تحقیق هزینه یابی كیفیت (مدیریت)

دسته بندیمدیریت
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات14
حجم فایل18 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

هزینه یابی كیفیت

امروزه قیمت و كیفیت از مهمترین مزیت‏های رقابتی در صنایع به شمار می‏آیند. از این رو بررسی رابطه بین این دو مزیت رقابتی در سال‏های اخیر به ویژه در صنایع پیشرو و كشورهای صنعتی بسیار مورد بحث بوده است. این كه بدی كیفیت چه تاثیری بر قیمت محصولات و متعاقباً درآمد شركت خواهد داشت و نیز برای رسیدن به كیفیت مطلوب باید چقدرهزینه كنیم، بحث هزینه‏یابی كیفیت را جایگاهی ویژه بخشیده است.

هزینه‏یابی كیفیت از مباحث جدید مدیریتی است كه می‏تواند وضعیت و عملكرد شركت را از ابعاد مختلف مانند حسابداری بهای تمام شده (حسابداری صنعتی)، كنترل كیفیت، تعمیرات و نگهداری، زنجیره تامین، مدیریت تولید، انبارها،  ایمنی و بهداشت، آموزش و بهسازی و موارد دیگر نشان دهد و با تهیه ترازنامه كیفیت در شركت و مقایسه روند هزینه‏های كیفیت می‏توان هزینه كیفیت در شركت را كنترل و بهبود بخشید.

تاكید و كار بر روی مفاهیم هزینه‏یابی كیفیت در طول زمان، نكات مهم و ارزشمندی  را  مشخص كرده است كه از اهمیت بالایی برخوردارند. برخی از این نكات عبارتند از:

ã       هزینه‏های كیفیت در گزارش‏های حسابداری به طور كامل ثبت نمی‏شوند و اغلب هزینه‏های واقعی كیفیت  بسیار بیشتر از موارد گزارش شده هستند.

ã       هزینه‏های كیفیت نباید تنها در مورد فعالیت‏های عملیاتی و تولیدی درنظر گرفته شوند بلكه فعالیت‏های خدماتی و  پشتیبانی نیز تاثیر عمده‏ای در افزایش یا كاهش هزینه‏های كیفیت دارند، بنابراین باید هزینه‏های مربوط نیز در هزینه‏های كیفیت مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرند.

ã       كاهش هزینه‏های كیفیت در چارچوب برنامه‏های استراتژیك سازمان‏ها قرار دارد.

 

1- هزینه‏های كیفیت كدامند؟

سه دیدگاه اصلی در مورد تعریف هزینه‏های كیفیت وجود دارد كه عبارتند از:

ã       هزینه‏های رسیدن به كیفیت مطلوب از طریق طراحی و سازماندهی

ã       هزینه‏های عملیاتی واحد كنترل كیفیت (تجهیزات، حقوق و دستمزد و…)

ã       هزینه‏هایی كه از كیفیت پایین و نامطلوب محصول ناشی می‏شود (شامل ضایعات، افت قیمت محصول و...).

در این پژوهش، هزینه كیفیت برابر با مجموع هزینه‏های سه گروه پیشگفته در نظر گرفته شده و تلاش بر این است سیستم هزینه‏ای جامعی طراحی شود كه تمامی دیدگاه‏های هزینه‏ای یادشده را در برگیرد.

       گام برداشتن در جهت بهبود كیفیت، به تعریف پروژه‏های بهبود كیفی و همزمان با آن توسعه سیستم حسابداری نیاز دارد؛ به طوری كه بتوان اطلاعات مورد نیاز به منظور بررسی عملكرد پروژه‏های بهبود كیفیت را به دست آورد. بنابراین یك گام اساسی در كاهش هزینه‏ها، اصلاح و توسعه  سیستم حسابداری است؛ به گونه ای كه بتوان هزینه‏های كیفیت را محاسبه كرد و ضمن ارائه گزارش‏های مناسب، به اندازه‏گیری اثربخشی فعالیت‏ها و پروژه‏های كاهش هزینه پرداخت و راهكارهای عملی برای كنترل و بهبود هزینه‏های كیفیت و به تبع آن، عملیات تضمین و كنترل كیفیت ارائه كرد.

به منظور اصلاح و توسعه سیستم حسابداری باید هزینه‏های كیفیت را طبقه‏بندی كرد و به هر یك از گروه‏های هزینه‏ای، كد هزینه تخصیــص داد.

به منظور اندازه‏گیری هزینه‏های كیفیت لازم است ابتدا اجزای هزینه‏های كیفیت شناسایی و طبقه‏بندی شده، سپس كلیه هزینه‏های مرتبط با كیفیت بر اساس آمار داده‏های هزینه‏ای موجود یا طرح مدون جمع‏آوری اطلاعات، مشخص و در قالب طبقه‏بندی شده دسته بندی شوند. تنها در این صورت است كه می‏توان راهكارهای مناسبی برای حذف هزینه‏های عمده كیفیت ارائه و اجرا كرد.

 

2- طبقه‏بندی

 كارشناسان، هزینه‏های كیفیت را در چهار گروه اصلی قرار می‏دهند. این گروه‏بندی در مقایسه با سایر گروه‏بندی‏های رایج، از پذیرش و مقبولیت بیشتری برخوردار است. این چهارگروه عبارتند از:

الف - هزینه‏های شكست درونی (درون سازمانی)

ب – هزینه‏های شكست برونی

ج – هزینه‏های ارزیابی كیفیت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ چهارشنبه 29 آذر 1396 ] [ 21:47 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

تحقیق هزینه یابی كیفیت در پروژه ها (مدیریت)

دسته بندیمدیریت
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات18
حجم فایل77 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

 هزینه یابی كیفیت در پروژه ها

چكیده
با پیشرفت روشهای مدیریتی و نیز افزایش رقابت در بازار سیستم های حسابداری قیمت تمام شده و هزینه یابی استاندارد، پاسخگوی نیازهای روز جهت سنجش و كنترل هزینه های فرایندهای ساخت و تولید نیستند. بنابراین، برای كنترل بهتر و دقیق تر هزینه ها به روشهای بهتری نیــــاز است. در همین راستا روشهایی مثل هزینه یابـی مبتنی بر فعالیت، مطرح شده اند.

هزینه یابی كیفیت نوعی روش هزینه یابی مبتنی بر فرایند است كه در آن هزینه های فعالیتها با دیدگاه میزان تاثیر آنها بر كیفیت، دسته بندی و مقایسه می شوند. حسابداری كیفیت امكان كنترل بهتر هزینه ها را فراهم كرده و با ارائه اطلاعات تفصیلی در رابطه با انجام عملیات پیشگیرانه از بدی كیفیت و نتایج حاصل از آن در كیفیت خروجیها، امكان تصمیم سازی استراتژیك را برای مدیران فراهم می سازد. مدیریت پروژه زمینه ای است كه در آن به دلیل ریسك بالا و ماهیت احتمالی فعالیتها و نتایج خروجی آنها، نیاز به روشهای دقیقتر و نوین احساس می شود. در این مقاله ابتدا به معرفی زمینه هزینه یابی كیفیت پرداخته می شود سپس با تعریف یك ساختار عمومی برای فعالیتهای پروژه ها، هزینه های مربوط به سرمایه گذاری برای تضمین كیفیت و هزینه های پیشگیرانه و همچنین هزینه های مربوط به عدم تامین كیفیت در هر مجموعه فعالیت شناسایی شده و درنهایت با دسته بنـدی این هزینه ها ساختار كلی هزینه های كیفیت در پـروژه ها معرفی می شود و در ادامه روش ترازنامه هزینه های كیفیت، تدوین و معرفی شده است.

مقدمه
هزینه یابی كیفیت روش هزینه یابی مبتنی بر فرایند است كه به لحاظ مفهومی به دنبال سنجش و ایجاد تعادل بین هزینه های پیشگیرانه و هزینه های تضمین كیفیت در برابر هزینه های بدی كیفیت و ضایعات و نارضایتی مشتری است. در این روش كه در دل سیستم حســابداری مالی و صنعتی ایجاد می شود هزینه های انجام فعالیتها با دیدگاه میزان تاثیر آنها بر كیفیت، دسته بندی و مقایسه می شوند. دكتر دمینگ، معتقد است كه كیفیت به هزینه های پایین تر منجر می گردد (در مقابل كیفیت گران است). درواقع این گفته تاییدی است بر توجه نكردن صرف به فعالیتهای پیشگیرانه و داشتن نگرش جامع به هزینه فعالیتها و نتایج حاصل از انجام آنها.

حسابداری كیفیت با تعیین اینكه ما چقدر برای دستیابی به كیفیت هزینه می كنیم و در مقابل چقدر هزینه های بدی كیفیت داریم، امكان كنترل بهتر هزینه ها را فراهم كرده و با ارائه اطلاعات تفصیلی در رابطه با انجام عملیات پیشگیرانه بدی كیفیت و نتایج حاصل از آن در كیفیت خروجیها، امكان تصمیم سازی استراتژیك را برای مدیران فراهم می سازد.

بـــــاتوجه به اینكه بخش قابل توجه هزینه های یك سازمان در قالب هزینه های كیفیت سازمانی قابل دسته بندی هستند لذا استفاده از روشهای هزینه یابی كیفیت، امكان كنترل دقیق اغلب هزینه های محسوس و حتی غیرمحسوس هزینه ها را فراهم می كند.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ چهارشنبه 29 آذر 1396 ] [ 21:47 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

تحقیق نقش نقطه تجاری در رفع مشكلات صادرات (مدیریت)

دسته بندیمدیریت
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات18
حجم فایل59 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

نقش نقطه تجاری در رفع مشكلات صادرات

چكیده
تاكید برنامه چهارم توسعه كشور بر توسعه نقطه تجاری در جهت توسعه صادرات و با بررسی خدماتی كه یك نقطه تجاری طبق الگوی فدراسیون جهانی نقطه تجاری قادر به ارایه آن است، متوجه این نكته می شویم كه این خدمات می تواند كاركردهای مفیدی را در رفع مشكلات صادرات موسسات كوچك و متوسط كشور ایفا كند. لذا در این مقاله به بیان مطالبی پیرامون نقطه تجاری، تاریخچه آن، مزایا و ساختار آن و در ادامه به بیان خدمات فعلی نقطه تجاری ایران خواهیم پرداخت. در ادامه با بررسی تحقیقات انجام شده در كشور، یك جمع بندی از مشكلات و موانع صادرات و راهكارهای توسعه صادرات مشخص شده و خدمات بالقوه و فعلی نقطه تجاری ایران در رفع این مشكلات مورد تحلیل قرار می گیرد. در این راستا باتوجه به مشكلات صادرات بخش موسسات كوچك و متوسط كشور به تبیین نقش نقطه تجاری در رفع هریك از این مشكلات باتوجه به راهكارهای ارائـه شده می پردازیم. اگرچه موانع ساختاری در صادرات مشهود است اما ریشه بسیاری از مشكلات در ناكارآمدی نظام اطلاعاتی و خدماتی كشور است كه طبق الگوی فدراسیون جهانی نقطه تجاری، نقطه تجاری ایران به مثابه یك مركز خدمات صادراتی می تواند در راستای تسهیل تجارت خارجی و توسعه صادرات ایفای نقش كند. لذا در صورت ایجاد تنوع در خدمات صادراتی و حركت به سوی مجازی شدن نقطه تجاری ایران می تواند نقش موثری را ایفا كند.

مقدمه
امروزه هیچ كشوری در انزوای كامل زندگی نمی كند. جایگاه تجارت بین المللی در رشد و توسعه اقتصادی كشورهای در حال توسعه تا به جایی اهمیت یافته است كه اغلب از آن به عنوان موتور رشد و توسعه اقتصاد داخلی نام می برند (1). از ابزارهای تسهیل گر تجارت در شرایط كنونی نیز توجه به تجارت الكترونیك و همچنین بهره گیری از خدمات نقطه تجاری است. در حال حاضر، تلاش گسترده ای در سطح جهان به خصوص از طـرف كشورهای در حال توسعه جهت بهـــره گیری از مزایای نقطه تجاری در جهت بهبود كارایی تجاری موسسات كوچك و متوسط كشور خود در جریان است.

در ایران نیز بانگاهی به سیاست گذاریها از گذشته تاكنون، متوجه حركت تدریجی از رویكرد درون گرایی (سیاست جایگزینی صادرات) به نگرش برونگرایی و توسعه صادرات در عرصـه تجارت بین المللـــــی می شویم.

باتوجه به اهمیت توسعه صادرات غیرنفتی و لزوم كاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، ضرورت توجه به نقش موسسات كوچك و متوسط در روند آینده كشور برجستـه تر می شود. همچنین باتوجه به تاكید برنامه چهارم توسعه و چشم انداز 20 ساله كشور برای توسعـه صادرات غیرنفتی لزوم بهره گیری از ابزارهای نوین تجارت همچون تجارت الكترونیـك بیش از پیش احساس مــی گردد. راهكار توسعه نقطـه تجاری بــــه عنوان ابزاری برای ایجاد بستر مناسب جهت توسعه صادرات كشور از طریق موسسات كوچك و متوسط راهكار مناسبی است كه در برنامه چهارم توسعه كشور نیز توسعه آن پیش بینی شده است. 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ چهارشنبه 29 آذر 1396 ] [ 21:47 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

نقش مدیریت مصرف در كمك به مدیریت تولید (مدیریت)

دسته بندیمدیریت
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات18
حجم فایل187 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

نقش مدیریت مصرف در كمك به مدیریت تولید»

نقش مدیریت در مصرف یكی از عوامل تأثیر گذار در سازمان می باشد. زیرا خیلی از محصولات در چرخه تولید یا از بین می رود یا به حساب نمی آید، به همین منظور در این مقاله به بررسی مدیریت تولید آب و مصرف آن پرداخته ایم.    

 

نقش مدیریت در مصرف یكی از عوامل تأثیر گذار در سازمان می باشد. زیرا خیلی از محصولات در چرخه تولید یا از بین می رود یا به حساب نمی آید، به همین منظور در این مقاله به بررسی مدیریت تولید آب و مصرف آن پرداخته ایم.اگرچه بیش از دو سوم سطح كره زمین را آب فرا گرفته است، اما براساس برآوردهای موجود تنها ۵/۲ درصد از منابع آبی جهان، آب شیرین است و در مجموع، كمتر از یك درصد از كل منابع آب جهان در اختیار جوامع بشری قرار دارد و مابقی آبهای شیرین به صورت یخچالهای قطبی و یا منابع آبی بسیار عمیق هستند كه دستیابی به آنها اقتصادی نیست، منابع آبی اگرچه تجدید پذیر هستند ولیكن حجم آنها ثابت بوده و در مقابل تقاضای بشری برای آن رو به افزایش است. به گونه ای كه طی ۱۰۰ سال اخیر، تقاضای جهانی برای آب بیش از شش برابر شده است در صورتی كه جمعیت سه برابر شده است. بدین ترتیب سرانه آبی برای مردم جهان رو به كاهش است، لذا امروزه حفظ و صیانت از منابع آبی و بهره برداری بهینه و اقتصادی و عادلانه آب یك مسأله جهانی است و به همین جهت است كه در قرن بیست و یكم آب به عنوان یك چالش فراگیر بشری در اجلاسهای بین المللی مورد توجه قرار گرفته است و تأكید جامعه جهانی این است ك كلیه دولتها و ملتها به مقوله آب به عنوان «كلید توسعه» توجه كنند.ایران با متوسط بارندگی ۲۷۰ میلیمتر در سال (یك سوم میانگین جهانی) یكی از مناطق خشك و نیمه خشك جهان شناخته می شود. حجم كل بارندگی در كشور ۴۱۶ بیلیون مترمكعب در سال می باشد كه ۱۱۷ بیلیون متر مكعب آن به صورت بالقوه به شكل آب سطحی و آب زیرزمینی قابل استفاده است و ۱۳ بیلیون مترمكعب آب سطحی كه از مرزها به داخل كشور جریان دارد این رقم به ۱۳۰ بیلیون مترمكعب می رسد كه با اضافه كردن آبهای بازیافت شده، حجم نهایی منابع به ۱۵۹ بیلیون مترمكعب می رسد و مابقی نزولات از طرفی افزایش جمعیت طی ۴۰ سال اخیر موجب كاهش سرانه منابع آبی تجدید شونده كشور از ۷هزار مترمكعب به ۲ هزار مترمكعب درسالهای اخیر رسیده است و پیش بینی می شود با ادامه روند رشد جمعیت سرانه منابع آبی ایران در بیست سال آتی به یك هزار و ۳۰۰ مترمكعب كاهش یابد كه نشانگر ورود كشور به شرایط تنش آبی است. 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ چهارشنبه 29 آذر 1396 ] [ 21:47 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

تحقیق نقش محیط کار در سلامت کارکنان (مدیریت)

دسته بندیمدیریت
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات6
حجم فایل9 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

نقش محیط کار در سلامت کارکنان

مقدمه

در بررسی ویژگیهای جسمی و روانی افراد دو عامل اساسی مشخص وراثت و محیط هستند که هر دو از لحاظ تأثیری که بر فرد می‌گذارند، حائز اهمیت فراوان هستند. انسان زندگی خود را در محیطهای مختلف می‌گذراند که محیط کاری از مهمترین محیطهایی است که فرد از بزرگسالی بخش اعظمی از وقت خود را در آنجا سپری می‌کند. بر این اساس روشن است عوامل موجود در محیط کاری عملکرد فرد را در شغل او تحت تأثیر قرار می‌دهند که این مسأله در نتیجه وساطت عوامل روانی متأثر از شرایط محیطی است.

لزوم بررسی تأثیر محیط کار بر سلامت کارکنان

این دسته از مباحث و تحقیقات از جنبه‌های مختلفی حائز اهمیت هستند. شاید روشنترین نتیجه بررسی چنین تأثیراتی افزایش بازده و عملکرد کارکنان است. تمام محیطهای کاری ، سازمان ، ادارات ، کارخانجات و مراکز تولیدی و غیره در صدد افزایش کارایی کارکنان خود هستند که ایجاد شرایط محیطی سالم اولین و اساسی‌ترین گام در این راستا می‌باشد. از سوی دیگر بهداشت و سلامت جسمی و روانی افراد در جنبه‌های دیگر زندگی فردی ، خانوادگی و اجتماعی تأثیر دارد. بطوری که در جوامع مختلف به تأمین سلامت افراد توجه شایانی می‌شود و برنامه ریزیها و هزینه‌های کلانی صرف این امر می‌شود.

عوامل محیطی مؤثر بر سلامت کارکنان

روشنایی و نور محیط کار

مشاغل مختلف در محیطهای مختلفی انجام می‌گیرند. برخی از مشاغل در محیطهای باز و برخی در محیطهای بسته انجام می‌شوند. در محیطهای بسته میزان روشنایی کافی و مناسب بسیار حائز اهمیت است. بطوری که هم نور کم و هم نور زیاد می‌توانند تأثیرات منفی روی فرد داشته باشیم. برخی از این تأثیرات جسمی است مثل تأثیر روی دستگاه بینایی و برخی دیگر تأثیرات روانی هستند. کار در محیطهای بسته کم نور و همچنین پر نور اغلب با خستگی و تحریک پذیری فرد همراه هستند. افرادی که در چنین محیطهایی کار می‌کنند بازده مناسبی ندارند و اغلب ویژگیهای منفی روانی از خود نشان می‌دهند.

عامل سر و صدایی محیط کار در سلامت کارکنان

دستگاه شنوایی انسان به دامنه محدودی از اصوات حساس است بطوری که اصوات و سر و صداهایی که در طیف بالای این دامنه قرار می‌گیرند برای فرد آزار دهنده هستند. چنین صداهایی علاوه بر ایجاد مشکلات شنوایی در فرد تغییرات جسمی و روانی دیگری نیز بوجود می‌آورند. از لحاظ جسمی فشردگی عروق خونی ، تغییرات ضربان قلب ، گشاد شدن مردمک چشم ، بالا رفتن فشار خون ، کشیدگی عضلات و ... را می‌توان مشاهده کرد. چنین شرایطی معمولا با علائم اضطراب همراه هستند. پرخاشگری ، بی‌اعتمادی و تحریک پذیری در افرادی که در محیطهای پر سر و صدا کار می‌کنند مشاهده می‌شود. 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ چهارشنبه 29 آذر 1396 ] [ 21:46 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

تحقیق نظریه سازمانهای یادگیرنده (مدیریت)

دسته بندیمدیریت
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات65
حجم فایل58 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

نظریه‌ سازمان‌های‌ یادگیرنده‌

Learning Organizations Theory


فهرست‌ مطالب‌

مقدمه‌
تعاریف‌
انواع‌ یادگیری‌
زمینه‌های‌ شكل‌گیری‌ نظریه‌ سازمان‌ یادگیرنده‌
نظریه‌ سازمان‌ یادگیرنده‌
كشش‌ خلاق‌: اصل‌ تلفیق‌كننده‌
نقشهای‌ جدید
رهبر به‌ عنوان‌ طراح‌
رهبر به‌ عنوان‌ معلم‌
رهبر به‌ عنوان‌ خدمتگزار
مهارتهای‌ جدید
ساختن‌ دورنمای‌ مشترك‌
نمایان‌ ساختن‌ و آزمون‌ مدلهای‌ ذهنی‌
تفكر سیستمی‌
ابزارهای‌ جدید
الگوهای‌ سیستمی‌ پایه‌
ترسیم‌ شقوق‌ متعارض‌ استراتژیك‌
روش‌ ستون‌ سمت‌ چپ‌ برای‌ نمایان‌كردن‌ مدلهای‌ ذهنی‌
نقد نظریه‌ پیتر سنج‌
معنای‌ واقعی‌ سازمان‌ یادگیرنده‌
مدیریت‌ در سازمانهای‌ یادگیرنده‌
اندازه‌گیری‌ یادگیری‌
یادداشتها

فهرست‌ منابع‌

 

 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ چهارشنبه 29 آذر 1396 ] [ 21:46 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

تحقیق نظریه اسلام در مدیریت‏ منابع انسانى (جزوه)

دسته بندیجزوه
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات21
حجم فایل15 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

نظریه اسلام در مدیریت‏ منابع انسانى‏

نظریه رشد و مدیریت رحمانى
مدیریت منابع انسانى، كه شرح آن رفت، جایگاه مهمى در مكاتب مدیریتى كسب كرده است. در این مدیریت، آن‏چه باید اداره شود، انسان‏ها هستند كه ركن اصلى هر سازمان به شمار مى‏ روند. نظریه اسلام در این باره، «نظریه رشد» است كه شامل انسان و مواد، هر دو مى‏شود؛ یعنى رشد انسانى و سازمانى را با هم در نظر مى‏گیرد. این نظریه را نخستین بار، استاد شهید مطهرى در بیش از یك دهه پیش از انقلاب، در دو سخنرانى و مقاله «مدیریت و رهبرى» و «رشد» عرضه كرد و با این كار، پیش‏قراول بحث مدیریت اسلامى و عرضه كننده نظریه اسلامى براى آن شد.

نخست خلاصه‏اى از نظریه «رشد» استاد شهید را مى‏آوریم و سپس به استحصال نتایج و قواعدى از آن مى‏پردازیم.

نظریه دوم، كه از قرآن كریم و معارف توحیدى استنباط مى‏شود،«مدیریت رحمانى» یا «مدیریت رحیمانه» است كه شرح مدیریت خداوند تبارك و تعالى بر انسان و جهان است كه مدیریت‏پژوهان اسلامى در روند تكاملى مباحث ادارى اسلام، به آن رسیده‏اند و ما با تعریف و تعمیق و گسترش آن، شاهد كشف یك مكتب مدیریتى وحیانى و فطرى خواهیم بود. این دو نظریه، به كمك هم، مدیریت اسلامى را معرفى مى‏كنند. هر دو نظریه، به اجمال در این تحقیق بررسى خواهند شد.

- نظریه رشد در مدیریت اسلامى
اگر بخواهیم براى رهبرى و مدیریت، با همه گسترش و شمولى كه یافته است، مرادفى در مصطلحات اسلامى پیدا كنیم، باید بگوییم كه ارشاد و رشد یا هدایت و رشد، قدرت رهبرى، همانا قدرت بر هدایت و ارشاد است. در اصطلاحات اسلامى، قدرت مدیریت، همان است كه در اصطلاح فقه اسلامى، «رشد» نامیده شده است.

«رشد» در اصطلاحات عرفى و معمولى، كیفیتى جسمى و صفتى براى اندام است. قامت‏ها و اندام‏ها در اصطلاح و زبان فارسى امروزى، متصف به صفت رشد مى‏شوند؛ ولى در اصطلاح فقه اسلامى، كیفیتى روحى، یعنى نوعى بلوغ است، در مقابل بلوغ جنسى. از این رو، گفته مى‏شود كه كودك پس از بلوغ جسمى، باید بلوغ روحى نیز پیدا كند تا بتوان اموال او را در اختیارش گذاشت. یا گفته مى‏شود كه تنها بلوغ جنسى براى ازدواج كافى نیست، بلكه رشد و بلوغ روحى نیز لازم است. مقصود از رشد و بلوغ روحى، شایستگى و توانایى تشخیص، درك سود و زیان و لیاقت اداره و رهبرى است. به بیان دیگر، رشد عبارت است از شایستگى و لیاقت براى نگهدارى و استفاده و بهره‏بردارى درست از وسایل و سرمایه‏هاى زندگى. تعبیر درست درباره اندام زیبا، «رشاقت» است نه «رشادت».(1)

اگر انسان در یك موضوع به‏خصوص، این لیاقت و شایستگى را داشت، رشد مخصوص به آن موضوع را دارد و براین اساس، مدیریت، یكى از فروع مسأله رشد است.(2)

- انواع رشد
رشد به چهار دسته تقسیم مى‏شود: رشد ملى، رشد فردى و اخلاقى، رشد اسلامى و رشد اجتماعى.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ چهارشنبه 29 آذر 1396 ] [ 21:46 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

تحقیق نظریه استراتژیک وتجزیه محیطی (مدیریت)

دسته بندیمدیریت
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات28
حجم فایل30 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

نظریه استراتژیک وتجزیه محیطی

1- تجزیه محیط شغلی .                                   2- رقابت وساختار ومقررات صنعت.

3-موقعیت استراتژیک  وارزش افزوده.            4-تحلیل SWOT (قدرت- ضعف – فرصت و تهدید).

5- پیش بینی وضع  محیط.                                           6- طراحی سناریو

اطلاعات موقعیت استراتژیک  به ماكمك می كند كه هماهنگی  بین سازمان ومحیط بیرونی آن رادرک کنیم .

وضعیت اولیه  صنعت داروسازی اروپایی نشان می دهد كه چطور ساختارهای شركت به وسیله نیروهای محیطی خارجی تحت تأثیرقرارمی گیرند. موقعیت ها وتوانایی سازمان را برای ایجاد واضافه كردن ارزش گزارش می كنند درنتیجه ارزش افزوده درارتباط با تجزیه وتحلیل های  SWOT(قدرت –ضعف-فرصت –تهدید) شرح داده    می شود. این فصل با ارزیابی ماهیت  ازمحیط شغلی شروع  می شود ودر ادامه به تأثیر مقررات براستراتژی های شرکت وصنعت توجه دارد .. علاوه براین همانطور كه دربحث تطابق E-V-R دیده شدموقعیت ها باید تغییر كند. گاهی تغییر پیوسته وافزایشی است وگاهی اوقات برجسته تر یا منقطع  تر است. برای فهمیدن ودرک تغییر دوم ذکرشده فصل بعدی بابحثی پیرامون ساخت سناریو وبرنامه ریزی  شروع می شود.

 

تجزیه  وتحلیل محیط شغلی

مدیریت دریك دنیای بسیار آشفته : موضوع سهامداران به عنوان چندین نیرو ازنیروهای محیطی درنظر گرفته می شود که سازمانی راتحت تأثیرقرارمی دهد که آشکارا درشرکت دارای نفع وسودی باشند .

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ چهارشنبه 29 آذر 1396 ] [ 21:46 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

تحقیق نظریه استراتژیك وتجزیه محیطی (مدیریت)

دسته بندیمدیریت
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات25
حجم فایل36 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

نظریه استراتژیک وتجزیه محیطی

1- تجزیه محیط شغلی .                               2- رقابت وساختار ومقررات صنعت.

3-موقعیت استراتژیک  وارزش افزوده.     4-تحلیل SWOT (قدرت- ضعف – فرصت و تهدید).

5- پیش بینی وضع  محیط.                                      6- طراحی سناریو

اطلاعات موقعیت استراتژیک  به ماكمك می كند كه هماهنگی  بین سازمان ومحیط بیرونی آن رادرک کنیم .

وضعیت اولیه  صنعت داروسازی اروپایی نشان می دهد كه چطور ساختارهای شركت به وسیله نیروهای محیطی خارجی تحت تأثیرقرارمی گیرند. موقعیت ها وتوانایی سازمان را برای ایجاد واضافه كردن ارزش گزارش می كنند درنتیجه ارزش افزوده درارتباط با تجزیه وتحلیل های  SWOT(قدرت –ضعف-فرصت –تهدید) شرح داده می شود. این فصل با ارزیابی ماهیت  ازمحیط شغلی شروع  می شود ودر ادامه به تأثیر مقررات براستراتژی های شرکت وصنعت توجه دارد . علاوه براین همانطور كه دربحث تطابق E-V-R دیده شد موقعیت ها باید تغییر كند. گاهی تغییر پیوسته وافزایشی است وگاهی اوقات برجسته تر یا منقطع  تر است. برای فهمیدن ودرک تغییر دوم ذکرشده فصل بعدی بابحثی پیرامون ساخت سناریو وبرنامه ریزی  شروع می شود.

تجزیه وتحلیل محیط شغلی

مدیریت دریك دنیای بسیار آشفته : موضوع سهامداران به عنوان چندین نیرو ازنیروهای محیطی درنظر گرفته می شود که سازمانی راتحت تأثیرقرارمی دهد که آشکارا درشرکت دارای نفع وسودی باشند . بطور ساده سهامداران باید ازلحاظ قدرت  وسودشان طبقه بندی شوند همانطور كه درشكل 1-7 نشان داده شد به راحتی می توان ازیك شبكه چهارضلعی  برای این موضوع استفاده کرد. اینها باید با آنهایی که قدرت دارند باید رضایتشان جلب شود مخصوصاً اگر که مایل به انجام فعالیت های سازمان باشند . آنهایی که قدرت نسبتاً کمی دارند اماسودبیشتری دارند نیز باید موردتوجه قراربگیرند. رقباتأثیر  زیادی براستراتژی های عملکردی ورقابتی شرکت دارند وموضوع موردبحث فصل 8 می باشند .

اگر یک شرکتی درصدکنترل رشد، تغییر وتوسعه می باشد باید درجستجوی نیروهایی باشد  كه فرصت هایی را برای رشد وتغییر ایجاد می كنند ونیزتهدید ها رابرای پاسخگویی رابه تقاضا ها بوجود بیاورند . مدیران باید ازنیروها وتغییرات محیطی مطلع باشند ومنابع سازمان را برای سود بردن ازفرصتهامقابله وبرخورد باتهدیدات  اداره كنند. درعوض  رهبراستراتژیک قطعیت انجام این مسأله رانشان دهد ونیزباید تناسب ارزشها وفرهنگ های سازمانی رابرای رسیدن به عوامل کلیدی موفقیت نشان دهد. بطور كاملاً ساده محیط شوك  به سازمان می دهد وروشی ازطریق آن منابع بکارگرفته می شوندکه توانایی کنترل این شوک هامشخصص می کنند.

این مسأله به تطابق  E-V-R (محیط – ارزش – منبع) مربوط می باشد.

چندین مرتبه نمودارهای مربوط به عواملی کارآمد که موفقیت رادرمحیط تجاری یاشغلی بوجود می آورند ساخته ونگاهداری شده اند . همانطور كه نیروهای محیطی ورقابتی تغییر می كنند واقعیت اخیر مورد نیاز برای موفقیت رقابتی ازنمودار سازمان دور می شود. درنتیجه یك نمودار جدید ضروری است . ناپیوستگی نمودارها نیاز به تغییرات بیشتر وبرجسته تری دارد. تسریع این تغییرات یك كار كلیدی مدیریتی است.دریك محیط آشفته برای ایجادتطابق E-V-R سازمان باید استراتژیها عقایدش را تغییردهد. Mini case 2- 7 تغییرمهم نمودارUK كشاورزی را نشان             می دهد.

شكلی نیست كه دنیا یك بازار بزرگ است . بازارهای سرمایه، تولیدات وخدمات،              تكنیك های ساخت ومدیریت همگی ازلحاظ ماهیت  جهانی می شوند. در نتیجه شركت ها              می فهمند كه آنها باید درتمام دنیا ( دریك بازارهای  جهانی) رقابت كنند.

 Maurice  saatchi: درتجربه من درشرکت های صنعتی بزرگ مشکلات تهدیدهای زندگی صنفی دربیش ازیک دوره طولانی پیشرفت می کند نباید به این مشکلات اجازه رشد دارداماحل این مشکلات رابه عهده مدیرکل گذاشت اوفردی بی حال وازخودراضی است که به خودفریبی وتبریک  خودشان بابیان عالی علاقمندند. به عبارت کوتاه خودمدیریت مشکل ساز است .

 Eugene   Anderson: چگونه می توانم زمانی که کریکت بازی می کنم انتظارموفقیت داشته باشم درحالیکه سایر مردم به تمرین کاراته مشغولند .

شكل 2-7 تأكید می كند همانطور كه روزبه روز صنعت ها وبازارها جهانی می شوند كیفیت هم مهمتر ازمنبع ومحل ساخت  می شود. مردم بریتانیا مثل مردم بقیه جهان ادعا می كنند كه بریتانیا بهترین كشوراست اما این درصورتی درست است كه محصولات این كشوردرسطح جهانی باشند. برای دستیابی به  كیفیت وشهرت جهانی، شركت هاباید ازدانش وعقاید جدید استفاده كنند دربهترین سطح جهانی عمل كنند وشبكه های بین المللی وشركایی داشته باشند تا به بهترین منابع درسراسر جهان دسترسی داشته باشند.

دراین محیط پویا آمریكا مهمترین رقیب كشورهاست. چون صنایعش را بطور تكنیكی توسعه          می دهد وخودش را به نوكر اقتصاد تبدیل كرده است. این كشور راه های تولید، بخش های خصوصی مالی مورد نیاز برای سرمایه گذاری دربخش های خیلی خطرناك وجدید را پیدا كرده است و قوانینی بوجود آورده كه مانع انعطاف پذیری نیروی كار نمی شود. اروپا معمولاً محدودتر ازآمریكا ست گرچه عملیات بین كشورها حتی دراتحادیه اروپایی متنوع است .

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ چهارشنبه 29 آذر 1396 ] [ 21:45 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

تحقیق نظامهای کنترل مدیریت در سازمانهای امروز (مدیریت)

دسته بندیمدیریت
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات21
حجم فایل118 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

نظامهای کنترل مدیریت در سازمانهای امروز

 

چكیده

سازمانها برای حفظ بقای خود و پیشرفت در دنیای رقابتی امروز به بهبود مستمر عملکرد خود نیاز دارند و در این راستا استفاده از نظام های کنترل مدیریت ضروری است.

این مقاله به معرفی نظام های کنترل مدیریت می پردازد و فرایند کنتـرل را به عنـوان اسـاس مدیـریت عملکرد مطـرح می‌سازد و سیستم سنجش عملکرد را به عنوان سیستمی کنترلی در جهت مدیریت عملکرد می داند.

 

کنترل چیست؟

پنج وظیفه اصلی مدیران عبارتند از: برنامه ریزی،سازماندهی، تأمین نیروی انسانی، رهبری و کنترل.

با وجود اهمیت تقریباً یکسان این وظایف، برنامه ریزی نسبت به بقیه اولویت دارد چون سایر وظایف مدیریت پـس از برنامـه ریـزی و بـه منظـور تأمین اهـداف پیش بینی شده آغاز می شوند. برنامه ریزی بدون سازماندهی و انتخاب افراد مناسب برای انجام فعالیت ها و برنامه ها و هم چنین عدم نظارت بر اجرا، امری زاید می باشد.

سیستم سنجش عملکرد یک سیستم کنترلی است و در مدیریت عملکرد از سیستم های کنترلی استفاده می شود. به منظور روشن شدن نقش سیستم سنجش عملکرد در سازمان ها، مفهوم کنترل و دلایل نیاز سیستم های مدیریت به کنترل بررسی می‌شود.

کنترل فرایندی مستمر برای اطمینان از انطباق نتایج واقعی با برنامه های پیش بینی شده است. کنترل ابزاری برای ارزیابی اثربخشی و کارایی سایر فعالیت های مدیریت، یعنی برنامه ریزی، سازماندهی، تأمین نیروی انسانی و رهبری است.

 

کنترل : مراتب و مصادیق آن

کنترل دارای گستره وسیع و مراتب و اشکال گوناگونی می باشد که از آن جمله می توان به : نظارت و هدایت حین اجرا، اندازه گیری فعالیتها، فرایندها و نتایج، مانیتورینگ، انواع ممیزی، ارزیابی، رسیدگی و بازنگری و ... و روش های کسب اطمینان از حصول اهداف و برنامه ها و اجرای اصلاحات مورد نظر اشاره کرد.

فرایند کنترل

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ چهارشنبه 29 آذر 1396 ] [ 21:45 ] [ آریا برومندی ]
[ ]
صفحه قبل 1 ... 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 840 841 842 843 844 845 846 847 848 849 850 851 852 853 854 855 856 857 858 859 860 861 862 863 864 865 866 867 868 869 870 871 872 873 874 875 876 877 878 879 880 881 882 883 884 885 886 887 888 889 890 891 892 893 894 895 896 897 898 899 900 901 902 903 904 905 906 907 908 909 910 911 912 913 914 915 916 917 918 919 920 921 922 923 924 925 926 927 928 929 930 931 932 933 934 935 936 937 938 939 940 941 942 943 944 945 946 947 948 949 950 951 952 953 954 955 956 957 958 959 960 961 962 963 964 965 966 967 968 969 970 971 972 973 974 975 976 977 978 979 980 981 982 983 984 985 986 987 988 989 990 991 992 993 994 995 996 997 998 999 1000 1001 1002 1003 1004 1005 1006 1007 1008 1009 1010 1011 1012 1013 1014 1015 1016 1017 1018 1019 1020 1021 1022 1023 1024 1025 1026 1027 1028 1029 1030 1031 1032 1033 1034 1035 1036 1037 1038 1039 1040 1041 1042 1043 1044 1045 1046 1047 1048 1049 1050 1051 1052 1053 1054 1055 1056 1057 1058 1059 1060 1061 1062 1063 1064 1065 1066 1067 صفحه بعد

دیگر امکانات