تأثیر تكنولوژی بر پیشرفت تحصیلی و درسی دانش آموزان ابتدایی +doc

تأثیر تكنولوژی بر پیشرفت تحصیلی و درسی دانش آموزان ابتدایی

دسته بندی : زبان و ادبيات فارسي

فرمت فایل : doc

حجم فایل : 54 کیلو بایت

تعداد صفحات : 91

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

تحقیق تأثیر تكنولوژی بر پیشرفت تحصیلی و درسی دانش آموزان ابتدایی در 91 صفحه word قابل ویرایش با فرمت doc


پیشگفتار:

تجارب قبلی ، بینایی ، ادراك، و طرز فكرها، شكل گیری رفتارهای ما را تشكیل می دهند در دنیایی كه هر روز پیچیده تر می شود شاگردان مدرسه نیازمندند كه بیشتر و بهتر دربارة محیط خود بیاموزند و چون امكان آموختن از طریق تجربه در همه موارد وجود ندارد. لذا نحوة تدریس این پدیده ها بسیار پیچیده می گردد . هدف این است كه شاگرد بتواند تا حد امكان پدیده های علمی را توسط تجارب به دست آورد.

در زمینة تجربة پیامبر اكرم ( ص) می فرماید :« التجربه فوق العلم» تجربه بالاتر از دانش است.

به همین دلیل بایستی امكانات زیادتر در اختیار شاگرد قرار گیرد تا تجارب زیادتری كسب كند.

تجارب مختلف وگوناگون نشان داده است كه استفاده از رسانه ها در جریان ومیزان یادگیری شاگردان مؤثر است و از طرف دیگر ازطول زمان لازم برای آموزش می كاهد.

شناخت رسانه ها و چگونگی كاربرد هر یك از آنها و هم چنین آشنایی با روشهای تدریس بهترین عوامل موفقیت در حسن استفاده و بهره گیری درست از انواع رسانه‌‌هاست به امید آنكه روزی فرارسد كه همه مربیان و معلمان با بهره‌گیری تكنیك ها و وسایل جدید آموزشی گام مؤثر در جهت آموزش و پرورش دانش آموزان خود بردارند.

مقدمه:

دستگاه تعلیم و تربیت نه تنها در ایران ، بلكه در سایر ممالك جهان وظیفة سنگینی رابر عهده دارد. سرمایه گذاری برای تربیت نیروی انسانی كارآمد كه در بخش های مختلف جامعه مشغول به كار خواهند شد. دورة ابتدایی كه به عنوان زیر بنای نیروی كار جامعه به شمار می رود باید از آموزش صحیح ومناسبی برخوردار باشد تا بتواند پاسخگوی نیازهای رو به گسترش جامعه باشد.

بنابراین مطالب آموزش داده شده باید به صورت كاربردی در زندگی روزمرة كودك قابل استفاده باشد. لذا برای رسیدن به این مقصود استفاده از وسایل كمك آموزشی از نیازهای اولیه و مهم این دوره به شمار می رود زیرا تدریسی كه حتی الامكان حواس بیشتری را در یادگیری جلب نماید موفق تر است. علاوه بر آن بعضی از مفاهیم و واژه ها را نمی توان به دانش‌آموزان فهماند و در زندگی روزمرة آنها نیز نمونه های مشابهی وجود ندارد كه با استفاده از آنها مطالب را قابل فهم كرد. در این گونه موارد باید از فلیمهای آموزشی كه مفاهیم را به صورت ملموس و واقعی ارائه می دهند استفاده نمود.....




فهرست:

مقدمه
موضوع
اهداف تحقیق
بیان مسأله
ضرورت و اهمیت تحقیق
سؤالات تحقیق
تعریف واژه ها و اصطلاحات
پیشرفت تحصیلی
فرضیه
تحقیق
پرسشنامه
وسایل آموزشی
سیستم آموزشی
روش توصیفی
فرضیه ها
ادبیات تحقیق
تاریخچه تكنولوژی آموزشی از آغاز تا كنون
مباحث محتوایی تكنولوژی آموزشی (ارزشیابی)
رابطة تكنولوژی با سایر علوم
تأثیر روانشناسی شناختی بر موضوعات محتوایی تكنولوژی آموزشی
مسائل و مشكلات تكنولوژی آموزشی در جهان سوم
تكنولوژی آموزشی در ایران
تعاریف و مفاهیم مربوط به تكنولوژی آموزشی
تعریف تكنولوژی آموزشی
خصایص تكنولوژی آموزشی عبارتند از
سیستم یادگیری و تدریس
اهمیت نظریه سیستم ها
سازماندهی فراگیران درگروه
دلایل استفاده از مواد و وسایل آموزشی
اصول انتخاب رسانه های مناسب
پیشگامان تكنولوژی آموزشی
فواید تكنولوژی آموزشی
تكنولوژی و مشكل تأمین انرژی
روش كلی استفاده از مواد و وسایل
نتیجه گیری و تحلیل از پیشینه تحقیق
روش تحقیق
جامعه آماری
نمونه آماری
ابزار اندازه گیری
روشهای جمع آوری اطلاعات
روش تجزیه و تحلیل آماری
انواع متغیرها

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ پنجشنبه 10 اسفند 1396 ] [ 10:52 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

اهمیت مطالعه كردن در تعلیم و تربیت +doc

اهمیت مطالعه كردن در تعلیم و تربیت

دسته بندی : زبان و ادبيات فارسي

فرمت فایل : doc

حجم فایل : 100 کیلو بایت

تعداد صفحات : 116

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مقاله اهمیت مطالعه كردن در تعلیم و تربیت در 116 صفحه word قابل ویرایش با فرمت doc


-2 مقدمه

گسترش علم و دانش و پیدایش رشته‌های علمی جدید در هر مقعطی از زمان مه پشت سر گذاشته می‌شود موجب توسعة اندیشه انسان و نشر دست‌آوردها و اندیشه‌های او در پهنة جهان است و كتاب در این میان كماكان نقش ویژه‌ای دارد. كتاب چه در زمینه شعر و قصه و چه مضامین آموزشی – علمی می‌تواند نقش مؤثری در رشد و تربیت صحیح كودكان بازی كند. محمود حكیمی نویسندة كتاب نوجوانان دربارة كتاب این چنین می‌نویسد كتاب خوب می‌تواند در كودك و نوجوان شوق و پرس‌جو و كنجكاوی فراهم كند و او را به جهان انسان بودن یعنی دنیای دانستن و آزاد زیستن رهبری كند، انسان آگاه و آزاد، ستم‌پذیر و بندة آدمیان نیست هر چه می‌شوند و می‌خواند كوركورانه نمی‌پذیرد، مغزش را به كار می‌گیرد، پیش از آنكه سخنی را بپذیرد اندیشه می‌كند، كتاب ابزار انتقال فرهنگ و تمدن و دانش بشری است همچنین عامل محرك انسانها می‌باشد. كتاب سازنده و توسعه دهندة فرهنگ نخبگان است ادیانی كه تا امروز دوام آورده‌اند صاحب كتاب بوده‌اند و جامعه‌ای كه به كتاب اهمیت و اعتبار می‌دهد و در نشر و توسعه و توزیع آن سرمایه‌گذاری می‌كند جامعه‌ای كه به پژوهش و تحقیق بها می دهد، آن جامعه فرهنگی پویا سازنده دارد كتاب یكی از پایه‌های چهارگانة آموزش پرورش است سه پایة دیگر آموزگار، برنامه و روش می‌باشد، بدون داشتن كتاب، آموزش و پرورش ناقص است و كتاب با معلم همكاری بسیار صمیمانه‌ای می‌نماید او را در آموزش مطالب یاری می‌دهد، لازمة لذت بردن از هر كاری مهارت داشتن در آن كار است مطالعة كتاب نیز بدین نحو می باشد اگر شخصی به امر مطالعه عادت و مهارت كافی نداشته باشد به هر بهانه‌ای از انجام آن خودداری خواهد كرد. علاقه و استعداد تنها عوامل مؤثر در این امر نیستند بلكه فرصتهای زمانی هم اهمیت بسیار دارد، زیرا عادت در طول یك دوره شكل می‌گیرند و ممكن است كه روزها، ماهها و یا سالها طول بكشد.


فصل اول

مقدمه تحقیق

1-1 مقدمه

2-1 بیان مسئله

3-1 اهداف تحقیق

4-1 اهمیت موضوع تحقیق

5-1 فرضیه‌های تحقیق

6-1 تعریف عملیاتی مفاهیم و متغیرها

فصل دوم

الف) ادبیات تحقیق

1-2 مقدمه

2-2 تاریخچة شروع كتاب‌نویسی برای كودكان در ایران

3-2 اشاره به مسئله كتاب و كتابخانه در دیگر كشورهای جهان

4-2 ادبیات كودكان و اهداف آن

5-2 اهمیت مطالعه

6-2 ویژگی و معیارهای اساسی كتاب كودك

7-2 راههای ایجاد عادت به مطالعه در كودكان

8-2 رغبت‌های مطالعه در كودكان و نوجوانان چیست

9-2 كتابخانه‌ای برای كودكان فراهم كنیم

10-2 همكاری خانه و مدرسه

11-2 نقش مطالعه در توسعه فرهنگی

ب) پیشینة تحقیق

فصل سوم

روش تحقیق

1-3 مقدمه

2-3 جامعه آماری

3-3 نمونه و روش نمونه‌گیری

4-3 ابزار اندازه‌گیری

5-3 روش جمع‌آوری اطلاعات

6-3 روش آماری تحقیق

فصل چهارم

تحلیل یافته‌های تحقیق

1-4 مقدمه

2-4 طبقه‌بندی داده‌ها

3-4 اجرای آزمون آماری خی دو ()

4-4 بررسی وضعیت هر یك از فرضیه‌های تحقیق

فصل پنجم

نتایج تحقیق

1-5 بحث و نتیجه‌گیری

2-5 محدودیتهای تحقیق

3-5 پیشنهادهای تحقیق

فصل ششم

خلاصة تحقیق

منابع و مآخذ

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ پنجشنبه 10 اسفند 1396 ] [ 10:51 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

دانلود تحقیق آموزش و پرورش +doc

دانلود تحقیق آموزش و پرورش

دسته بندی : زبان و ادبيات فارسي

فرمت فایل : doc

حجم فایل : 18 کیلو بایت

تعداد صفحات : 21

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مقاله آموزش و پرورش در 21 صفحه word قابل ویرایش با فرمت doc


سرفصل های اصلی

آموزش و پرورش
نیروی انسانی آموزش و پرورش
معلم و آموزش و پرورش
نقش معلم در آموزش و پرورش
ویژگی‌های یك معلم
شخصیت و تعادل روانی معلم


آموزش و پرورش :

از آموزش و پرورش تعاریف زیادی به عمل آمده است. عده ای آن را عمل بار آوردن كودك یا جوان می‌دانند كه وسیله قرار می‌گیرد تا جمیع استعدادهای روانی و جسمانی تحت تعلیم گسترش یابد.

گروهی معتقدند آموزش و پرورش عملی است كه به وسیلة بزرگسالان روی خردسالان انجام می‌شود و به عبارت دیگر عملی است كه نسل متقدم بر روی نسل متأخر انجام می‌دهد.

دسته‌ای آموزش و پرورش را كنش‌های تأثیراتی می‌دانند كه در متعلم اعمال می‌شوند تا بدان وسیله در او شناخت‌ها، عادات، ارزش‌ها، روش زندگی و … بوجود آمده و به او اجازه می دهد كه از خود فعالیتهای نهادی را كه شخصاً قادر به تحقق آنها نبوده است، بروز دهد.

بنابر تعاریف فوق می‌توان گفت كه آموزش و پرورش عملی است به منظور تربیت و تكامل روان و جسم، احساسات و عواطف یك فرد، كه یك جامعه یا یك گروه اجتماعی سعی دارد بوسیلة آن قدرتی را كه از طریق یادگیری‌هایش بدست آورد، جهت ادامة حیات فردی و جمعی به اعضای جوان انتقال دهد. این چنین تربیتی لازم است تا موجب شود كه فرد با استفاده بهتر از منابع موجود در یك جامعه و تفهیم ارزش‌های واقعی آن به سوی زندگی بهتر در آن جامعه جهت خود و دیگر افراد جامعه سوق داده شود. از این روست كه هدف تعلیمات رسمی در یك اجتماع باید ضمن شناخت و شكوفایی استعدادها به حقیقت آنچه كه می‌تواند ایده‌آل باشد و آنچه كه باید مورد استفاده قرار گیرد، بپردازد.

كوشش‌های تربیتی باید دارای هدفی چون فراهم نمودن تسهیلات ادامة حیات فرد در ارتباط با جمع، متناسب با مكان و زمان، تفهیم مفاهیم ارزش‌ها، پیشرفت‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی باشد.

مفهوم تعلیم و تربیت در هر جامعه‌ای با نظام اجتماعی آن ارتباط داشته و هدف تربیت در هر جامعه‌ای اختصاص به آن دارد. از این روست كه در جوامع مختلف می‌تواند در مفهوم انتقال دانستنی‌ها، انتقال و تحلیل یادگیری‌ها، یك نیاز انسانی، وسیلة حكومت حكام، وسیله منازعه برای تولید و بالاخره وسیلة منازعة طبقات اجتماعی محسوب گردد.

نهاد آموزش و پرورش، در هر معنا و مفهومی كه بكار ‌رود، می‌تواند وسیله لازمی باشد جهت پیشرفت هر تحول دریك جامعه و بخصوص تحولی كه در شئون مختلف اجتماعی بكار رفته و سیاست زندگی جمعی را استحكام می‌بخشد.

از این روست كه تعلیم و تربیت می‌تواند در قالب مفهوم یك نیاز و لازمه‌ی بقای هر جامعه‌ای قلمداد شود.

عده‌ای از مربیان وظیفة تعلیم و تربیت را انتقال سرمایه تمدنی ذكر كرده‌اند كه در اینجا باید این نكته مدنظر مربیان باشد كه تنها انتقال این میراث موجب ترقی و توسعه آن نمی‌شود زیرا بسیاری از افكار نظریات، آداب و رسوم و عقایدی كه سال‌ها در میان مردم یك جامعه نفوذ داشته و بوسیلة نسل‌ها انتقال یافته‌اند و این افكار و نظریات به همان وضع سابق باقی مانده، بر اعمال مردم حكومت دارند. بنابراین وظیفة تعلیم و تربیت در مقابل میراث فرهنگی یا سرمایة تمدنی نه تنها انتقال آنها از نسلی به نسل دیگر است بلكه كار مهم تعلیم و تربیت یا مربی كمك به افراد در ارزش سنجی این میراث و توسعة آن‌هاست و شاید یكی از عوامل عقب ماندگی كشورهایی كه در گذشته فرهنگ‌های غنی داشته‌اند همین امر بوده است كه آنها فقط به انتقال میراث فرهنگی خود پرداخته‌اند و اقدامی برای ارزش سنجی و توسعه و پیشرفت آن میراث نكرده‌اند.

مدرسه مؤسسه‌ای از نهاد اجتماعی تعلیم و تربیت است كه تربیت اعضای آیندة اجتماع را به عهده می‌گیرد. لازمة تحقیق امر آموزش و پرورش این است كه عمدتاً ارتباطی بین انسانها بوجود آورد و اجتماع كه خود معجونی از ارتباطات است، دراین راه اقدام می‌كند. روابط انسانی موجود در درون مدرسه، جانبخش ارتباط اجتماعی است. چون مدرسه در قالب ارتباطات عمدی كه بوجود می‌آورد از طرق مختلف به فردی كه در آینده قسمتی از مسئولیت‌های اجتماعی را به عهده خواهد گرفت، فهمیدن و تجزیه و تحلیل كردن را در كنار آموخته‌های خودكفایی جهت امرار معاش می‌آموزد. از این روست كه مدرسه خود سیمایی است از اجتماع، در قالب اجتماعی كوچك برای كودكان و نوجوانان كه كاملاً مشخص از سایر جوامع بشری است. بعلاوه برآورد آرمان‌های عالی آموزش و پرورش در رفع نیازهای اجتماعی را برنامه هایی منظم و قبلاً تدراك شده‌ای لازم است. نظام‌های تربیتی با اقدام براین عمل تحقق آن را در محلی به نام مدرسه یا آموزشگاه عملی می‌سازند.

مدرسه جهت سازندگی اجتماعی كوشش می‌كند در برنامه‌ریزی‌های خود، خواسته‌های اجتماعی را در مورد توجه قرار ‌دهد.

دراین مسیر با تصمیم یگانگی و یكسانی هدف بین دانش آموزان وحدت جامعه را تضمین می‌كند. جوامع متمدت امروزی با یادگیری‌های غیرمستقیم نمی‌توانند نیازهایشان را برآورده سازند، لذا وجود مدرسه الزامی شده و آن را ركنی از استمرار انسانهای اجتماعی قلمداد می‌كند. این اجتماع كوچك دانش آموختن را با ایجاد قدرت عمل اشاعه داده، حس اطاعت از قانون و مناطق را در فرد تقویت می‌نماید.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ پنجشنبه 10 اسفند 1396 ] [ 10:51 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

اگر هدف ترتیب است تنبیه بدنی چرا؟ +doc

اگر هدف ترتیب است تنبیه بدنی چرا؟

دسته بندی : زبان و ادبيات فارسي

فرمت فایل : doc

حجم فایل : 37 کیلو بایت

تعداد صفحات : 47

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مقاله اگر هدف ترتیب است تنبیه بدنی چرا؟ در 47 صفحه word قابل ویرایش با فرمت doc

فهرست

مقدمه

چكیده تحقیق

رهنمودها و سفارشات دینی

ناسازگاریها و انگیزه‌های آن در خانه و مدرسه

نبود اتاقهای مشاوره و مشاور

نتیجه‌گیری
رهنمودها و سفارشات دینی
لزوم شناخت تفاوتهای فردی و جلوگیری از آموزشهای غلط
اثرات سوء تنبیه بدنی و علل بكارگیری تنبیه
پیشنهاداتی در امر تربیت
زیرنویسهای این تحقیق
فهرست منابع و ماخذ


مقدمه

«... یكی از نهادهای مهم اجتماعی، نهادآموزش و پرورش است كه مسئولیت مهمی را در تربیت كودكان، نوجوانان، جوانان بر عهده دارد.

امروزه آموزش و پرورش بیشتر به شكل رسمی و شهری و سازمان یافته در سطحی گسترده جریان داشته و ارتباطی تنگاتنگ با رشد اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی، توسعه علمی، صنعتی و اقتصادی دارد. نگاه گسترده به نقش آموزش و پرورش به عنوان عاملی موثر در فعلیت بخشیدن به امكانات بالقوه و ذاتی افراد، انتقال اندوخته تجارب گذشتگان،ارائه ارزشهای مطلوب، افزایش معلومات و ایجاد مهارتهای لازم در اجزاء برای زندگی و بالاخره تسهیل سیر حركت وجودی آدمی به سوی كمال و قرب الی‌الله، اهمیت امروزه این نهاد اجتماعی را بیش از پیش نشان می‌دهد.

و كل نظام آموزش و پرورش، در حقیقت نظامی است تربیتی كه امروزه روی فرد انسانی پیاده می‌شود و این انسان با صفات و ویژگیهای متعدد و متنوعی كه دارد، موجودی بسیار پیچیده و استثنایی است كه تربیت و هدایت وی بدون شناخت دقیق این صفات به درستی و آسانی مقدور نخواهد بود.

شناخت، تنها از راه مطالعه چند كتاب با چند مورد خاص پیدا نمی‌شود، بلكه به ممارست و عمل نیاز دارد. و تربیت (آموزش و پرورش) با كوشش برای تغییر رفتار فرد، هنگامی و در صورتی موفقیت‌آمیز خواهد بود كه مربی، اعم از مادر و پدر و معلم موضوع تربیت را درك كند و او را انسانی بارآورد كه لازمه یك جامعه ایده‌آل باشد.

انسان شدن یا به خصایص انسانیت دست یافتن و آراسته شدن جز از راه «تربیت سالم» امكان ندارد. تربیتی كه به كلیت رفتار انسان توجه دارد و بهره‌مندی از زندگی سالم را هدف عمده خود تلقی می‌كند. تربیتی كه امروز انسان را فدای آینده نمی‌كند بدون این كه از آینده او ارزش حیاتی آن غافل باشد.

البته نباید از نظر دور داشت كه نهاد آموزش و پرورش از نظر تربیتی پس از خانواده قرار دارد. همچنان كه از دیدگاههای متفاوت و مستند علوم زیستی- تربیتی از جمله روانشناسی، تربیت اولیه كودك و خودآدمی در محیط خانواده پایه‌ریزی می‌شود كه بعد از آن طبعاً وارد خانه دوم یعنی مدرسه شده و بعد به اجتماعی بزرگتر از هر دو اجتماع قبلی به نام جامعه قدم می‌گذارد.

پس خانواده به عنوان نخستین گروه راهنمایی - تربیتی، با دوام‌ترین عاملی است كه در رشد شخصیت تاثیر می‌گذارد. تاثیر خانواده بخصوص در شیئی اولیه كودك نقش‌پذیری بیشتری دارد و از اهمیت بیشتری برخوردار است. كودك در محیط خانوادگی خود و به وسیله آن با زندگی جمعی و فرهنگی جامعه خود آشنا می‌شود.....

چكیده تحقیق

در تربیت، تنبیه به میزانی است كه نوجوان را به خطای خود آگاه و راه آینده او را روشن كند امری ضروری است. ولی زیاده‌روی در معنی و توجیه تنبیه به نفع خود و متوسل شدن به كتك آن هم متناسب با میزان جرم خود دانش‌آموز غلط است.

در فصل مربوط به تنبیه و علل بكارگیری آن بطور گذرا اشاره شده است كه تنبیه همه گاه به صورت زدن نیست؛ و تازه اگر كتك زدن هم ضروری باشد باید در مرحله نهایی تدابیری اندیشیده شود برای ایجاد اتاقهای مشاوره و یا ارجاع افراد به هسته‌های مشاوره متمركز در ادارات و یا مراكز توانبخشی و روانكاوی.

و در مورد تنبیهاتی كه به طریق ملامت و سرزنش صورت می‌گیرد آن هم در حضور جمع - فرق نمی‌كند در كلاس باشد و یا در جمع دبیران اتاق مدیر و یا در جمع در و همسایه ونزدیكان- نوعی افراط در تنبیه است كه موجب پیدایش عقده از دبیران واولیای مدرسه و اجتماع و دلسردی از تحصیل و زندگی را موجب می‌شود.

نوجوان بدین گونه یا از مدرسه می‌گریزد یا در برابر مربی و مربیان مربوطه می‌ایستد و آنچه نباید بشود پیش خواهد آمد.

در طبقات پایین و فقیر جامعه رفتارها و نگرشهای نامطلوب خانواده‌ها مسائل كودكان و نوجوانان را دو چندان می‌كند. بویژه اگر تنبیه بدنی و ارضا نشدن نیازها و خواسته‌های فوری آنان همراه باشد. در این گونه خانواده‌ها چون كسب علم و معرفت هدفهای دراز مدتی را دنبال می‌كند، مورد توجه قرار نمی‌گیرد.....


پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ پنجشنبه 10 اسفند 1396 ] [ 10:51 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

دانلود مقاله کامل معماری گنبد سلطانیه در گذرگاه هنر +doc

دانلود مقاله کامل معماری گنبد سلطانیه در گذرگاه هنر

دسته بندی : معماری

فرمت فایل : doc

حجم فایل : 10.031 مگا بایت

تعداد صفحات : 133

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مقاله کامل معماری گنبد سلطانیه در گذرگاه هنر در 133 صفحه word قابل ویرایش با فرمت docx



مقدمه :

مزار سلطان محمد خدابنده ( 17- 1204 میلادی ) در سلطانیه , بنایی با گنبد عظیم و محوطه ای كوچك برای مزار . این بنا دارای پوشش دو لایه است ولی خاصیت عینی گنبد آن طور است كه ارتفاع گنبد خیلی كمتر از آنچه كه هست به نظر می رسد .

ساختمان اصلی به صورت هشت گوش بوده در زاویه ها مناره برج مانند زیبائی بنا شده است . د رمورد ساختمانهای متفرقه این دوره می توان از نوشته های جهانگردانی چون ماركوپولو یلهم و روبروك و ابن بطوطه كمك گرفت .

در نوشته این جهانگردان بناهائی با عظمت و افسانه وار وصف شده است كه هنرمندان غرب توانسته اند با تجسم آن زیباترین آثار نقاشی و ادبی را بیافرینند .

( هنر اسلامی نوشته كارل , جی . دوری رضا بصیری ص . 172 . )

مقبره اولجاتیو در سالطانیه متعلق به 705-713 هجری قمری را می توان نمونه كاملی از ساختمان با گنبد تركیم دانست. این بنا فقط در مدت 9 سال ساخته شده و دارای میفیت و خصوصیات تحسین آمیزی است . این بنا از یك هشت وجهی كه قطر داخلی آن قریب 26 متر و فاصله دو وجه خارجی 42متر تكیل شده است. بر روی این هشت وجهی در بالا ,گنبدی به شكل چمانه بر روی مقطع دایره ای شكل كه قطر آن تقریبا همان 26 متر است قرار گرفته , نوك گنبد تا كف زمین 50 متر ارتفاع دارد این گنبد بر روی ساقه ای مرتفع با ابهت خاص برافراشته شده است .

فهرست:

مقدمه

تفضیل بنای گنبد عظیم سلطانیه

« نكاتی چند در مورد سلطانیه »

اوضاع جغرافیائی شهر سلطانیه

الف )‌موقعیت

ب )‌فعالیتهای اقتصادی

ه ) مطالعات جمعیتی

« بررسی سلطانیه در متون تاریخی و سفرنامه »

نفایس الفنون فی عرایس العیون

تاریخ گزیده

سفرنامه فریزر

تاریخ مغول

خلاصه ای درباره حفاری در گنبد سلطانیه

تراشه های بعدی عبارتند از

شناسایی كفها در گنبد سلطانیه

سقاخانه

پیشینه تاریخ منطقه سلطانیه

وجه تسمیه سلطانیه

ارگ سلطنتی سلطانیه

دارالضیافه

گنبدسلطانیه

عملكرد و فلسفه وجودی گنبد سلطانیه

جالبترین پدیده اینكه

توصیف های عمومی بنا

مختصات معماری گنبد سلطانیه

اشاره مختصری به فضاهای جانبی

ورودی گنبد سلطانیه

جرزهای هشتگانه

فضای گنبدخانه

تربت خانه

سردابه

مناره

گنبد

ارتباطات در گنبد سلطانیه

تزئینات در گنبد سلطانیه

اجرای تزئینات با آجرهای قالبی

تزئینات آجری با تلفیق كاشی

تزئینات گچی

الف) تزئینات گچی حكاكی

ب) تزئینات گچی نقاری

ج) تزئنات گچی الحاقی

د)تزئینات گچی وصله ای

هـ) تزئینات گچی استامپی

تزئینات كاشی كاری

جذاب ترین پدیده در گنبد سلطانیه

تزئینات رنگ و نقاشی

تزئینات سنگی

بررسی ایستایی در گنبد سلطانیه

بررسی پی سازی در گنبد سلطانیه

مقاومت مصالح

علل ویرانی بنای سلطانیه

بررسی كتیبه های گنبد سلطانیه

كتیبه های دوره نخست

نتیجه

علایم حجاران درسلطانیه

منابع ومآخذ»




پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ پنجشنبه 10 اسفند 1396 ] [ 10:51 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

پروژه مدیریت رستوران و فست فود به زبان C# و پایگاه داده Sql +docx

پروژه مدیریت رستوران و فست فود به زبان C# و پایگاه داده Sql

دسته بندی : سی شارپ | # C

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 5.012 مگا بایت

تعداد صفحات : 124

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

تحقیق مدیریت رستوران و فست فود به زبان C# و پایگاه داده Sql
بسیار بسیار کامل به همراه نمودارهای DFD ، نمودارهای UML و نمودارهای ERD
رسم نمودارها در رشنال رز
همچنین دارای داکیونت توضیحات خط به خط سورس کد برنامه
همچنین دارای سناریوی بسیار کامل و تحلیل مهندسی نرم افزار
بکار بردن مهندسی نرم افزار یک و دو در این تحقیق
مناسب برای تحقیق پایانی مهندسی کامپیوتر دانشگاه دولتی و آزاد
کاملترین تحقیق موجود در نوع خود با قابلیت دسترسی چند سطحی ، پشتیبان گیری، گذارش گیری و چاپ فاکتور
فهرست مطالب
چکیده
مقدمه
SQL
واژه‌های کلیدی
دستور بازیابی داده‌ها
دستورات عملیات روی داده‌ها
دستورات تراکنش داده‌ها
دستورات تعریف داده‌ها
دستورات کنترل داده
معایب اس کیوال
مزایای اس‌کیوال
زبان‌های مشابه اس‌کیوال
زبان سطح بالا سی شارپ (C#)
اهداف طراحی زبان
رشته‌ها
سامانه یکپارچه شده
انواع داده
کلاس های partial
Generic ها
کلاس‌های Static
سازنده‌های پیشرفته
عبارات جستجو (Query Expression)
نمونه‌ای از کاربرد LINQ به صورت زیر است
تاریخچه رستوران
انواع غذاخوری ها
رستوران الکترونیکی
سیستم دستی رستوران ها
تعرف سیستم
تحلیل نیازها و امکان سنجی
سیستم مکانیزه رستوران ها
مجموعه امکانات یک نرم افزار رستوران
امکانات پیاده سازی تحقیق مدیریت رستوران
مجموعه سورس کدها و عکس های نرم افزار رستوران و فست فود
توضیح سورس کد و عکس فرم انبار رستوران و فست فود
توضیح سورس کد و عکس فرم تهیه نسخه پشتیبان از برنامه
توضیح سورس کد و عکس فرم کالا های رستوران و فست فود
توضیح سورس کد و عکس فرم تغییر نام کاربری
توضیح سورس کد و عکس فرم اطلاعات مشتریان رستوران
توضیح سورس کد و عکس فرم صدور فاکتور مشتری
توضیح سورس کد و عکس فرم ثبت غذا / مخلفات رستوران و فست فود
توضیح سورس کد و عکس فرم لیست (گزارش) فروش رستوران بین تاریخ های مورد نظر
توضیح سورس کد و عکس فرم لیست سفارش های مشتری از رستوران و فست فود
توضیح سورس کد و عکس فرم لیست سفارش مشتریان
توضیح سورس کد و عکس فرم Login
توضیح سورس کد و عکس فرم اصلی نرم افزار
توضیح سورس کد و عکس فرم ایجاد کاربر جدید
توضیح سورس کد و عکس فرم اطلاعات فروشنده و پرسنل رستوران و فست فود
توضیح سورس کد و عکس فرم جستجوی غذا / مخلفات
توضیح سورس کد و عکس فرم جستجو کالا های رستوران و فست فود
تفاوت سیستم دستی و سیستم مکانیزه رستوران
دیاگرام خدمات سیستم مکانیزه رستوران
چارت سازمانی رستوران
دیاگرام مراحل ایجاد سیستم رستوران
دیاگرام حالت سیستم رستوران 1
دیاگرام حالت سیستم رستوران 2
وظایف موجودیت های سیستم رستوران
نمودار های جریان داده
نمودار DFD سطح صفر-موجودیت اول
نمودار DFD سطح یک موجودیت مشتری
نمودار DFD سطح یک موجودیت گارسون و آشپزخانه
نمودار DFD سطح یک موجودیت صندوق دار و انباردار
نمودار DFD سطح یک موجودیت حسابدار و انباردار
موجودیت ها
روابط بین موجودیت ها
برای چه نمودار ERD رسم می کنیم؟
نمودار ERD مشتری در سیستم رستوران
نمودار ERD آشپزخانه در سیستم رستوران
نمودار ERD گارسون در سیستم رستوران
نمودار ERD صندوق دار در سیستم رستوران
نمودار ERD حسابدار در سیستم رستوران
سناریو های بخش های مختلف
1- سناریوی سفارش غذا توسط مشتری
2- سناریوی درخواست لیست غذا و قیمت ها توسط مشتری
3- سناریوی درخواست کالا از انبار توسط آشپزخانه
4- سناریوی دریافت فیش غذا مشتری
5- سناریوی دادن غذا به مشتری توسط گارسون
6- سناریوی دریافت فیش سفارش مشتری از صندوق دار
7- سناریوی ارائه گزارش مالی به مدیریت
8- سناریوی درخواست فاکتور خرید از مسئول خرید
9- سناریوی دریافت کالا از مسئول خرید توسط انباردار
10- سناریوی درخواست لیست فروش
هزینه تحقیق
UML Diagram
نمودار های Usecase
نمودار متوالی (Sequence Diagram) سفارش غذا توسط مشتری
نمودار همکاری (Collaboration Diagram) سفارش غذا توسط مشتری
نمودار متوالی (Sequence Diagram) درخواست لیست غذا و قیمت ها
نمودار همکاری (Collaboration Diagram) درخواست لیست غذا و قیمت ها
نمودار توالی (Sequence Diagram) درخواست کالا از انبار توسط آشپز
نمودار همکاری (Collaboration Diagram) درخواست کالا از انبار توسط آشپز
نمودار متوالی (Sequence Diagram) درخواست لیست گزارش های فروش ماهانه
نمودار همکاری (Collaboration Diagram) درخواست لیست فروش گزارش های ماهانه
چکیده
در این تحقیق برای بدست آوردن نیازهای سیستم نرم افزاری ابتدا با استفاده از مصاحبه با كاربران به تحلیل و بررسی مشكلات و نیازمندی های سیستم جاری پرداخته شده و نیازمندی ها مشخص شده است . سپس با توجه به نیازمندی ها، سیتم جدید تعریف شده است.
برای تحلیل سیستم کاریابی از نرم افزار Rational Rose استفاده شده است که در نرم افزار از نمودار های UseCase Diagram , Class Diagram , Sequence Diagram , Collaboration Diagram , Sequnce Diagram برای تحلیل استفاده شده است.
هدف اصلی این تمرین ارائه یک نمونه کار واقعی و مراحل چگونگی انجام این کار می باشد.
تا چند سال پیش همه ی رشته ها برای خود زبان مشترک داشتند، مثلا ریاضیدانان از زبان ریاضی و مهندسین الکترونیک از پا به عرصه ی وجود گذاشت و UML زبان مداری استفاده می کردند ولی مهندسین نرم افزار زبان واحدی نداشتند ، تا اینکه باعث شد که مهندسین نرم افزار بتوانند مفاهیم مورد نیاز خود را براحتی با همدیگر در میان بگذارند و کارهایشان را مدل کنند.
کلمات کلیدی: UML، Rational Rose، مصاحبه ، نیازهای سیستم نرم افزاری.
نرم افزارهای مورد نیاز برای اجرای برنامه:
1) ویژوال استادیو 2010
2) sql server 2008
3) کریستال ریپورت 2010
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ پنجشنبه 10 اسفند 1396 ] [ 10:50 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

دانلود مقاله نقش مهندسی Piping در پروژه های ساختمانی +doc

دانلود مقاله نقش مهندسی Piping در پروژه های ساختمانی

دسته بندی : معماری

فرمت فایل : doc

حجم فایل : 101 کیلو بایت

تعداد صفحات : 110

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مقاله نقش مهندسی Piping در تحقیق های ساختمانی در 110 صفحه word قابل ویرایش با فرمت doc


فهرست

نقشه ها و مدارك مورد نیاز در طراحی Pipingدیاگرام جریان یا فرآیند (PFD)دیاگرام لوله كشی به همراه ابزار دقیق (P&ID)Line Listلیست تجهیزات (Equipment List)Piping SpecificationPlot Planنقشه های طراحی PipingMaterial of PipingLine Direction Changeشیرها (Valves)معرفی انواع شیرانواع شیرهای نوع دروازه ‌ای (Gate Valves)شیرهای كنترل و تنظیم كننده های فشارشیرآلات كلاس بندی نشده

انواع ساپورت ها

انواع تكیه گاههای وزنی

لوازم جانبی و ملحقات پمپ


مقدمه

با توجه به نیازهای وسیع صنایع نیروگاهی به تولید انرژی به مقدار كافی و در عین حال بی خطر و به صرفه، سیستمهای piping در نیروگاهها بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. لذا تدوین آیین نامه برای عموم نیروگاهها و مخصوصاً نیروگاههای هسته ای و پالایشگاهها از اهمیت خاصی برخوردار است.

در این راستا، استاندارد سازی و یا به عبارت بهتر كدهای استاندارد مشكلاتی از قبیل هزینه، دردسرهای اضافی و سردرگمیهای ناشی از تفاوتهای غیرضروری میان فرایندها، مواد، سیستمها و تجهیزات را به مقدار قابل توجهی كاهش داده اند. علاوه بر این استانداردسازی قادر است تجربیات صنعتی كه نتایج آن به اثبات رسیده در زمینه های مختلف نظیر امنیت، روش آزمایش و نصب تجهیزات را مستندسازی كرده و در اختیار صنایع مربوطه قرار دهد. در یك ساز و كار مهندسی، استاندارد سازی با استانداردهای داخلی ركت كاملتر می شود. (company standards) . در مقابل در تبادلات میان ارگانیسمهای مختلف صنعتی استاندارد صنعتی (industry standard) مطرح است. بین كشورهای متفاوت نیز یكسان سازی صنعت با استانداردها و توافقات بین المللی (international standard) صورت می گیرد. برای مثال استاندارد gatt (توافقی عمومی در تجارت و تعرفه های گمركی) كه در سال 1980 شكل گرفت، مدودیتهای صنعتی در تبادلات تجاری را شامل می شود كه یك كد برای رشد استفاده از استاند اردهای بین المللی و لوگیری از استفاده از استانداردهای ملی یا محلی می باشد تا استفاده از این استانداردها در تست تجهیزات و فرایندهای پایانی كار مانع از تجارت و خرید و فروش این محصولات نشود. اكثر شركتهای مهندسی و ساختمانی در ایالات متحده و نیز اروپای غربی تعدادی استاندارد مرجع برای تحقیق های نیروگاهی تدوین كرده اند كه نوع سوخت و ظرفیت خروجی های متفاوت را در بر می یردو. این مراجع استاندارد، مخارج لازم جهت طراحی و فرایندهای مهندسی را كاهش می دهند، چرا كه بسیاری از اجزاء و سیستمها از قبل طراحی شده اند و به صورت پیش ساخته هستند و می توان آنها را بین تحقیق ها و طرحهای مشابه تبادل نمود. استانداردهای صنعت (industry standard) عموماً توسط نهادهایی نظیر انجمنهای حرفه ای، ارگانیسمهای تجاری و كمیته های فنی منتشر می شوند. سپس این استانداردها بعد از آماده سازی توسط متخصصین مربوطه به توافق صنایع مربوطه می رسد. به منظور محافظت و ایمنی افراد شاغل در صنایع و نیز عمومی شهروندان، معمولاً مدیران فدرال ایالتی و یا شهرداریها، كدهای استاندارد را با قوانین و مقررات مربوطه به خود سازگار می كنند.

اساساً یك كد استانداردی است كه از لحاظ قانونی به تأیید وزارت مربوطه در دولت رسیده باشد. بدین ترتیب یك كد استاندارد در صفت به منزله یك قانون مدون تلقی می شود. هدف هر كد استاندارد، تضمین امنیت عمومی و امنیت صنفی و فنی در یك فعالیت خاص صنعتی است. كدها معمولاً توسط همان سازمانهایی تدوین می شوند كه استانداردها را منتشر می كنند. برای مثال، جامعه مهندسین مكانیك امریكا(ASME) دارای یك برنامه استاندرادهای فعال بوده و در عین حال كد بویلر و مخازن تحت فشار ASME (ASM E boiler and pressure vessel code) را نیز ارائه می دهند.

در صنایع نیروگاههای هسته ای باید استانداردها در جهت تأمین امنیت، سلامت عموم مردم تكمیل شود. اغلب استانداردهای امنیت هسته ای كه به تأیید رسیده اند و چه آنهایی كه هم اكنون در حال آماده شدن هستند، به امنیت نیروگاهها مربوط می شوند.

در اینجا تاریخچعه مختصری از كدها و استانداردهای مربوط به سیستمهای piping‌را مرور خواهیم كرد، بعلاوه برخی سازمانهایی كه این استانداردها را تولید می كنند را معرفی خواهیم نمود.

مهندسی Piping سه شاخه كلی را شامل می شود:

1) Material of Piping

2) Supporting & Stress Analyse

3) Design

در این جا به بررسی مدارك مورد نیاز برای شروع یك تحقیق در یك واحد فرآیندی می پردازیم هر تحقیق شامل سه بخش و یا سه مرحله می باشد كه شركتهای مجری انجام تحقیق براساس نوع فعالیت تقسیم بندی می شوند. سه بخش كلی تحقیق عبارتند از:

1) Engineering 2) Procurment 3) Construction

مرحله اول: بخش مهندسی یا همان بخش طراحی انجام تحقیق می باشد.

مرحله دوم: تهیه ابزار آلات لازم برای انجام تحقیق می باشد.

مرحله سوم: ساخت و ساز تحقیق می باشد.

شركتهای مختلف بنا به نوع فعالیت به شركتهای EPC یا EP و یا PC تقسیم بندی می شوند عمده شركتهای معتبر در این صنعت از نوع شركتهای EPC هستند.

در این مرحله به معرفی نقشه ها و مدارك مورد نیاز برای انجام یك تحقیق می‌پردازیم.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ پنجشنبه 10 اسفند 1396 ] [ 10:50 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

دانلود مقاله بررسی موزه ایران باستان +doc

دانلود مقاله بررسی موزه ایران باستان

دسته بندی : معماری

فرمت فایل : doc

حجم فایل : 2.98 مگا بایت

تعداد صفحات : 42

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مقاله بررسی موزه ایران باستان در 42 صفحه word قابل ویرایش با فرمت doc


فهرست

تاریخچه

سردرباغ ملی

معرفی بنا

شناسایی فنی و روش ساخت درها

آسیب شناسی

طرح مرمت

گزارش تصویری عملیات

موزه ایران باستان

دوران پیش از تاریخ

مجموعة تاریخی و لرستان

موزه دوران اسلامی

مجموعه مهر و سكه

تاریخچه

سر در باغ ملی عمارتی است ساخته شده بسال 1340 هجری قمری.این عمارت بر سكوی عمارت دیگری در همین مكان و با شمایلی نه چندان بی شبا هت با بنای اولیه ساخته شد.درشمال عمارت سردر باغ ملی میدانی بوده كه تمرینات نظامی قشون ،در عهد قاجار در آن انجام می پذیرفته ،وبه نام میدان مشق معروف بوده است.

میدان مشق حد فاصل بین خیابانهایی بوده كه امروزه با نامهای خیابان سرهنگ سخایی درشمال ،خیابان امام خمینی در جنوب ،خیابان سی تیردرغرب و خیابان فردوسی درشرق داشته نامیده می شود.

میدان مشق از میادین عهد فتحعلیشاه قاجار می باشد ودر آن دوره تنها بنای موجود درآن، ساختمان قزاقخانه در شمال آن بوده است. در،ورودی ضلع جنوبی این میدان بنای سر دری وجود داشته كه پس از تغییر كاربری میدان از محل تمرینات نظامی به باغ ملی،كه درعهد سردار سپهی رضا خان اتفاق افتاد،عمارت سر درقبلی،مشخص گردد كه این عمارت قبلی تخریب ودر جای آن عمارت فعلی بنا گردید. بر اساس تصاویر بر جای مانده از عمارت مشابهت زیادی با عمارت تخریب شده قبلی دارد.

میدان باغ ملی بعد ها با ساخته شدن عمارت های دولتی در آن رفته رفته موجودیت باغ مانند خود را از دست دادو با ساخته شدن ساختمانهای شهربانی كل كشور، ساختمان موزه ایران باستان،ساختمان شركت نفت ایران و انگلیس ،ساختمان وزارت خارجه و كتابخانه ملی در آن بصورت مركز ساختمانهای اداری درآمد و ازآن میان تنها عمارت سردر باقی ماند ونام آن سینه به سینه با نام باغ ملی تداوم یافت.

بر دروازه های عمارت سر در باغ ملی یك سال پس از اتمام بنا، درهایی نصب گردید كه بسیار با شكوه و زیبا بودند و خوشبختانه با گذشت زمان و بی مهری آن، هنوز هرچند با پذیرش آسیب اما درها پای برجای مانده ا ند.


معرفی بنا:

در یك نگاه اجمالی به سر در باغ ملی یا سر در میدان مشق كه اكنون بر پای مانده است با عكسی كه از سر در میدان مشق زمان قاجاریه كه یكسره ویران گردیده است، در می یابیم چه اندازه معماری و دیگر ویژگیهای این دو بنا به یكدیگر نزدیك است.

گونه طاق هلالی بزرگ میانی،مواد و مصالح ساختمانی ازاره های سنگی،كاشیكاری و حتی نقوش آنها،شباهت این دو بنا را كه اولی برپای و دومی به كلی از بین رفته است، نزدیك و نزدیك تر می كند.

نمای بیرونی سر در میدان مشق، یعنی آن سو كه به سمت خیابان سپه (امام خمینی) است از سه دروازه، هشت ستون كه دو به دو نزدیك یكدیگر و در دو سوی طاقها قرار دارند شكل گرفته شده است. نمای درونی یعنی سویی كه رو به ساختمان (بریگارد قزاق) زمان قاجار دارد، نیز با تفاوتی چند یعنی بدون ستونها، همین گونه می باشد.

طاقها درهر سه دروازه هلالی است. بر بالای طاق میانی كه بر دروازه بزرگ و اصلی است یك اشكوب متشكل از اطاقی مستطیل شكل با پنجره هایی چند با طاقهایی هلالی و سقفی شیروانی ساخته شده است. از این اطاق به عنوان نقاره خانه استفاده می شده است.

با اینكه عناصر معماری این دروازه همگون نیست و متفاوت می نمایاند، اما در مجموع بسیار دلنشین می باشد. در بنای سر در باغ ملی از تركیب آجر،سنگ،كاشی،چوب وفلز بهره گرفته شده است. معمولا در بناهایی كه عناصر معماری متفاوت به كار رفته، تركیبی ناهمگون به وجود آمده است، مانند تئاتر شهر، اما در بنای سر در باغ ملی چنان این تركیب مناسب است كه بنا منسجم و شكیل و یكپارچه به چشم می آید



پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ چهارشنبه 9 اسفند 1396 ] [ 23:36 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

دانلود مقاله معماری مساجد مختلف در شهر یزد +doc

دانلود مقاله معماری مساجد مختلف در شهر یزد

دسته بندی : معماری

فرمت فایل : doc

حجم فایل : 60 کیلو بایت

تعداد صفحات : 88

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مقاله معماری مساجد مختلف در شهر یزد در 88 صفحه word قابل ویرایش با فرمت doc

فهرست:

پیشگفتار

مقدمه

« مسجد » در معماری ایران.

عملكرد های مساجد مختلف

خصوصیات فضاهای كالبدی مسجد:

مسجد جامع

مسجد جامع یزدمسجد میر چقماق

مسجد فرط

مسجد ریگمسجد شاه طهماسبمسجد و مصلی عتیقمسجد چهل محراب

مسجد خواجه ابوالمعالی

مسجد ساباط

مسجد جامع بندر آباد



پیشگفتار

مطالب این مجموعه با عنوان بررسی تزئینات ونقوش مسجد جامع یزد جمع گرد آوری شده و سعی برآن بوده تا جایی كه متون تاریخی باقیمانده و منابع و سوابق تاریخی مسجد جامع یزد اجازه داده است به ذكر توضیحاتی راجع به مصالح و كتیبه ها و تاریخ بنای آن و تغییرات ایجاد شده بر آن در طول سالیان، بپردازیم.

اگر چه نقوش شكل گرفته بر آن به طور عموم در تمام بناهای اسلامی ایران به چشم می خورد ولی خالی از لطف نبود كه به بررسی تزئینات این مجموعه بپردازیم زیرا مجموعه بنای مسجد جامع یزد در شهری است كه دارای بافت سنتی دست نخورده ای نسبت به بناهای شهرهای دیگر است، با این حال بناهای باستانی و اسلامی ایران همگی دارای لطف خاص خودشان هستند كه معماران تلاشگر و هنرمند با اطلاعات و دانش معماری بالابه تأ سیس بناها همت گمارده اند.

حال چه به صورت تحقیق دانشگاهی یا هنر عنوان دیگری قطعاً علاقه و توجه شخصی و میل به دانستن در مورد عظیم تاریخی داشته باشم و به این مسیر رنگارنگ قدم گذاشته و هنر گوشه دیگری از این سرزمین را ورق بزنیم، وارد فضای زیبا و ملكوتی شویم از داخل مقرنها عبور كنیم و ایوانها را پشت سر گذارده و راه پر پیچ و خم نقوش اسلیمی و ختایی را گرفته از داخل بوته ها گذشته م مناره ها را دور بزنیم تا شاید تفحه ای از روح و ذوق هنری معمار و نقشبند این بنا از روح خسته ما گذر كند و جانی تازه به ما ببخشد.

دیدن و مشاهده كردن این گونه هنر های تاریخی كه از سالیان باقی مانده شاید تلنگری باشد برای تمامی از تلاش افتادگان راه هنر و بروز خلاقیت و پشتكار.


مقدمه

هنر جو هره ای است كه از ذرات هر ایرانی به فضل الهی به ودیعه نماده شده است. به همین علت جلوه های هنر در تمام مظاهر و مقوله های زندگی ایرانی مانند:‌ معماری، نقاشی ، خط وكتابت ، پارچه بافی، قالی وگلیم بافی، فلزكاری، سفالگری و ...... در طول تاریخ بروز و ظهور داشته و دنیایی از زیباییها، ذوق، خلاقیت و ابتكار را پدید آورده است.

یكی از مظاهر انعكاس هنر ایرانی در معماری این سرزمین است هنرمند معمار ایرانی، از ابتدای كار و ازهنگام بكارگیری آجر كه ازمصالح اولیه احداث بنا به شمار می رفته زیبا ترین نقشها و طرحها را هنگام احداث دیوارها و پوششی گنبد ها وگوشواره ها، مقرنس ها و طاقنما ها خلق كرده است و در روند تكاملی آن با گره چینی، گل اندازی، گره سازی وآجر كاری خفته و رفته، شاهكار های بی نظیری را به وجود آورده است.

هنگام استفاده از گچ با خلق گچبریهایی با نقوش هندسی، گیاهی، دنیایی از خلاقیت را كه در دنیا بی نظیر می باشد آفریده و در استفاده از چوب برای پنجره ها و درها با بهره گیری از فتونی نظیر منبت، مشبك، معرق، كنده كاری، خاتم سازی ونقاشی روی چوب، اعجاز باور نكردنی را پدید آورده است.

برای تزیین بنا از كاشیهایی یك رنگ، هفت رنگ، معرق، طلایی و .... شیشه و آیینه در شكلها و رنگها و ابعاد گوناگون، مدد جسته و دنیایی از زیبایی و خلاقیت و هنر را عرضه كرده و همه اینها به همراه حجاریهای زیبا، بنا هایی را در جای جای ایران بر پا و استوار كرده است.

بدون تردید تحقق این همه زیبابیها و خلاقیت جز به مدد عشق به معبود امكان پذیر نبود، چراكه بیشترین جلوه آنها را در مسجد، محراب و زیارتگاه می توان دید.

بناهای مذهبی، همواره مورد احترام و توجه ملل و اقوام مختلف درطول تاریخ بوده است، و به لحاظ همین اهمیت، پیوسته كاملترین تجربه های هنری هنرمندان برجسته هر دوره تاریخی در خدمت معماری و تزیین نقوش به كار رفته در احداث چنین اماكنی بوده است. این علاقه و توجه و بذل سرمایه های مادی و معنوی، نه از باب منافع اقتصادیو اغراض مادی، بلكه بر مبنای كشش و علاقه ای قلبی بر اساس گرایش فطری مردم به مكاتب الهی بروز كرده است. چه بسا مردمی كه با مشكلات و تنگناهای اقتصادی قرین بوده، اما در سرمایه گذاری برای مظاهر معنوی، از جمله بناهای وابسته به مقدسات مذهبی، از هیچگونه ایثاری فروگذار نكرده اند.

بناهای رفیع و با شكوهی كه در طول تاریخ برای معابد، مساجد وكلیساها،‌سر برافراشته اند، با یك پشتوانه قلبی و عشق حقیقی همراه بوده است.

در تاریخ اسلام، مسجد در رأس توجه مردم، به ویژه هنرمندان معتقد به مبانی دینی قرار داشته است. در دوره هایی كه اثری ازپیشرفتهای علمی و صنعتی در هیچ كجای عالم دیده نمی شود، بر جسته ترین آثار معماری جهان، از میان مساجد بزرگ در جای مانده است،‌ اگر چه به علل گوناگون، بویژه هجوم ارتشهای متجاوز بیگانه به كشورهای اسلامی بسیاری از ابنیه مهم و مساجد تاریخی دچار تخریب و ویرانی شده و آثار مهم مكتوب و میراث فرهنگی مسلمین كه دستخوش غارت و آتش سوزی در كتابخانه های مهم جهان اسلام شده است، ما را ا زگنجینه های مهمی محروم كرده است،‌ با این حال آنچه بر جای مانده، خود دریچه ای است برای شناخت عظمت معماری به كار رفته در بنای مساجد بزرگ تاریخی، بویژه آن كه در معماری و كاشیكاری بناها، مظاهر معنوی و مفاهیم والای مذهبی چه در انتخاب رنگ و چه در انتخاب شكل و فرم بسیار ماهرانه تلفیق شده اند،‌ و فضایی به وجود آورده است كه انسان شیفته معنویت را بسوی خود می خواند.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ چهارشنبه 9 اسفند 1396 ] [ 23:36 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

دانلود مقاله کامل بررسی معماری ایران +doc

دانلود مقاله کامل بررسی معماری ایران

دسته بندی : معماری

فرمت فایل : doc

حجم فایل : 94 کیلو بایت

تعداد صفحات : 157

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مقاله کامل بررسی معماری ایران در 157 صفحه word قابل ویرایش با فرمت doc


معماری ایران شناسنامه معتبر مردم این سرزمین از دوترین ازمنه قدمی است طبیعت اقلیمی ایران در این زمینه تأثیر گذار فرهنگ هایی كه با ؟؟ و مغلومین به این خطه را گشودند. در این معماری كهم بارزترین اشكال خود جلوه كردن است. آداب و رسوم، مراسم مذهبی، روحیات، اخلاقیات، اندیشه و عقیده نسلها در معاری ایران انعكاس واضحی دارد. نه تنها در بناهای عظیم، در ابنیه اثار كوچك هم می توانیم این انعكاس را دریابیم. آتشكده و دهكده های شاهی كه درگذشته كه در سراسر این خطه جابه جا روییده بود و اینك به جا مانده است باری از فرهنگ معمای ایران باستان را در خویش نهاده است آتشكده دهكده های شاهی را در ایران باستان بر روی تپه ها بنا می كرده اند. در دهكده های شاهی معابد ویژه پرستش مهر و ناهید ( فرشته آب) وجود داشت. نقاطی كه هم اكنون به پل دختر یا قلعه دختر نسبت می دهند، همان پرستشگاهها باستانی ناهید یا فرشته آب است از معابد مهر (میترا) كه قبل از زردتشت در ایران رواج داشته است. نمونه های چندی باقی است. معبد (مصیصر) در شمال غربی ایران كه در كوه تراشیده شده است و همچنین صخره (پی فخیریكار) در جنوب دریاچه رضاییه ازجمله این نمونه ها هستند. مهر پرستان باستانی قبل از ورود به معبد در جایی دست خود رابه آب می زدند و آن را (مهرآب) می نامیدند. كه شاید نعت محراب دوره اسلامی از آن سرچشمه گرفته باشد. معماری ایران حاصل قرن ها تفكر و ثمرة اندیشه و قریحه هنری نیاكان ما و الهاماتشان از سنت ها و دست اؤردهای ملل دیگر است با آنكه در هر سیمای معماری ایرانی تغییر وتبدیل هایی را پذیرفته است، روح یگانه و ذات نیرومند آن همواره زنده و بلانده باقی مانده و همپایه زمان ظرفیت های خویش را عوض كرده است. مروری در خطوط اصلی معماری ایران از آغاز تاریخ مدرن ما، در واقع گشایندهشاهرایی به قلب تمدن دیرینه سال این سرزمین است نخستین سلسله حكومت ایران سلسله ماد بود كه بخشی از هسته خود را در بنا و آثاری ه آفریده به وام نهاد. سنگ شیر همدان، كان داوود در سریل ذهاب، دخمه صحنه در كرمانشاه، دخمه مرسوم با طاق فرهاد در لرستان، دخمه ده نوه اسحاق وند در نزدیك كرمانشاه ازبرگزیدهژ ترین آثار این دوره است. ( پلی بیوس) در توصیفی كه از كاخ باستانی همدان كرده یادآور شده است كه ستون های این كاخ از چوب سدر و سرو ساخته شده و روی این ستون ها از لوحه های سیمین و زرین پوشانده شده بود ( دمرگان پرود) ( شی پیه) معتقدند كه این نشانه ها و آثار تخت جمشید كم و بیش شباهت دارند. در عرصه وسیع سرزمین خود از مهارت و استادی هنرمندان ممالك، زیر فرمان خویش به نحو احسن بهره می گرفتند و از این جهت در آثار معماری و صنعت ایران در دورة هخامنشی تأثیر سایر ملل نیز دیده می شود چنانكه داریوش گوید در بنای قصر او صنعتگران بابلی، مادی، لیه ی. و مصری خدمت می كرده اند و مصالح ساخمان ها از فواصل دور دست می آمده است . استفاده از تجربیات و سنن ملل تابع، نه به صورت تقلیدی و پیروی بلكه به گونه ای باز افرینی و الهام پذیری خلاقه مختص به دورة هخامنشی نسبت مادها پیش ازآنكه تجربه و مهارت (اورانویی) ها استفاده بسیار بردند. معماری دورة هخامنشیان ادامه یك هنر ملی بود. اصالت این هنر در قصر كیاكسار پادشاه ماد ( در همدان) جلوه كرد و كوروش در ادامه آن پس از شكست مادها قصری در پازارگاه یا ( مادر سلیمان) در 80 كیلومتری شمال تخت جمشید بنا كرد. كه گرچه مانند تخت جمشید كه به جرأت می توان گفت یكی بزرگترین و وسیع ترین بناهای است كه قبل از معمول شدن آهن ساخته شده است دارای سقف، ستون های چوبی بسیار بوده است سقف ، ستون های چوبی بسیار بوده است. سقف ساختمان از چوب سور لبنان و بلوط ساخته شده ...


فهرست

آثار معماری دوران ساسانی درسرزمین ماوراء النهر
آثار دوران باستانی
ناحیه باستانی و رخشا و قصر بخارا اخدا:
شهر سازی
درباره معماری :
اصفهان در دوره جانشیان تیمور
اصفهان قلمور امیرزادگان تیموری رستم و اسكندر
اوضاع اصفهان بعد از قتل سلطان محمد بهادر
تزیینات داخل بقعه شهشهان
ارزش جهانی هنر معماری و تزییناتی مسجد شیخ لطف الله
جاده های شاه عباسی

بخش اول

نگاهی به بناهای خشتی ایران

بناهای خشتی زنده :

بخش دوم

علل فرسایش بناهای خشتی

بخش سوم

طریقه كاربرد خشت

فرسایش در اثر دخالت انسان

بخش چهارم

پیشنهادات جهت پیشگیری از توسعه ویرانی و فرسایش

بخش پنجم

مقاوم كردن خشت

بخش ششم

توصیه

ازلحاظ تزیینات

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ چهارشنبه 9 اسفند 1396 ] [ 23:36 ] [ آریا برومندی ]
[ ]
صفحه قبل 1 ... 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 840 841 842 843 844 845 846 847 848 849 850 851 852 853 854 855 856 857 858 859 860 861 862 863 864 865 866 867 868 869 870 871 872 873 874 875 876 877 878 879 880 881 882 883 884 885 886 887 888 889 890 891 892 893 894 895 896 897 898 899 900 901 902 903 904 905 906 907 908 909 910 911 912 913 914 915 916 917 918 919 920 921 922 923 924 925 926 927 928 929 930 931 932 933 934 935 936 937 938 939 940 941 942 943 944 945 946 947 948 949 950 951 952 953 954 955 956 957 958 959 960 961 962 963 964 965 966 967 968 969 970 971 972 973 974 975 976 977 978 979 980 981 982 983 984 985 986 987 988 989 990 991 992 993 994 995 996 997 998 999 1000 1001 1002 1003 1004 1005 1006 1007 1008 1009 1010 1011 1012 1013 1014 1015 1016 1017 1018 1019 1020 1021 1022 1023 1024 1025 1026 1027 1028 1029 1030 1031 1032 1033 1034 1035 1036 1037 1038 1039 1040 1041 1042 1043 1044 1045 1046 1047 1048 1049 1050 1051 1052 1053 1054 1055 1056 1057 1058 1059 1060 1061 1062 1063 1064 1065 1066 1067 صفحه بعد

دیگر امکانات