تحقیق صفات خدا (دین و مذهب)

دسته بندیدین و مذهب
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات49
حجم فایل58 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

صفات الهی

خدا چیست؟

برای به دست آوردن شناختی كلی در این زمینه، پیش از هرچیز، مختصراً اشاره می‌كنیم به تعریفات كلی ادیان رایج دربارة خداوند.

از دیدگاه دین یهود، خدا خالق كائنات است. او واحد، توانا و دانای مطلق، فاقد جسمیت، عادل، رحمان و قادر است، كارسازی كار جهان همواره در دست اوست و به آنچه كه در عالم می گذرد، نظر دارد و نیز گویی همه چیز را برای خود می خواهد، زیرا به هر كه تجلی می كند، می خواهد آن فرد فقط او را به وحدانیت بشناسد. این حالت به نظر می آید یك شیوة «شیوة تربیتی» است؛ از آنجا كه خداوند خواهان ترتیب انسان ها است، به آنها فرمان می دهد كه جز او چیزی را نپرستند.

در دین زرتشت، خداوند تعالی، اهورا و ضامن نظامی كیهانی اخلاقی است. بر چند وجهة یزدانی حكومت می كند كه هر یك از آنها قیومیت یكی از حوزه های طبیعت را بر عهده دارد و نمایندة یكی از وجوه خداوند متعالی است.

در هندوئیسم، خدای خالق؟، یكی از مظهرات«مطلق» یا برهمن عام است كه خدایی متمركز در وجود خود است كه به جهان می اندیشد، اما خالق آن نیست. طبق این سنت، خدایان معتعددند و همگی مشمول قانون«كارما» هستند. دریافتن معنای دقیق این مقولات مستلزم چندین بحث و فحص است، در اینجا صرفاً به ذكر یكی دو نكتة كلی اكتفا شد.

در بودیسم سخنی از خدا یا خالق متعال به میان نمی آید، اما گفته می شود كه روزی بودا در كنار جنگلی نشسته بود و چند برگ درخت در دست داشت. در آن حال خطاب به شاگردان خود چنین گفت:«آنچه بر شما افشاء كرده ام، در قیاس با آنچه كه می دانم و افشاء نكرده ام، مثل این چند برگ در مقابل تمامی برگ های این جنگل است. به شما فقط چیزهائی راگفته ام كه برای شما لازم بوده«. این كلمات حامی از این است كه همه چیز گفته نشده. در واقع بعید به نظر می رسد كه كسی چون بودا كه خود به كمال رسیده، خدا را نشناخته باشد.

خداوند است تا بدین ترتیب، به دلیل محبت نسبت به مخلوق خود، انحطاط عالم را كه ناشی از گناه ازلی است، چبران كند. در اینجا به مشكلات ناشی از مقولة «تثلیث» نمی پردازیم.

از دیدگاه اسلام، خداوند، قدیم، خالق كل اشیاء، واحد و فاقد جسمیت، ابدی، رفیع، توانا و عادل ... است. برای كسی كه منكر اوست بسیار سخت گیر است، اما برای كسی كه او را بندگی می كند و تسلیم ارادة اوست، بسیار فیاض و كریم و رحیم و مهربان است.

اگر گرفته های اصلی پیامبران را در دست داشتیم، میان تعاریفشان از خدا، تفاوت های اساسی نمی یافتیم. با این همه، گذشته از تعاریف پیامبران و اولیاء دربارة خدا، هر كسی باید برای شناخت خداوند شخصاً كوشش كگند زیرا كلمات، قادر به انتقال دقیق مفاهیم و احساسات نیستند. در واقع، برای درك عمق كلام پیامبران، باید اول خود خدا را شناخت. چه بسا كه مشخصات كسی را، ساعت ها با ذكر جزئیات، برای ما تشریح كنند اما تا خود او نبینیم، چیزی جز یك تصویر خیالی از او در ذهن نخواهیم داشت و هرگز چیزی جایگزین شناخت او نخواهد شد. شناخت خداوند نیز بر همین منوال 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ جمعه 1 دی 1396 ] [ 15:19 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

تحقیق صحت گفتار (دین و مذهب)

دسته بندیدین و مذهب
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات125
حجم فایل58 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

فصل اول مقدمه:

صحت و گفتار نقش اساسی در ارتباط انسانها ایفا می‌كنند و یكی از دلایل پیشرفت انسانها است.

برای برقراری ارتباط كامپیوتر با انسان بوسیلة گفتار در كار لازم است انجام شود. یكی سنتزل گفتار است. و دیگری بازشناسی گفتار، سنتز گفتار بیان گفتار بوسیلة كامپیوتر می‌باشد و بازشناسی یعنی فهمیدن گفتار در بازشناسی گفتار. هدف بدست آوردن دنبالة آوایی یك گفتار می‌باشد و این دنبالة آوایی می‌تواند بر اساس واج، سیلاب، كلمه، جمله و ... باشد. بازشناسی گفتار عكس عمل سنتز است و گفتار را به متن تبدیل می‌كند. اما انجام بازشناسی گفتار به دلیل خاصیت صدای انسانها، دارای پیچیدگی‌های زیادی است. اما اغلب بازشناسی كامل و درست غیر ممكن است. حتی خود انسانها هم نمی‌توانند به طور كامل همه صداها را بفهمند و میزان، درك گوش انسانها حدود 70% می‌باشد. شكل 1-1 ارتباط گفتاری بین انسانها و كامپیوتر را نشان می‌دهد. به دلیل نقش مهم و كاربردهای فراوانی كه بازشناسی گفتار دارد، تحقیقات و مقاله‌های زیادی در این زمینه انجام شده و راه حل‌های متفاوتی پیشنهاد شده است،‌ ولی بازشناسی گفتار كاملاً درست هنوز امكان‌پذیر نمی‌باشد.

بازشناسی گفتار دارای كاربردهای زیادی است. از جمله كاربردهای بازشناسی گفتار، حل مشكل تایپ است، با كمك بازشناسی گفتار می‌توان جمله‌ها را یكی پس از دیگری خواند و كامپیوتر آنها را تایپ كند. یكی دیگر از كاربردهای بازشناسی گفتار، حل مشكل صحبت دو فرد مختلف همزبان است. یكی از مشكلات انسانها ارتباط با افرادی است كه با زبانهای متفاوت صحبت می‌كنند. ارتباط بدون دانستن زبان مشكل است. و یادگیری یك زبان دیگر كار وقت گیر و پر زحمتی است ولی به كمك بازشناسی گفتار به یادگیری زبانهای مختلف احتیاجی نخواهد بود و می‌توان با یك دستگاه كوچك با فردی كه با زبان دیگری صحبت می‌كند، صحبت نمود. یك كامپیوتر كوچك صدای شما را گرفته و به تعدادی از كلمات تبدیل می‌نماید. سپس این كلمات به زبان دیگر ترجمه شده و در نهایت با زبان جدید گفته می‌شوند. دو مرحلة آخر این سیستم جزو مسایل انجام شده گفتار هستند و با كامل نمودن مسئله بازشناسی گفتار بدون دانستن زبان‌های دیگر به آنها تكلم نمود.

شكل 1-2 نشان دهنده ارتباط دو فرد با زبان‌های مختلف است. یكی از كاربردهای دیگر بازشناسی گفتار، برقراری ارتباط با كامپیوتر است. همان گونه كه به انسانهای دیگر دسترس می‌دهید، به كامپیوتر هم می‌توان دستور داد و با آن صحبت كرد. یا حتی می‌توانید از او بخواهید كاری برایتان انجام دهد.

حتی با كمك بازشناسی گفتار می‌توان به انسانهای نابینا و ناشنوا كمك كرد. به طور مثال نابینایان می‌توانند با صحبت كردن و دادن دستور به كامپیوتر با آن كار كنند.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ جمعه 1 دی 1396 ] [ 15:19 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

تحقیقشیوه گفتاری و نوشتاری (دین و مذهب)

دسته بندیدین و مذهب
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات45
حجم فایل60 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

 

 

(( بسم رب الشهدا و الصدیقین ))

 

 

 

سیمای نماز

 

درس : شیوه گفتاری و نوشتاری

 

 

 

 

 

 

پیام حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به سمینار

                (( اقامه نماز ))

                         نماز ، رکن اصلی دین است و باید اصلی ترین جایگاه را در زندگی مردم داشته باشد .

...هیچ وسیله ای مستحکم تر ودائمی تر از نماز برای ارتباط میان انسان با خدا نیست ، مبتدی ترین انسان ها دررابطه خود با خدا را به وسیله نماز آغاز می کنند .

... نماز با حضور و با توجه ، نمازی که از یاد و ذکر سرشار است ، نمازی که آدمی در آن با خدای خود سخن می گوید و به او دل می سپارد . نمازی که والاترین معارف اسلام را پیوسته به انسان می آموزد. چنین نمازی انسان را از پوچی و بی هدفی و ضعف میرهاند و افق زندگی را در چشمش روشن می سازد و به او همت و ارده و هدف می بخشد ، و دل او را از میل به کجروی گناه و پستی نجات می دهد . از این رو است که نماز در همه حالات حتی در میدان نبرد و در سخت ترین آزمایشهای زندگی ، اولویت خود را از دست نم یدهد . انسان همیشه به نماز ، محتاج است ، و در عرصه های خطر ، محتاج تر .

... فلسفه ی نماز و تحلیل رازها و رمزهای آن ، با زبان هنر در معرض دید همگان قرار گیرد تا هر کس به قدر ظرفیت خوداز آن متمتع گردد ، کتابها و جزوه ها در سطوح مختلف و از دیدگاه های گوناگون به وسیله محققان و عالمان به سلک تحریر در آید ، و مایه ی کارهای هنری و ادبی گردد ، فصلی نیز باید برای آسان کردن انجام نماز گشوده شود . ..

      والسلام علیکم و رحمه الله

                          سید علی خامنه ای

 

 

 عنوان                                                                                                                                       صفحه

بخش اول : نماز واهمیت نماز

1- نماز در تمام ادیان بوده است                                                                                      

2- هیچ عبادتی به اندازه نماز تبلیغات ندارد                                                                                  

3-نماز هیچ قید و شرطی ندارد                                                                                           

4-نماز همراه با مردم داری                                                                                               

5- نماز اولین واجب بعد از ایمان به توحید و معاد                                                                  

6-انتقاد شدید خداوند بخاطر ترک یا بی توجهی به نماز                                                                   

7 – تلاش برای نماز

8-نماز ، کلید قبولی تمام عبادتها

9 – نماز وسیله آرامش خود

10-نماز اولین سوال قیامت

بخش دوم : فلسفه روح نماز

11 – نماز یاد خداست                                                                                                  

12-نماز و تشکر

13 – نماز و قیامت

14 – نماز جنگ با شیطان

15 – بریدن از نماز زمینه گرایش به همه مفاسد

بخش سوم : ابعاد معنوی و محتوای نماز

16- نماز یک معامله پر برکت

17- نماز و آرامش

18- ندای نماز از زایشگاه تا قبرستان

بخش چهارم  :

تفسیر نماز 

....

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ جمعه 1 دی 1396 ] [ 15:19 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

تحقیق شرط (دین و مذهب)

دسته بندیدین و مذهب
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات37
حجم فایل22 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

مقدمه

فقها و اندیشمندان شیعه نگرش خاصی نسبت به مسئله شروط و ذكر آن در عقود و آثار ناشی از آن و همچنین مباحث مرتبط با آن داشته اند و با توجه به اینكه قانون مدنی ما نیز برگرفته از فقه امامیه می‌باشد این اهمیت بنحو شایسته‌ای در بحثها و استدلالات حقوقی و كتب حقوقدانان ملموس می‌باشد براساس نظر مشهور در بین فقهاء تعهد ابتدائی الزام آور نیست و تعهدی موثر و الزام‌آور است كه در قالب عقود معین ابزار شود و یابصورت شرط در ضمن عقد معین در آید. با وضع ماده 10 قانون مدنی تشكیل هر قرار دادی در صورتی كه مخالفت صریح با قانون نداشته باشد مشروع دانسته شده اما به پیروی از فقهای امامیه فصل جداگانه ای بنام «شروط ضمن عقد» باز شده است.

واژه شرط در علوم مختلف همچون نحو, فلسفه , اصول, فقه و حقوق استعمال می‌شود و در هر یك معنایی مخصوص دارد در این تحقیق مقصود از شرط در اصطلاح حقوقی و فقهی آن به معنای تعهدی تبعی است كه توسط متعاقدین ایجاد می‌شود . در فقه امامیه مشهور است شرط باید در متن عقد ذكر شود تا الزام‌آور باشد در قانون مدنی ایران نیز مستفاد از مواد 238 و 242 نیز ظاهراً این گرایش به چشم می خورد.

قبل از ورود به بحث ماهیت حقوقی شرط عقد لازم میدانم كه در خصوص انواع شروط مختصر اشاره ای داشته باشم در این رابطه ما با دو مسئله روبرو هستیم اول: شرطی كه قبل از عقد ذكر می‌شود, ولی در متن عقد بدان تصریح یا اشاره نمی‌شود دوم : شرطی كه نه پیش از عقد و نه در متن عقد هرگز ذكر نمی‌شود لیكن از اوضاع و احوال قرارداد و یا از عرف و عادت رایج وجودش كشف می‌شود دسته اول شرط بنائی و دسته دوم را شرط ضمنی عرفی می نامند و البته هر دو دسته را به سبب آن كه در متن عقد ذكر نمی‌شود روی هم رفته شرط ضمنی می خوانند در برابر شرط صریح وجود دارد كه در متن عقد ذكر می‌شود شایان ذكر است كه دیدگاه فقه امامیه و قانون مدنی در مورد این تقسیم با دیدگاه حقوق خارجی متفاوت است در آن نظام تقسیم شرط به صریح و ضمنی به اعتبار ذكر و عدم ذكر آن است اما در فقه اسلامی به اعتبار ذكر آن در متن عقد است.

«به ظاهر اولین فقیهی كه موضوع شرط و مباحث مرتبط با آن را به گونه‌ای مستقل و مبسوط گردآوری كرده و به تحلیل و بررسی آن پرداخته، شیخ انصاری است ایشان در كتاب ارزشمند مكاسب گفتاری را به بحث و بررسی شروط اختصاص داده است در بخشی از آن به شرایط صحت شرط پرداخته و یكی از شرایط صحت را لزوم ذكر شرط در متن عقد دانسته است ولی به همین مناسبت شرط بنایی را به لحاظ عدم ذكرش در عقد طرح و بررسی نموده است[1]

 


1- سیمائی صراف, شرط ضمنی پژوهش تطبیقی در فقه, قانون مدنی ایران و حقوق خارجی, ص 15.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ جمعه 1 دی 1396 ] [ 15:19 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

تحقیق شبانی حضرت محمد (دین و مذهب)

دسته بندیدین و مذهب
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات24
حجم فایل16 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

 

شبانى حضرت محمد صلى الله علیه وآله وسلم

 

مقدمه

شبانى و دامدارى از روزگاران كهن از جمله اشتغالات و حرفه‏هاى رایج جامعه بشرى بویژه در اجتماعات بدوى و روستایى بوده است. هر خانواده به طور طبیعى تعدادى، هر چند اندك، دام (گوسفند، گاو، شتر و غیره) با مقاصد اقتصادى و معیشتى نگاهدارى مى‏كرده و معمولا نوجوانان و جوانان، آنها را به چراگاه و مراتع مى‏برده و شبانگاه به روستا برمى‏گردانده‏اند و حتى گاهى به سبب زیادى دام و فقدان نیروى انسانى كافى در درون خانواده، فرد و یا افرادى را به اجیرى و مزدورى مى‏گرفته‏اند و آنان در برابر دریافت دستمزد دامدارى و شبانى مى‏كرده و از گاو و گوسفند و شتر، مراقبت مى‏كرده‏اند.

یكى از موضوعاتى كه ناقلان اخبار و سیره‏نویسان، درباره زندگانى رسول‏اكرم‏صلى الله علیه وآله بدان پرداخته و سخنان نسبتا فراوان در آن باره گفته و احیانا در این زمینه از حدود ادب خارج شده‏اند موضوع چوپانى و شبانى آن حضرت در دوره نوجوانى و جوانى و پیش از بعثت است. از آن احادیث چنان برمى‏آید كه نقالان و قصه‏پردازان از این موضوع، اصلى كلى ساخته و پرداخته‏اند كه بنابرآن، گویا، همه پیامبران و رسولان حق تعالى باید دوره‏اى از عمر خویش را به شبانى بگذرانند تا براى تصدى امر خطیر رسالت‏شایستگى یابند!

ما در این مقال، موضوع شبانى پیامبران را در چهار عنوان بررسى مى‏كنیم: 1 - اصل شبانى و دامدارى به عنوان وسیله امرار معاش و زندگانى. 2 - اجیر شدن براى دیگرى به همین هدف و مقصد. 3 - چوپانى پیامبران به طور عام و پیامبر اكرم صلوات‏الله علیه و علیهم اجمعین به طور خاص براى تمرین و یادگیرى مسؤولیت پیامبرى و تحصیل برخى كمالات روحى و نفسانى. 4 - شبانى پیامبر اكرم براى مكیان و اجیر شدن او براى قریش به قصد تامین معاش و گذران زندگى.

اول: شبانى و دامدارى

تردیدى نیست كه انسان از بدو پیدایى خود در روى زمین براى آن كه زنده بماند به غذا و طعام نیاز داشته و براى سیر كردن شكم خود و تامین معیشت نیازمند كار و كوشش بوده است و طبیعى‏ترین كار در آن زمینه، كشاورزى و دامدارى و امثال آن بوده است وانگهى پیامبران خدا، بعد بشرى داشته و از این نظر مانند دیگر آحاد انسان براى زنده ماندن، كار و تلاش مى‏كردند و احیانا از طریق كشاورزى و گوسفنددارى و شبانى، زندگى مى‏گذرانده‏اند. ابراهیم خلیل الرحمان على نبینا و آله علیه‏السلام با ساره دختر خاله‏اش ازدواج كرد. او كه زنى ثروتمند و صاحب گوسفندان فراوان بود، همه آنها را در اختیار ابراهیم علیه السلام قرار داد و او با سر و سامان دادن به آنها و حسن نگهدارى، مال و منال فراوان به دست آورد و در شهر كوثا وضع هیچ كس بهتر از او نبود. (1) 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ جمعه 1 دی 1396 ] [ 15:19 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

تحقیق سیری در زندگی حضرت علی ع (دین و مذهب)

دسته بندیدین و مذهب
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات12
حجم فایل11 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

سیری در زندگی حضرت علی (ع)

امیر مومنان علی در سیزدهم رجب ، سی سال بعد از عام الفیل 599 یا 600 م در کعبه به دنیا آمد. دوره حساس کودکی و نوجوانی را در خانه حضرت محمد (ص) و تحت تربیت وی به سر برد. این تربیت او را از قلب حساس، دیده نافذ و گوش شنوا برخوردار ساخت؛ به گونه ای که می توانست چیزهایی ببیند و صداهایی بشنود که دیدن و شنیدن آن برای مردم عادی ممکن نبود. امام صادق (ع) می فرماید: علی (ع) پیش از رسالت پیامبر (ص) همراه آن حضرت نور نبوت را می دید و صدای فرشته را می شنید.

پیشگام بودن آن حضرت در پذیرش و ابراز اسلام، ارزشی است که قرآن بر آن تکیه کرده، آشکارا می گوید: پیشگامان در اسلام نزد خداوند ارزشی والا دارند.

باید توجه داشت عنایت قرآن به موضوع «سبقت» در پذیرش اسلام چنان است که حتی کسانی که پیش از فتح مکه ایمان آورده، جان و مال خود را در راه خدا بذل کرده اند از ایمان آوردگان و جهادگران پس از پیروزی برتر شمرده است؛ چه رسد به کسانی که پیش از هجرت و در سال های نخست ظهور اسلام مسلمان شده اند. از نظر تربیتی، حتی لحظه ای دل به بت پرستی نیالودن و پرستش خدای یگانه در اولین لحظات خودشناسی بسیار مهم است و فضیلت اختصاصی حضرت علی (ع) به شمار می آید. هم چنان که استمرار این ایمان که ضامن پیامد مثبت آن گروش و پیشگامی بود نیز در تعدادی خاص از صحابه رسول خدا (ص) و امام علی (ع) ظهور یافت.

اعلام پشتیبانی همه جانبه از آخرین سفیر الهی در اولین دعوت عمومی بستگان و اعلام جانشینی علی (ع) توسط آن حضرت (ص) به روشنی گویای موقعیت امامت است؛ چنان که می توان تاریخ پیدایش تشیع را ریشه یابی کرد و جدایی ناپذیری امامت و نبوت را به خوبی دریافت.

فداکاری آن حضرت (ع) در «لیله المبیت» سبب خشنودی خداوند و نزول برکت و عطوفت الهی به بندگانش شد. در پیمان «اخوت اسلامی» که در ا« نوعی هماهنگی و تناسب افراد با یکدیگر از نظر ایمان، فضیلت، و شخصیت اسلامی رعایت شده بود، پیامبر (ص) او را به برادری خویش برگزید و بدین ترتیب، حدیث منزلت را به کمال رساند. شایستگی همسری حضرت فاطمه (ع) نشان دیگری از جایگاه معنوی و کمالات آن حضرت (ع) است.

دلاوری آن حضرت (ع) در همه غزوات زمان پیامبر (ص) معروف است و کتب سیره، تاریخ و حدیث اهل سنت و شیعه از آن آکنده است.

در نخستین رویارویی نظامی، جز کسانی که در قتل آنان اختلاف است، هشت تن از پرچمداران سیاه  با شمشیر او از پای درآمدند. در جنگ احد، که بسیاری از اصحاب از اطراف پیامبر (ص) گریختند، علی (ع) در کنار تعدادی اندک از اصحاب، با حضرت (ص) باقی ماند و خود را سپر وی ساخت. قتل عمر و بن عبدود، در غزوه خندق به دست آن حضرت (ع)، که از عبادت جن و انس برتر شمرده شده است، بسیار مشهور است.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ جمعه 1 دی 1396 ] [ 15:18 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

تحقیق سیره نبوی معراج (دین و مذهب)

دسته بندیدین و مذهب
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات32
حجم فایل32 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

 

تقدیم به:

 بزرگترین شخصیت برای اهداء و این تحقیق ناقابل به پیشگاه او همان پیامبر بزرگوار الهی است که برای هدایت جوامع بشری آن همه مرارتها و رنجها را تحمل کرد و هرگونه آزار و اذیتی را برخود هموار ساخت که سلام و درود خداوند بر او و خاندان پاک و  مطهرش باد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 مقدمه :

انسان همیشه سعی دارد به هر مسئله ای از دریچة« حس» بنگرد. زیرا مطمئن ترین علوم او را همین «معلومات حسی» تشکیل میدهد و به همین جهت، در میان مسائل مختلف آنهایی که دلایل حسی بیشتری دارند سهم زیادتری از اطمینان انسانی را به خود جلب می کنند.

 از همین رو، امروز هزارن آزمایشگاه در سراسر جهان برای تحقیق درباره مسائل گوناگون علوم، با هزینه های سنگینی تأسیس شده و دانشمندان با کنجکاوی خاصی در این آزمایشگاه مشغول بررسی مسائل مختلف اند.

 ولی آیا می توانیم مسائل اجتماعی را هم آزمایش کرد و روی تجربیات گوناگون درباره آنها قضاوت نمود؟ مثلاً آیا می توانیم نتیجه ای را که از اختلاف و پراکندگی دامنگیر یک ملت می شود بیازماییم؟

   آیا میتوانیم سرانجام کار« استعمارگران» و عاقبت« ظلم و بیدادگری» را با یک آزمایش حسی دریابیم؟

 آیا می توانیم نتیجه« فاصله طبقاتی» و « تبعیضات ناروا» را در میان طبقات مختلف اجتماع از طریق تجربی بررسی نمود؟

 در پاسخ اینگونه سئوال ها باید گفت: متأسفانه نه! زیرا برای مسائل اجتماعی، با آن همه اهمیتی که دارند، چنین آزمایشگاهی موجود نیست و اگر هم وجود می داشت نیازمند هزینه طاقت فرسایی بود.

 ولی چیزی که این نقیصه را تا حدود زیادی جبران می کند، این است که ما امروز چیزی در دست داریم به نام« تاریخ گذشتگان» که چگونگی زندگی انسان ها را طی هزاران سال در روی زمین تشریح می کند، و انواع خاطره های تلخ و شیرین، شکست ها و پیروزی ها، کامیابی ها و ناکامی های ملل مختلف دنیا را شرح می دهد.

پر ارزش ترین فراز های تاریخ ، صفحاتی است که از زندگانی مردان بحث می کند . زندگی آن ها ، امواج مخصوصی دارد و مملو از انواع حوادث است .    آن ها بزرگ بوده اند و آن چه مربوط به آن هاست از جمله تاریخشان ، بزرگ و با عظمت است ، درخشندگی خیره کننده ای دارد ، تا آن جا که بخواهیم آموزنده و پر معنا و اسرار آمیز است .

آن ها شاهکار آفرینش و خلقتند ، زندگی شان هم شاهکار تاریخ و مملو از حماسه های پر شور آفرینش است .

 مطالعه تاریخ زندگی چنین مرد بزرگی، بسیار چیزها می تواند به ما بیاموزد و صحنه های گوناگون آموزنده ای از نظر ما می گذراند.

 صحنه های اعجاب آمیزی، مانند نخستین روزهای بنای کعبه و سکونت نیاکان پیامبر در مکه و حمله سپاه فیل برای ویران ساختن خانه خدا و حوادث تولد پیامبر.

 صحنه های غم انگیزی همچون از دست رفتن« عبدالله»  و« آمنه» پدر و مادر آن حضرت در آغاز عمر با آن وضع دردناک.

 صحنه  های پرابهت و اسرار آمیزی مانند نخستین روزهای نزول و حی،معراج وحوادث کوه« حرا» و به دنبال آن مقاومت عجیب و سرسختانه سیزده ساله پیامبر و یاران معدود او در راه نشر آئین اسلام در مکه و مبارزه با بت پرستی.

 صحنه های پرهیجان و پرحادثه ای، مانند وقایع سال اول هجرت و سالهای پس از آن که هرکدام نمونه ای از عالی ترین فداکاریها در راه عالی ترین هدفها در راه کوبیدن انواع مظاهر بت پرستی، در راه مبارزه با تبعیضات ناروا و نژادپرستی و هرگونه استعمار و استثمار بشر به وسیله بشر محسوب می شود.

 از این رو اگر آن را«پرشورترین حماسه های تاریخ» و زندگی او را نقطه ای که دنیای قدیم و جدید را به هم می پیوندد بخوانیم اغراق نگفته ایم.

ما مطالعه دقیق این کتاب را به عموم مسلمانان روشنفکر مخصوصاً جوانان عزیز توصیه می کنیم و امیدواریم جوانان پرشور و با ایمان ما بتوانند با الهام گرفتن از زندگی پر افتخار پیامبر ، طرح یک زندگی نوین و پر افتخاری را برای خود و برای محیط خود بریزند .

 

چکیده:

مطالبی را که در این تحقیق به یاری خدا مورد بحث و مطالعه قرار  خواهیم داد

عبارت اند از: 1- سیرة نبوی معراج در قرآن و سنت : همانطور که می دانیم معراج از جمله رخدادهای شگرف و شگفت زای رسالت پیامبر است. 2- معراج در قرآن و سنت : که قرآن وسنت قطعی مسئله معراج را تا حدودی بیان نموده است آنچه از آیات و روایات برمی آید آن است که پیامبر دو سیره در حوضه و ابعاد زمینی و آسمانی داشته است.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ جمعه 1 دی 1396 ] [ 15:18 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

سیره پیامبر اعظم (دین و مذهب)

دسته بندیدین و مذهب
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات29
حجم فایل21 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

سیره های  پیامبر اعظم (ص)

 

سادگی در سیره پیامبر اکرم (ص)

مسجد ساده پیامبر با ده ستون از تنه درخت خرما همراه با اذان برده سیاهی با نام بلال دنیا را تکان داد ولی مسجد امروز مدینه با صدها پایه از سنگ مرمر و مناره های بسیار بلند هیچ کشوری را تکان نمی دهد .

 

فرمان های سیره ساز

خداوند با دستورات روشن و گاهی مکرر که به پیامبرش میداد، برنامه و سیره زندگی ان حضرت را معین می کرد و سیره عملی آن حضرت مطابق دستورات الهی بود.

 

عبادت پیامبر

ام سلمه می گوید : شبی پیامبر در خانه من بود ، نی»ه شب ، او را نیافتم به سراغش شتافتم ، دیدم در تاریکی ایستاده ، دستها را بلند کرده و اشک می ریزد و  می گوید : خدایا ! نعمت هایی که به من داده ای از من نگیر ، دشمنم را خشنود مکن ، به بلاهایی که مرا از آن نجات داده ای گرفتارم مکن .

به او گفتم پدر و مادرم فدایت شوند ، شما که بخشوده شده ای ! فرمود : هیچ کس از خدا بی نیاز نیست . حضرت یونس آنی به خود واگذار شد ، در شکم ماهی زندانی شد .

 

دلسوز و مهربان

روزی پیامبر اکرم (ص) دوازده درهم به حضرت علی (ع) داد و فرمود : لباسی برای من تهیه کن . حضرت علی (ع) به بازار رفت و  لباسی به همان قیمت تهیه کرد و خدمت رسول اکرم (ص) آورد . پیامبر اکرم فرمود اگر لباس ساده تر و ارزاتنری بود بهتر بود . اگر فروشنده راضی است لباس را به او برگردان . حضرت علی (ع) لباس را برگرداند و پول را پس گرفت و خدمت پیامبر (ص) برگشت .

اگر کسی برای اصلاح و متحول کردن جامعه، از درون سوز نداشته باشد، بتواند جامعه ای را مشتمل سازد. یکی از صفحات بر جسته محال است بتواند جامعه ای را مشتعل سازد. یکی از صفات بر جسته انبیای الهی سوز و گداز برای هدایت و سعادت انسان ها بود.

البته سوز هم باید از روی اخلاص باشد، دکان نباشد! هر کس باید ببیند چه کاری کعطل مانده است، آستین ها را بالا بزند

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ جمعه 1 دی 1396 ] [ 15:18 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

درباره سیاست در اسلام (دین و مذهب)

دسته بندیدین و مذهب
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات34
حجم فایل21 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

سیاست در اسلام

اهمیت اسلام سیاسى پس از انقلاب بزرگ اسلامى ایران بیش تر نمایان شد و این در حالى بودكه جهان اسلام, ایدئولوژى هاى معاصر هم چون ملى گرایى, لیبرالیسم غرب و سوسیالیسم نظامى و یا ماركسیسم سنتى را تجربه كرده بود                                                                                                                          
اما این بار انقلاب اسلامى ایران((اسلام انقلابى)) را عرضه كرد, یعنى چیزى كه مسلمانان را توان مى داد تا در پرتو آن,آزادى خویش را به دست آورند و در مقابل استعمار, صهیونیسم, سرمایه دارى و نژاد پرستى ایستادگى كنند.
رهبرى امام خمینى عنصرى ارزشمند در موفقیت انقلاب اسلامى ایران بود, چرا كه امام اراده اى آهنین داشت و عجز و سازش را نمى شناخت, موضع وى قاطع بود وسازش و یا ره حل میانه را نمى پذیرفت. ایشان از همان آغاز صاحب اندیشه بود و در سیاست ـ كه دانش فقه است ـ و نیز اصول سیاست ـ كه آن هم در میران كهن ما علم اصول فقه است ـ تالیفاتى داشت و این دانش(اصول فقه) بر تدریس ایشان در حوزه علمیه قم و نیز بر تالیفات وى ـ كه بیش تر خطى است و هنوز منتشر نشده است ـ به صور عنصرى غالب در آمده بود. با این كه استاد فلسفه و كلام بود ولى هیچ گاه تفكر نظرى از كلام و فلسفه یا گرایش هاى صوفیانه بر اندیشه وى چیرگى نیافت. امام مرد عمل بود تا یك نظریه پرداز صرف, وى فقیهى مبارز بود و از اوضاع جارى مسلمانان كاملا آگاهى داشت. شیوه انقلابى امام هم چون شیوه ابو الاعلى مودودى و شهید سید قطب یك شیوه كاملا بنیادى و انقلابى است. وى اعتقاد داشت اوضاع جوامع اسلامى فقط در صورتى تغییر مى یابد كه نظام هاى كنونى حاكم بر دولت هاى اسلامى تغییر یابند,و سلطه سیاسى حاكم بر آن ها متحول گردد, و ما دیدیم كه این امر با سقوط شاه در ایران تحقق یافت.امام در زمان شاه ادامه هر حكومت هر چند بر پایه قانون اساسى یا مجلس و یا حكومت ملى در سایه سلطه را نپذیرفت.
این درست همان شیوه اى است كه سید جمال الدین اسد آبادى معتقد بود طبق آن مى باید, نظام هاى پادشاهان و سلاطین در جهان اسلام دگرگون شود و دست عاملان استعمار و چپاولگران ثروت هاى مردم قطع گردد.
امام خمینى (ره) هم كتاب خود را با این آیه انتشار دادند كه:
((ان الملوك اذا دخلوا قریه افسدوها و جعلوا اعزه اهلها اذله,1 پادشاهان چون به قریه اى درآیند تباهش مى كنند و عزیزانش را ذلیل مى سازند.)) فقیه كسى است كه در مقابل زمامدار ستمگر مى ایستد, و در برابر سلطه و سركشى ایستادگى مى كند و در بیدارى مردم مى كوشد و نیز انقلاب را رهبرى مى نماید, پس نهایتا علماء دژ مردم و خود ,وارثان پیامبرانند و بزرگ ترین گواه نزد خداوند نیز سخن حقى است كه در مقابل حاكى ستمگر گفته شود و این فقها هستند كه با ولایتى كه دارند, قیام مى كنند و بعد از تحمل زندان و شكنجه تا مرز شهادت پیش مى روند تاخداى خود را ملاقات مى كنند. آنان هم چون علماى دربارى در پى جاه و مقام نیستند و دل به دنیا نمى بندند.
كتاب حكومت اسلامى یا ((ولایت فقیه))امام نیز در چهار چوب همین میراث سیاسى اسلامى معاصر قرار دارد. این كتاب,سرلوحه جنبش اسلامى در ایران قرار گرفت و حاوى سلسله درس هاى فقهى است كه مرجع بزرگ شیعه حضرت امام خمینى آن را براى طلاب حوزه نجف ایراد فرمودند.این كتاب هم چون كتاب ابن قیم,((اصلاح الراعى و الرعیه))و دیگر كتاب هاى فقهى اسلامى است كه از تشكیلات دولتى دراسلام سخن مى گوید.هم چنین كتاب(الاحكام السلطانیه) از ماوردى و نیز ابن یعلى یا ((ادب الدین و الدنیا))از ماوردى. اما كتاب امام خمینى تمایز خاصى نسبت به این ها دارد,چون بر نقش فقیه در انقلاب اسلامى و ضرورت برپایى حكومت اسلامى و تاسیس دولت اسلامى در رویارویى با استعمار و صهیونیست تاكید مى ورزد. بنابراین امام خمینى یك فقیه احیاگر و در پى اصلاح جامعه از رهگذر انقلاب اسلامى بود. او یك فقیه معمولى نبود كه سعى در اصلاح جامعه از رهگذر نظام حاكم داشته باشد.
استعمار و صهیونیست
همیـت دیـگـر ایـن كـتاب بـه نـورآورى در فـقه اسـلام در خـصـوص مـسائـل سرنوشت ساز كـنـونـى و به ویژه تجاوزهاى استعمار و صهیونیسم و نیز توطئه چینى بر ضد اسلام و مسلمانان است.
در مورد یهودیان باید گفت كه آنان هیچ گاه خیر و صلاح مسلمانان را نمى خواسته اند, آن ها فعالیت هاى عادى خود را براى زشت نشـان دادن چـهره اســلام و افـتــرا بستن به آن و ایجاد اختلاف میان مسلمانان آغاز نمودند.
آن ها براى این كار افراد و جمعیت هایى را آموزش مى دهند, دراین راستا همه قدرت هاى استعمار گر و سرسپردگانشان مانند حكام خائن و صهیونیسم و مادیگرى الحادى نیز در تحریف اسلام و زشت نشان دادن چهره آن همكارى مى كنند.
امام خمینى مى گوید:

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ جمعه 1 دی 1396 ] [ 15:18 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

تحقیق سوره یوسف (دین و مذهب)

دسته بندیدین و مذهب
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات12
حجم فایل7 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

سوره یوسف

بسم الله الرحمن الرحیم

1- الر تلک ایات الکتاب المبین

ترجمه: (آلر حروف مقطعه رموز خدا و رسول است) این است آیات کتاب الهی که حقایق را آشکار می سازد.

موضوع:  آیات الهی

مخاطب: جمیع ناس

 

2- انّا انزلناه قراناً عربیّاً لعلّکم تعقلون

ترجمه: این قرآن مجید را ما به عربی (فصیح) فرستادیم که شما به تعلیمات آن عقل و هوش یابید

موضوع: تعقل و تفکر

مخاطب: جمیع ناس

 

3- نحن نقصّ علیک احسن القصص  بما او حینا الیک هذا القرآن و ان کنت من قبله لمن الغافلین

ترجمه: ما بهترین حکایات را به وحی این قرآن بر تو می گوئیم  هر چند پیش از این وحی بر آن اگاه نبودی

موضوع: وحی الهی

مخاطب: حضرت محمد (ص)

 

4- اذ قال یوسف لابیه یا ابت انّی رایت احد عشر کوکباً و الشّمس و القمر رایتهم لی ساجدین

ترجمه: اکنون متذکّر شو (خواب) یوسف را که گفت ای پدر در عالم رویا دیدم که یازده ستاره و خورشید و ماه مرا سجده کردند

موضوع: رویای حضرت یوسف

مخاطب: حضرت محمد (ص)

 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ جمعه 1 دی 1396 ] [ 15:18 ] [ آریا برومندی ]
[ ]
صفحه قبل 1 ... 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 840 841 842 843 844 845 846 847 848 849 850 851 852 853 854 855 856 857 858 859 860 861 862 863 864 865 866 867 868 869 870 871 872 873 874 875 876 877 878 879 880 881 882 883 884 885 886 887 888 889 890 891 892 893 894 895 896 897 898 899 900 901 902 903 904 905 906 907 908 909 910 911 912 913 914 915 916 917 918 919 920 921 922 923 924 925 926 927 928 929 930 931 932 933 934 935 936 937 938 939 940 941 942 943 944 945 946 947 948 949 950 951 952 953 954 955 956 957 958 959 960 961 962 963 964 965 966 967 968 969 970 971 972 973 974 975 976 977 978 979 980 981 982 983 984 985 986 987 988 989 990 991 992 993 994 995 996 997 998 999 1000 1001 1002 1003 1004 1005 1006 1007 1008 1009 1010 1011 1012 1013 1014 1015 1016 1017 1018 1019 1020 1021 1022 1023 1024 1025 1026 1027 1028 1029 1030 1031 1032 1033 1034 1035 1036 1037 1038 1039 1040 1041 1042 1043 1044 1045 1046 1047 1048 1049 1050 1051 1052 1053 1054 1055 1056 1057 1058 1059 1060 1061 1062 1063 1064 1065 1066 1067 صفحه بعد

دیگر امکانات