بررسی اثربخشی آموزش و مهارت های ارتباطی بر کاهش پرخاشگری (روانشناسی و علوم تربیتی)

دسته بندیروانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات92
حجم فایل315 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

 بررسی اثربخشی آموزش و  مهارت های ارتباطی بر کاهش پرخاشگری

بررسی اثربخشی آموزش شیوه های خود کنترلی و  مهارت های ارتباطی بر کاهش پرخاشگری در بین پسران دانش آموز

**توجه**

1- این فایل توسط گروه مهندسین برتر(فایل یار) نگارش شده است استفاده از فایل فقط برای خریدار ان مجاز می باشد و هرگونه استفاده برای کسانی که فایل خریداری ننموده اند شرعا حرام و قابل پیگیری حقوقی می باشد.

2-این فایل دارای گارانتی ویرایش یک مرتبه  برای خریدار آن می باشد.

در فرمت ورد و قایل ویرایش با فونت نازنین 14 و فاصله بین خطوط یک سانتی متر

 

چکیده

 بی تردید، شیوع پرخاشگری  در میان نوجوانان، موجب نگرانی بسیاری از خانواده ها، اولیا، مربیان و مسؤولان کشور است.گسترش روزافزون این نابهنجاری رفتاری در شکل های گوناگون، بر زندگی فردی و اجتماعی انسان ها تاثیرات منفی گذاشته و آرامش و احساس ایمنی را مورد تهدید قرار می دهد. بحث پرخاشگری ، از موضوعات مهم جامعه محسوب می شود و اثرات احتمالی پرخاشگری بر دانش آموزان  از دیرباز مورد توجه محققان بوده است. هدف از این تحقیق بررسی اثربخشی آموزش شیوه های خودکنترلی و  مهارت های ارتباطی بر کاهش پرخاشگری در بین پسران دانش آموز  می باشد به این منظور محقق 180 دانش آموز که پرخاشگریشان مورد تأیید مدیران، معاونان و معلمان بود، پرسشنامه پرخاشگری آیزنگ را تكمیل كردند. از بین این دانش آموزان60 نفر كه نمره پرخاشگری انها در انحراف معیار بالاتر از میانگین بود، به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه 30 نفری آزمایش و گواه تقسیم شدند. مورد بررسی قرار گرفتند برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی میانگین و انحراف معیار با حداقل و حداکثر نمره ،و ازتحلیل کواریانس  استفاده شد.نتایج این تحقیق‌ نمایانگر آن بود که روش آموزش گروهی مدیریت خشم و مهارت های ارتباطی برپرخاشگری مؤثر است در این میان آموزش گروهی مهارت های ارتباط مؤثرتر ازمدیریت خشم می باشد و ارائه راه حل اساسی کاهش رفتار پرخاشگرانه دوران نوجوانی است.

کلمات کلیدی: شیوه های خود کنترلی، مهارت های ارتباطی،پرخاشگری

اهداف تحقیق

هدف کلی:

تعیین اثربخشی آموزش شیوه های خودکنترلی و مهارت های ارتباطی بر کاهش  پرخاشگری پسران دانش آموز

اهداف ویژه:

تعیین اثربخشی آموزش شیوه های خودکنترلی بر کاهش پرخاشگری پسران دانش آموز

تعیین اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی  بر کاهش پرخاشگری پسران دانش آموز

سوال‌های تحقیق

آیا آموزش شیوه‏های خودکنترلی و مهارت های ارتباطی در کاهش پرخاشگری دانش‏آموزان شهر موثر می باشد؟

بین آموزش های روش های خودکنترلی و مهارت های ارتباطی کدام یک اثربخشی بیشتری در کاهش پرخاشگری دانش آموزان شهر  دارد؟

 

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                               صفحه

فصل 1-    کلیات تحقیق‌ 1

 1-1-   مقدمه...............................................................................................................................................................

1-2-   بیان مسئله.

1-3-   اهمیت و ضرورت مسئله.

1-4-   اهداف تحقیق..

1-5-   سوال های تحقیق..

1-6-   فرضیات تحقیق..

1-7-   تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق..

فصل 2-   ادبیات پیشینه تحقیق‌

2-1-   تعریف خشم..

2-2-   تعریف پرخاشگری..

2-3-   انواع پرخاشگری..

2-4-   مبانی نظری پرخاشگری..

2-4-1- تئوری رفتار غریزی فروید.

2-4-2- تئوری بیولوژی..

2-4-3- نظریه ناکامی – پرخاشگری..

2-4-4- نظریه یادگیری اجتماعی..

2-4-5- دیدگاه شناختی..

2-4-6- نظریه پرخاشگری- پرخاشگری..

2-5-   علل و عوامل  موثر بر پرخاشگری نوجوانان..

2-5-1- تفاوت های جنسیتی..

2-5-2- عوامل خانوادگی پرخاشگری..

2-5-3- عوامل محیطی (اجتماعی – فرهنگی)..............................................................................................

2-5-4- علل اجتماعی  

2-6-   ارتباط پرخاشگری با مؤلفه های شخصیت...

2-7-   مهارت های ارتباط موثر با دیگران..

2-8-   راهبردهای رابطه موثر با دیگران..

2-9-   مهارت های خودكنترلی رفتاری در نوجوانان..

2-9-1- احساس مسئولیت در نوجوانان..

2-9-2- نقش و ضرورت خود كنترلی...............................................................................................................

2-9-3- بسترهای خود كنترلی..

2-9-4- خود كنترلی و ارزش و كرامت نوجوانان..........................................................................................

2-10- فرآیند تغییر رفتار از طریق آموزش خودکنترلی رفتار

2-10-1- یادگیری مسئولیت پذیری.................................................................................................................

2-10-2- مؤلفه های خودکنترلی رفتار............................................................................................................

2-11- شیوه ها و راهکارهای کنترل پرخاشگری در نوجوانان دانش آموز

2-12- مطالعات انجام شده داخلی و خارجی..

فصل 3-   روش تحقیق...

3-1-   روش تحقیق..

3-2-   جامعه آماری..

3-3-   نمونه و روش نمونه گیری..

3-4-   ابزارهای تحقیق‌

3-5-   نحوه اجرای تحقیق..

3-6-   روش های آماری بکار رفته.

فصل 4-   یافته های تحقیق...

4-1-   یافته های توصیفی مربوط به متغیر های تحقیق..

4-2-   یافته های مربوط به فرضیه های تحقیق..

فصل 5-   بحث و نتیجه گیری..

5-1-    نتیجه گیری..

5-2-    پیشنهادات...

فهرست منابع..

 

فهرست جداول

جدول‏3‑1 مشخصات دانش آموزان

جدول‏3‑2 کلید نمره گذاری پرسشنامه.

جدول‏4‑1 میانگین و انحراف استاندارد نمرات پرخاشگری دو گروه آزمایش و كنترل در پیش آزمون و پس آزمون 

جدول 4-2 تحلیل نتایج کواریانس برای متغیر پرخاشگری......................................................................................

جدول 4-3  نتایج تحلیل کوواریانس میزان پرخاشگری بین آموزش  مهارتهای ارتباطی ،آموزش مدیریت خشم......................................................................................................................................................................................

جدول4-4 مقایسه تفاوت میانگین های میزان پرخاشگری بین آموزش  مهارتهای ارتباطی ،آموزش کنترل خشم.......................................................................................................................................................................................

 

فهرست شکل ها

 

شکل4-1 مقایسة گروه آزمایش و كنترل از لحاظ نمرات پرخاشگری در پیش آزمون و پس آزمون..............

 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ شنبه 25 آذر 1396 ] [ 16:21 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

دانلود مجموعه کامل مقالات حقوق بشردوستانه (حقوق)

دسته بندیحقوق
فرمت فایلdocx
تعداد صفحات380
حجم فایل824 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

این مجموعه دارای توضیحات کاملی از مقوله حقوق بشردوستانه است که شامل 25 مقاله از دکترین و متخصصین رشته حقوق و الهیات است که مورد استفاده برای: دانشجویان و دانش آموختگان رشته حقوق و رشته حقوق نظامی، کارآموزان و وکلا، مشاوران حقوقی، کارمندان دولتی، دانشجویان رشته علوم سیاسی، معلمان و ... است.

فهرست مقالات:

1.      مبانی حقوق بشردوستانه دراسلام (باقرزاده)

2.      مبانی حقوق بشردوستانه در اسلام و غرب (اسماعیل زاده)

3.      مبانی قرآنی حقوق بشردوستانه (حسن ایدرم)

4.      اسلام و حقوق بشردوستانه توسعه و مفاهیم اساسی (تونی فانر)

5.      حقوق بشردوستانه در آینه قرآن و سنت (عبد الرئوف عالمی)

6.      پیامبر اعظم و حقوق بشردوستانه (محمدزكی احسانی)

7.      حقوق بشر و حقوق بشردوستانه از دیدگاه پیامبر اكرم (دكتر قره باغی)

8.      حقوق بشردوستانه در سیره و سنت امام علی (دكتر واسعی)

9.      حقوق بشردوستانه اسلامی (عبد الحكیم سلیمی)

10.  فلسفه حقوق بشردوستانه در اسلام (دكتر كنعانی)

11.  فلسفه حقوق بشر و حقوق بشردوستانه (دكتر مصطفی محقق)

12.  مبانی فلسفی حقوق بشردوستانه (دكتر محمد حسین طالبی)

13.  ضمانت اجرای حقوق بشردوستانه در اسلام  (صیف الله صرامی)

14.  قلمرو اجرای مكانی و زمانی حقوق بشردوستانه در اسلام (دكتر آقایی جنت مكان)

15.  جهت داری در حقوق بشردوستانه (دكتر علی اكبریان)

16.  اصل تفكیك نظامیان و غیرنظامیان در اسلام و حقوق بشردوستانه (دكتر كدخدایی و ساعدوكیل)

17.  حمایت از افراد غیرنظامی در حقوق بشردوستانه اسلامی و بین المللی (احمد آبادی)

18.  قواعد اساسی حقوق بشردوستانه و مقررات مربوط به اسیران جنگی (علیرضا روحانی)

19.  مقابله به مثل مسلحانه دراسلام و حقوق بین الملل بشردوستانه (دكتر میرمحمدی)

20.  نگاه تطبیقی به حقوق اسیران درحقو ق بین الملل بشردوستانه (دكتر محمد ابراهیمی)

21.  حمایت از انسان و انسانیت پایه تعهد در نظام بین المللی حقوق بشردوستانه (دكتر قربان نیا)

22.  اقشار حمایت شده درحقوق بشردوستانه بین المللی (عامر الزمالی)

23.  توسعه و تحول حقوق بشر دوستانه در بستر رویه بین المللی معاصر (دكتر ضیائی بیگدلی)

24.  زنان حقوق بشردوستانه بین المللی و اسلام (طیبه محمدی كیا)

25.  حقوق بشردوستانه و مبارزه با تروریسم (دكترزمانی)

pak

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ شنبه 25 آذر 1396 ] [ 16:20 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

دانلود پاورپوینت پویایی گروهی و میان گروهی(فصل دهم کتاب مبانی مدیریت رفتار سازمانی دکتر رضائیان) (مد

دسته بندیمدیریت
فرمت فایلpptx
تعداد صفحات18
حجم فایل73 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

عنوان: دانلود پاورپوینت پویایی گروهی و میان گروهی(فصل دهم کتاب مبانی مدیریت رفتار سازمانی دکتر رضائیان)

فرمت: پاورپوینت ( قابل ویرایش )

تعداد اسلاید:18 اسلاید

کتاب مبانی مدیریت رفتار سازمانی دکتر علی رضائیان از جمله منابع مهم درس مدیریت رفتار سازمانی در سطح کارشناسی می باشد. این فایل شامل پاورپوینت فصل دهم این کتاب با عنوان " پویایی گروهی و میان گروهی "می باشد  که می تواند جهت ارائه در کلاس (به عنوان سمینار یا کنفرانس) مورد استفاده قرار گیرد. بخشهای عمده این فایل شامل موارد زیر است:

گروههای کاری

رفتارهای خواسته شده و پدید آمده

صورتهای دوگانه پویایی گروه

گروه و پویای میان گروهی و تأثیر عمده آن بر اثربخش سازمانی

دلایل اهمیت مطالعه پویایی گروهی

تعامل اجتماعی در محیط کار

تسهیل اجتماعی

کارکردهای گروههای سازمانی

فراگرد شکل گیری و توسعه گروه

الزامهای عملی توسعه گروه

نقشهایی که افراد در گروه ایفا می کنند

سازگاری فن آوری و ساختار

مدل اقتضایی تعیین افراد گروههای کار: استفاده اثربخش از استعدادهای موجود

تهدیدات نسبت به اثربخش گروه

گروه اندیشی

علائم گروه اندیشی و نقصان های تصمیم گیری

نظریه طفره رفتن اجتماعی

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ شنبه 25 آذر 1396 ] [ 16:20 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

آشنایی با ups (برق،الکترونیک،مخابرات)

دسته بندیبرق،الکترونیک،مخابرات
فرمت فایلpptx
تعداد صفحات43
حجم فایل9.808 مگا بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

آشنایی با ups

Image result for ups logo

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ شنبه 25 آذر 1396 ] [ 16:20 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

کتیبه ایران باستان (تاریخ و ادبیات)

دسته بندیتاریخ و ادبیات
فرمت فایلpdf
تعداد صفحات16
حجم فایل785 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

کتیبه ایران باستان

 

 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ شنبه 25 آذر 1396 ] [ 16:19 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

پایش خشکسالی با استفاده از شاخص خشکسالی هواشناسی (مطالعه موردی: حوضه دریاچه نمک در ایران) (منابع طبی

دسته بندیمنابع طبیعی
فرمت فایلpdf
تعداد صفحات11
حجم فایل330 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ شنبه 25 آذر 1396 ] [ 16:19 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

دانلود پاورپوینت رهبری (مدیریت)

دسته بندیمدیریت
فرمت فایلpptx
تعداد صفحات52
حجم فایل1.925 مگا بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

عنوان: دانلود پاورپوینت رهبری

فرمت: پاورپوینت (قابل ویرایش)

تعداد اسلاید:52 اسلاید

دسته: مدیریت رفتار سازمانی- مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته

طراحی اسلایدهای بسیار زیبا

این فایل در زمینه " رهبری" بوده که در 52 اسلاید با طراحی بسیار زیبا می تواند به عنوان سمینار در کلاس برای درسهای مدیریت رفتار سازمانی و مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته ارائه شده  و مورد استفاده قرار گیرد . بخشهای عمده این فایل شامل موارد زیر است:

تعریف رهبری

ماهیت رهبری

صفات شخصیتی رهبر

چهارچوب دیدگا ههای رهبری

تئوری ها ی رفتاری

مطالعات میشیگان

مطالعات ایالت اوهایو

‌تئوری شبکه مدیریت

تئوری اقتضایی رهبری

تئوری مسیر – هدف

تئوری های نوین رهبری

تئوری مراوده رهبر – عضو

تئوری مراوده رهبر – عضو:

رهبری عطیه الهی ( کاریز ماتیک) 

رهبری مشارکتی

رهبری خدمتگذار

منابع

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ شنبه 25 آذر 1396 ] [ 16:19 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

اقدام پژوهی درس کار و فناوری پایه ششم ابتدایی (آموزشی)

دسته بندیآموزشی
فرمت فایلdocx
تعداد صفحات13
حجم فایل23 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

اقدام پژوهی درس کار و فناوری پایه ششم ابتدایی

افزایش میزان فراگیری دانش اموزان در درس كار و فناوری پایه ششم ابتدایی

اقدام پژوهی کلاس ششم, اقدام پژوهی, اقدام پژوهی ابتدایی, اقدام پژوهی اضطراب, اقدام پژوهی برگزیده, اقدام پژوهی تربیتی, اقدام پژوهی در مقطع ابتدایی, اقدام پژوهی درس ادبیات, اقدام پژوهی درس املا, اقدام پژوهی درس تاریخ, اقدام پژوهی درس جبرواحتمال, اقدام پژوهی درس جغرافیا, اقدام پژوهی درس دبیرستان, اقدام پژوهی درس ریاضی, اقدام پژوهی درس زبان, اقدام پژوهی درس زبان انگلیسی دبیرستان, اقدام پژوهی درس زیست, اقدام پژوهی درس شیمی, اقدام پژوهی درس عربی, اقدام پژوهی درس علوم, اقدام پژوهی درس فارسی, اقدام پژوهی درس فیزیک, اقدام پژوهی درس مطالعات, اقدام پژوهی مدیر دبیرستان, اقدام پژوهی مدیریت مدرسه, اقدام پژوهی مشاور دبیرستان, اقدام پژوهی معاون آموزشی, اقدام پژوهی معلمان, اقدام پژوهی مقاله, اقدام پژوهی مقطع دبیرستان, اقدام پژوهی مقطع راهنمایی, اقدام پژوهی مقطع متوسطه, اقدام پژوهی نمونه, اقدام پژوهی پرخاشگری, اقدام پژوهی چیست, تجربه یک معلم ابتدایی, تجربیات معلم ابتدایی, نمونه اقدام پژوهی ارتقاء شغلی معلمان

چكیده:

هدف این درس کارو فناوری آشنایی با دنیای كار وكسب بعضی از مهارتهاست. با توجه به این درس وآشنا شدن دانش آموزان با آن وگذراندن آن در دوره های بعدی تحصیلی وكشف استعداد های خود می توانند تصمیم بگیرندكه به دبیرستان بروند یا هنرستان و یاچه رشته ای را انتخاب كنند از انجا كه استفاده از رایانه (كامپیوتر) در سن دانش آموزان ابتدایی اصولابه عنوان وسیله بازی می باشد نه یك ابزار كار لذا برآن شدیم تا با این وسیله كه امروزه جز دانش روز بشری است وكسی كه كار با آن واستفاده ازان را نمی داند بیسواد تلقی میشودمیزان یادگیری را در دانش آموزان افزایش دهم.

مقدمه

توصیف وضع موجود

یادگیری فرایندی است كه به وسیله آن تغییرات نسبتا پایداری در توان رفتاری فرد در نتیجه تجربه رخ میدهد اینجانب ....... ........شاغل در اموزش وپرورش شهرستان ........ ، حدود ...... سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش را دارم. مدرسه كاری من در سال تحصیلی 94-93 آموزشگاه ............. واقع در شهرستان ............ بود در طی چند هفته ی اول كه در كلاس حاضر شدم متوجه گردیدم كه دانش اموزانم در درس كاروفن اوری ضعیف تر از سایر دروس هستند با توجه به وجود این مشكلات بر ان شدم تا میزان فراگیری را در دانش اموزانم تقویت كنم روزی در یك جلسه شركت كردم ودر ضمن جلسه با همكاران درباره ی این مشكل صحبت كردم كه متوجه شدم انها نیز با این مشكل روبه رو هستند سپس با همكاری یكی از معلمان پایه ششم تصمیم گرفتیم تا با تلاش و پیگیری در جهت رفع این مشكل بكوشیم و راه حل مناسبی برای این مشكل بیابیم به نظرمی رسد مسایلی تاثیر گذار است كه ارائه درس واستفاده از این وسیله آموزشی (كامپیوتر) با مشكل روبرو شودوتدریس آن كمترعملی گردد. شاهد این مدعا خود كتاب كار فن آوری می باشد كه استفاده عملی از رایانه را تایید می كندمتاسفانه در اكثر مدارس با عدم وجود این وسیله روبرو هستیم. مشكل دیگر اینكه قریب به اتفاق همكاران در روستاهادر صورت وجود رایانه به علت عدم اشنایی با كاربا آن قادر به ارائه تدریس موفق نیستند. ولذا دیده شده است كه همكاران و دانش آموزان به كامپیوتر بعنوان یك وسیله بازی ویانهایتا دیدن یك فیلم یا سی دی آموزشی نگاه می کنند.

فهرست مطالب

چكیده:

مقدمه

توصیف وضع موجود

گردآوری اطلاعات وشواهد (1)

فن آوری واطلاعات چیست ؟

هدف از ارائه این درس در این پایه ومقطع ابتدایی چیست ؟

پیشینه و یافته های علمی

تجزیه وتحلیل و تفسیر دادها

ارائه راه حل موقت روشها وراهكارهها

اجرای راه حل راه كار پیشنهادی(شواهد2)

اعتبارسنجی طرح

جمع بندی و نتیجه گیری

پیشنهادات

منابع

 

 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ شنبه 25 آذر 1396 ] [ 16:19 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

تحقیق در رابطه با زنبور عسل (کشاورزی و زراعت)

دسته بندیکشاورزی و زراعت
فرمت فایلdocx
تعداد صفحات9
حجم فایل62 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

تحقیق در رابطه با زنبور عسل

زنبور عسل گونه‌ای زنبور است که عسل می‌سازد. زنبور عسل این کار را با گردآوری شهد گل‌ها در کندو انجام می‌دهد. در فارسی به زنبور عسل منگ، منج و مگس انگبین هم گفته می‌شود. زنبورهای هر کندو یکی از سه نوع زنبور ملکه، زنبور نر و زنبور کارگر هستند. زنبور عسل از حشرات اجتماعی است حتی اگر در خارج از کندو دارای غذای کافی باشد نمی‌تواند به تنهایی زندگی کند.

فهرست مطالب

زنبور عسل

وظایف زنبورهای کارگر

نوزادان

زنبور عسل و باروری گل‌ها

تهدیدها

کاربردهای امروزی موم زنبور عسل

کاربرد در زنبورداری

برای شمع ‌سازی

برای ریخته گریهای فلزی و مدل‌ سازی

کاربرد آرایشی

کاربرد غذایی

کاربرد در چاپ

کاربرد دارویی

سایر موارد

 

 

 

 

 

 

 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ شنبه 25 آذر 1396 ] [ 16:18 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

مدیریت از دیدگاه حضرت علی و نهج البلاغه (روانشناسی و علوم تربیتی)

دسته بندیروانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایلdocx
تعداد صفحات50
حجم فایل106 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

اهمیت مدیریت از دیدگاه امام علی (ع)
امیر المومنین علی (ع) مدیریت را محور و قطب می دانند، تمام مسایل را در جامعه اسلامی بر محور مدیر و مدیریت خلاصه می کنند و می فرمایند: «تدبیر و مدیریت خود سرمایه اندک را افزون می کند، اما مدیریت و تدبیر سوء و ضعیف سرمایه انبوه را نیز نابود و زائل می سازد»
امام علی (ع) در جای دیگر می فرمایند: «رجعت و سیر قهقرایی چهار علت عمده دارد که مهمترین آن سوء مدیریت است»


وظایف عام مدیریت اسلامی از دیدگاه امام علی (ع)
۱( ایمان و تقوا
یک مدیر در درجه نخست باید همانند هر انسان دیگر ایمان و تقوا داشته باشد. مدیر مومن، مطیع فرامین الهی است و می داند که اگر در جریان کارها شرایط سخت و دشواری برایش پیش آید و یا زمینه کارها بسیار آماده باشد و امور به سهولت در برابرش پدیدار گردد، در هر دو حالت روحیه خود را نباخته و خود را در مسیر اجرای فرامین الهی می بیند و با وقار و اطمینان خاطر کار را ادامه می دهد. توصیه امیرالمومنین علی (ع) به مالک اشتر در این خصوص شنیدنی است؛ «ای مالک، مالک نفس خویش باش و آن را به دست هوی مسپار، نفس خویش را با ترک خواهش ها بکش و به هنگام سرکشی، عنانش را بکش که نفس پیوسته به بدی فرمان می دهد جز آنکه خدای رحم کند و در اجابت نفس در نارواها بخل بورزد و بدان که همانا بخل ورزیدن نسبت به نفس، مراعات انصاف است در آنچه که برای آن خوشایند یا ناخوشایند است.
۲( اعتصام و اعتماد به خدا و نصرت الهی
اعتصام و اعتماد به خدا و نصرت الهی یکی از ابزارهای معنوی است که یک مدیر اسلامی می تواند برای انجام وظیفه خطیر مدیریت از آن استفاده کند تا از انجام کارها خسته و افسرده و مایوس نشود و سختی های بزرگ او را متزلزل نسازد. امام علی (ع) در این خصوص می فرماید: «کسی که بر خدا توکل کند، ناهمواری ها و سختی ها بر او هموار و دستیابی به ابزار و امکانات رسیدن به هدف برای او آسان می شود
۳( رعایت عدالت و انصاف
رعایت و برقراری عدالت یکی از مهمترین وظایف یک مدیر اسلامی است؛ عدالت مبنای همه حرکت های صحیح مدیریت است که در اثر وجود عدالت همه چیز در جای خود قرار می گیرد و هر کس کارش را به درستی انجام می دهد. مراعات بی طرفی بر مدیر واجب است و باید صرفنظر از اینکه یکی از دو طرف دوست صمیمی یا خویشاوند نزدیک اوست و اگر حق را به او ندهد ممکن است از وی رنجیده شود باید به دقت بررسی کند که حق به جانب کدام است. امیرالمومنین علی (ع) در خصوص این وظیفه مدیریتی می فرمایند: «کسی که عادل باشد، دستور و حکمش نافذ خواهد بود»
۴) پرهیز از غرور و خودپسندی
یکی از بیماری های مهلک مدیریت، گرفتار عجب و خودپسندی شدن و اینکه به محض منصوب شدن به مدیریت، خود را بالاتر از دیگران ببیند و به افراد به دیده حقارت بنگرد و به همین دلیل تماس خود را با مردم قطع کرده و از آنان دوری گزیند.
مدیری که دچار خودپسندی می شود از جستجوی مرحله بهتری برای کار خود و بالا بردن سطح آن باز می ایستد و هم از دیدن و پذیرفتن نوع بهتری از کار مورد نظر باز می ماند و نیروی کمال گرای عقل خویش را فرو می نهد.
حضرت علی (ع) در نامه خویش به مالک اشتر می فرمایند: «اگر قدرت و مقامی که به دستت رسیده برایت خودپسندی و عجب آورده و کبریا و عظمتی برای خود پنداشتی، ملک خدای را بالای سرت بنگر، بیندیش که قدرت هایی که تو در حق خود نداری او درباره تو دارد… که خدا هر جباری را ذلیل گرداند و هر گونه فخرفروشی را زبون سازد
۵) پرهیز از استبداد و دیکتاتوری
خطرناک ترین روحیه ای که مدیر در اثر ابتلاء به خودپسندی و تکبر پیدا می کند روحیه دیکتاتوری و استبداد اوست. در چنین حالتی مدیر همه معیارهای حق و منطق و ملاک عدل و اخلاق را زیا پا می گذارد و برای کسب قدرت بیشتر و اعمال آن به هر عمل نادرست و ظالمانه ای دست می زند.
وظیفه مدیر ایجاد شرایطی است که افراد، داوطلبانه و آگاهانه از دستورات و قوانین پیروی کنند. زیرا انسان در برابر هر گونه ظلم و زور به طور آشکار یا پنهان، مقاومت می کند. زورگویی و استبداد از نشانه های ناتوانی است و به تعبیری آنجا که منطق نباشد، از زور استفاده می شود.
امام علی (ع) می فرمایند:« مبادا بگویی، من نیرومندم، امر می کنم و دستوراتم اجرا می شود، زیرا این روش موجب فساد فکر، تضعیف دین و نزدیک شدن به انحراف است»
امیرالمومنین علی (ع) شخص مدیر را به توجه دائم به اینکه او خود زیردست رده های بالاتر از خود است و مدیران بالاتر از او نیز در قلمرو فرمانروایی و حاکمیت الهی قرار دارند، دعوت می کند و به مالک می فرمایند: «پس هر آینه تو بالاتر از آنهایی و ولی امر تو بالاتر از توست و خدا بالاتر از کسی است که تو را به مدیریت و فرماندهی و فرمانروایی گمارده است»
و باز در جایی دیگر حضرت می فرمایند: «تواضع آدمی را بالا می برد و تکبر انسان را کوچک و پست می کند.»

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ شنبه 25 آذر 1396 ] [ 16:18 ] [ آریا برومندی ]
[ ]
صفحه قبل 1 ... 878 879 880 881 882 883 884 885 886 887 888 889 890 891 892 893 894 895 896 897 898 899 900 901 902 903 904 905 906 907 908 909 910 911 912 913 914 915 916 917 918 919 920 921 922 923 924 925 926 927 928 929 930 931 932 933 934 935 936 937 938 939 940 941 942 943 944 945 946 947 948 949 950 951 952 953 954 955 956 957 958 959 960 961 962 963 964 965 966 967 968 969 970 971 972 973 974 975 976 977 978 979 980 981 982 983 984 985 986 987 988 989 990 991 992 993 994 995 996 997 998 999 1000 1001 1002 1003 1004 1005 1006 1007 1008 1009 1010 1011 1012 1013 1014 1015 1016 1017 1018 1019 1020 1021 1022 1023 1024 1025 1026 1027 1028 1029 1030 1031 1032 1033 1034 1035 1036 1037 1038 1039 1040 1041 1042 1043 1044 1045 1046 1047 1048 1049 1050 1051 1052 1053 1054 1055 1056 1057 1058 1059 1060 1061 1062 1063 1064 1065 1066 صفحه بعد

دیگر امکانات