پرسشنامه اختلالات رفتاری راتر

دسته بندیعلوم انسانی
فرمت فایلdocx
حجم فایل9 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

پرسشنامه اختلالات رفتاری راتر

این پرسشنامه که توسط مهریار مورد تجدید نظر قرار گرفته است مرکب از 30 سوال است که 24 سوال آن مستقیما از پرسشنامه راتر استخراج شده و با توجه به فرهنگ ایرانی 6 سوال به آن افزوده شده است. هریک از مواد آزمون در یک مقیاس سه درجه ای ( 0، 1، 2) نمره گذاری می‌شود. این آزمون 5 بعد عمده را در بر می‌گیرد که عبارتند از بیش‌فعالی / پرخاشگری، اضطراب / افسردگی، رفتار ضد اجتماعی / اختلال سلوک، رفتارهای ناسازگارانه و اختلال کمبود توجه. این ابزار از روایی و پایایی بالایی برخوردار است. راتر در آزمایشی که بر روی 91 کودک انجام داد و در آن از پرسشنامه روان‌پزشکی به همراه پرسشنامه اختلالات رفتاری استفاده نمود درصد توافق بالای 75/0 را گزارش نمود. یوسفی پرسشنامه را به همراه آزمون بندر گشتالت روی 50 نفر آزمودنی در شهر شیراز اجرا نمود و همبستگی بالای 96/0 را به دست آورد.

 

پرسشنامه اختلالات رفتاری راتر

در فرم زیر فهرستی از توصیفات رفتاری آورده شده است ، بعد از هر جمله سه ستون وجود دارد ، اگر دانش آموز دقیقأ رفتار توصیف شده در جمله رااز خود نشان می دهد ، زیر ستون " کاملأ درست است " علامت بگذارید و اگر رفتار را با شدت کم یا گاه گاهی نشان می دهد ، زیر ستون " تا حدودی درست است " علامت بگذارید و اگر تا آنجا که شما اطلاع دارید دانش آموز ، آن رفتار را نشان نداده است ، زیر ستون " درست نیست " علامت بگذارید .

لطفأ بر اساس رفتار دانش آموز در سه هفته گذشته فهرست زیر را تکمیل نمائید .

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ پنجشنبه 14 دی 1396 ] [ 20:26 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

پرسشنامه خودكار آمدی بندورا

دسته بندیعلوم انسانی
فرمت فایلdocx
حجم فایل14 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

پرسشنامه خودكار آمدی بندورا

پرسشنامه ای كه بندورا برای سنجش خود كار آمدی پنداری  ساخته است شامل 55 گویه است كه خود كار آمد پنداری  را در شش زمینه می سنجد كه عبارتند از

1-خود كارآمدی پنداری از نظر موفقیت تحصیلی

2-خودكارآمدی پنداری در زمینه خود نظم دهی به یادگیری

3-خودكارآمدی پنداری  در زمینه فعالیتهای فوق برنامه

4-خود كارآمدی پنداری در زمینه بر آوردن انتظارات دیگران

5-خودكارآمدی پنداری در زمینه خود نظم دهی انگیزشی

6-خود كارآمدی پنداری در زمینه استحكام خود

برای بدست آوردن نمرات  در هر زمینه ، نمرات مربوط به گویه های آن زمینه را باهم جمع
 می شوند . پس از محاسبه نمرات فرد در هر زمینه با جمع كردن نمرات شش زمینه بدست آمده نمرات خود كار آمدی  كلی فرد بدست می آید .

برای بدست آوردن نمره خود كار آمد پنداری در هر حیطه به شرح ذیل عمل می شود :

نمره خود كار آمدی در زمینه موفقیت تحصیل از جمع نمرات گویه های زیر بدست می آید :

49-44-40-39-23-21-12-11-1

نمره خود كار آمدی در زمینه یاد گیری از طریق نظم دهی از جمع نمرات گویه های زیر بدست
می آید :

51-46-42-33-31-29-25-19-14-4-3

نمره خود كار آمدی از نظر فعالیت های فوق برنامه از جمع  نمرات گویه های زیر بدست می آید:

53-48-43-34-26-16-8-6

نمره خود كار آمدی از نظر برآوردن انتظارات دیگران از جمع نمرات گویه های زیر به دست
 می آید:

35-27-17-7

نمره خود كارآمدی از نظر استحكام خود از جمع نمرات گویه های زیر به دست می آید :

38-3020-10

نمره خود كار آمدی در زمینه خود نظم دهی  از جمع نمرات گویه های زیر به دست می آید:

55-47-37-28-18-9

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ پنجشنبه 14 دی 1396 ] [ 20:25 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

مقیاس تکانشگری بارات ( Barratt)

دسته بندیعلوم انسانی
فرمت فایلdocx
حجم فایل499 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

مقیاس تکانشگری بارات (  Barratt)

این مقیاس توسط بارات (1959)،  ساخته شد. بارات در نسخه یازدهم پرسشنامه  BIS-11 تکانشگری را بر پایه سه محور ذیل توضیح می دهد: 1- خود حرکتی[1] به مفهوم عمل کردن بدون فکر، 2- برنامه ریزی با دقت[2] و یا توجه به جزئیات و 3- ثبات سازگاری[3] به معنی توانایی آینده نگری فرد. این مقیاس سه عامل تکانشگری شناختی[4]، تکانشگری حرکتی[5] و بی برنامه گی[6] را ارزیابی می کند.  این مقیاس 30 سوال دارد. گزینه ها با مقیاس چهار درجه ای لیکرت نمره گذاری می شوند ( به ندرت/ هرگز (امتیاز 1) و تقریبا / همیشه (امتیاز 4)). این مقیاس ده سوال منفی دارد که به صورت معکوس نمره گذاری می شوند. پایایی مقیاس با استفاده از آلفای کرونباخ برای کل آزمون 0.83 و برای زیر مقیاس های حرکتی، توجهی و بی برنامگی به ترتیب عبارت از: 0.74، 0.74 و 0.73 است. در ایران اختیاری و همکاران (1387) ضریب آلفای 0.78 را برای تکانشگری توجهی، 0.63 را برای تکانشگری حرکتی و 0.47 را برای تکانشگری بی برنامگی و 0.83 را برای کل آزمون گزارش کردند. نتایج نشان داده است که این مقیاس با پرسشنامه­های خود­سنجی تکانشگری مانند مقیاس هیجان طلبی زاکرمن[7] ، مقیاس
 تکانش­گری آیزنک[8] و مقیاس بازداری و فعال­سازی رفتاری، همبستگی خوبی دارد (استانفورد[9] و همکاران، 2009). در این مطالعه پایایی کل پرسشنامه 80/0 به دست آمد.

 


[1]   ideomotor

[2]   careful planning

[3]   coping stability

[4]   cognitive impulsivity

[5]   motor impulsivity

[6]   nonplanning

[7]   Zuckerman

[8]   Eysenck

[9]   Stanford MS

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ پنجشنبه 14 دی 1396 ] [ 20:25 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

پرسشنامه خودتوصیف گری بدنی

دسته بندیعلوم انسانی
فرمت فایلdocx
حجم فایل22 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

 پرسشنامه خودتوصیف گری بدنی

پرسشنامه خود توصیف‌گری بدنی توسط مارش (1996) برای اندازه‌گیری خودپنداره بدنی ایجاد شد كه بوسیله 9 زیر مقیاس اختصاصی و 2 زیرمقیاس كلی، خودپنداره بدنی را اندازه‌گیری می‌كند.

فرم كوتاه و جدید این پرسشنامه شامل 47 عبارت بوده و دارای پایایی خوب و قابلیت تكرارپذیری مطلوبی است. خود توصیف‌گری بدنی شامل 9 عامل اختصاصی برای خودپنداره بدنی است (فعالیت، ظاهر، چربی بدن، تناسب، مقاومت، انعطاف‌پذیری، سلامتی، ورزش و قدرت) و دو زیر مقیاس كلی شامل خودپنداره بدنی كلی و خود توصیف‌گری عزت نفس كه شامل توانایی بدنی، ظاهربدنی، حرمت خود است در بردارد و مفاهیم تناسب بدنی شناخته می‌شوند. هر زیرمقیاس شامل 6 یا 8 عبارت است و هرعبارت به صورتی ارائه می‌شود كه آزمودنی به صورت مقیاس 6درجه ای درست تا غلط پاسخ می‌دهد. بنابراین حداقل نمره  47و حداكثر 282 می‌باشد. مارش در سال 1996 اعتبار و پایایی پرسشنامه خود توصیفی بدنی را با دو نمونه 315 و 395  نفری از دانش‌آموزان دبیرستانی استرالیا بررسی كرد و مشاهده نمود كه این آزمون از اعتبار لازم برای تشخیص عوامل خودپنداره برخوردار است و با روش آلفای كرونباخ پایایی  80/0 را برآورد كرد. در ایران این پرسشنامه توسط بهرام و شفیع‌زاده در سال 1383 در نمونه 351 نفری دانش‌آموزان دبیرستانی مورد ارزیابی قرار گرفته است. پایایی پرسشنامه از طریق روش باز آزمایی 78/0 محاسبه شد و در این پژوهش میزان ضریب آلفای کرونباخ 92/0 به دست آمد.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ پنجشنبه 14 دی 1396 ] [ 20:25 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

پرسشنامه معنای زندگی

دسته بندیعلوم انسانی
فرمت فایلdocx
حجم فایل10 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

پرسشنامه معنای زندگی

مقیاس معنای زندگی یک ابزار 10 گویه‌ای است  که توسط  استایگر و فرایزر (2006) مورد استفاده قرار گرفته است. آزمودنی‌ها به  هریک از گویه‌های این پرسشنامه بر روی این طیف لیکرت 7 درجه‌ای (از 1 برای کاملاً غلط تا 7 برای کاملاً درست) پاسخ می‌دهند. ذکر این مطلب لازم به نظر می‌رسد که در سوال 9 نمره‌گذاری به صورت معکوس می‌باشد. در نهایت مجموع نمرات بدست آمده از پاسخ به این سوالات شاخص معنای زندگی است. سازندگان مقیاس پایایی و روایی آن را مطلوب گزارش کرده‌اند.

کرامباخ و ماهولیک (1964) بیان می کنند که این پرسشنامه براساس دیدگاه فرانکل دربارة معنای زندگی وجستجوی معنای زندگی تهیه شده است. کرامباخ و ماهولیک (1964) و کرامباخ (1968) با توجه به اینکه پرسشنامه مذکور قادر به تشخیص دو گروه افراد بیماراز غیربیمار می باشد آن را دارای اعتبار دانستند. ضریب بالایی (0/83=r) را با سطح معناداری01/0>p گزارش کردند. در ایران نیز پژوهشی برای بررسی اعتبار آن توسط غباری، لواسانی و رحیمی انجام شدو ضریب آلفای کرونباخ 92/0 گزارش کردند. همچنین درایران توسط چاری، خواجه ونوری(1388) برروی دانشجویان هنجاریابی شده است و به منظور بررسی پایایی مقیاس از آلفای کرونباخ استفاده شده که میزان آلفا برای این مقیاس 88 /0 به دست آمده است.در پژوهش حاضر نیز اعتبار پرسشنامه، به روش آلفای کرونباخ محاسبه گردید. ضریب بدست آمده80/0 بود.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ پنجشنبه 14 دی 1396 ] [ 20:25 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

پرسشنامه کیفیت زندگی مخصوص زنان

دسته بندیعلوم انسانی
فرمت فایلdocx
حجم فایل9 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

پرسشنامه کیفیت زندگی مخصوص زنان

 این پرسشنامه شامل 26 سوال از علائم و عوارض یائسگی در 4 حیطه وازوموتور(سیستم محرک عصبی رگها) (3 سوال)، روانی- اجتماعی (7 سوال)، فیزیکی (16 سوال) و جنسی (3 سوال) می‌باشد و بر اساس مقیاس لیکرت (امتیاز 1 برای حداقل شدت و امتیاز 3 برای حداکثر شدت) با توجه به هر سوال، امتیاز کل محاسبه می‌شود. از طرفی کسانی که در طول یک ماه گذشته اصلاً دچار این علائم نشده‌اند نمره صفر می‌گیرند. بالاتر بودن نمره در هر حیطه نشان‌دهنده بدتر بودن کیفیت زندگی و پایین‌تر بودن نمره نشان‌دهنده بهتر بودن کیفیت زندگی می‌باشد. پایایی این پرسشنامه  در جامعه ایرانی بین 83/0 تا 87/0 گزارش شده است.(عابدزاده ،1388). در پژوهش حاضر نیز میزان ضریب آلفای کرونباخ 97/0 به دست آمد.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ پنجشنبه 14 دی 1396 ] [ 20:25 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

پرسشنامه نارسایی هیجانی

دسته بندیعلوم انسانی
فرمت فایلdocx
حجم فایل9 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

پرسشنامه نارسایی هیجانی

 پرسشنامه نارسایی هیجانی تورنتو مخصوص کودکان و نوجوانان از نسخه اصلی پرسشنامه نارسایی هیجانی بزرگسالان گرفته شده و توسط ریف ، استروالد و نزوگت (2005) ساخته شده است. این پرسشنامه 20 سوال دارد که با مقیاس لیکرت سه درجه ای (کاملا، تا حدودی و به هیچ وجه ) پاسخ داده می شود و سه عامل ناتوانی در شناسایی احساسات، ناتوانی در توصیف احساسات و سبک تفکر عینی را مورد ارزیابی قرار می دهد.

ناتوانی در شناسایی احساسات: 1، 3، 6، 7، 9، 13، 14  نمره این خرده مقیاس بین 21-7 می­باشد.

ناتوانی در بیان احساسات: 2، 4، 11، 12، 17  نمره این خرده مقیاس بین 15-5 می­باشد.

سبک تفکر عینی: 5، 8، 10، 15، 16، 18، 19، 20  نمره این خرده مقیاس بین 24-8 می­باشد.

در این مقیاس سؤال­های 4، 10، 18 و 19 به صورت معکوس نمره گذاری می­شود.

پایایی و روایی

روایی همزمان مقیاس نارسایی هیجانی بر حسب همبستگی بین زیرمقیاس­های این آزمون و مقیاس­های هوش هیجانی، بهزیستی روانشناختی و درماندگی روانشناختی بررسی و مورد تأیید قرار گرفت. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین نمره آزمودنی­ها در مقیاس نارسایی هیجانی کل با هوش هیجانی (001/0 P<، 80/0-=r)، بهزیستی روانشناختی (001/0 P<، 78/0-=r) و درمانگی روانشناختی (001/0 P<، 44/0-=r)، همبستگی معنادار وجود دارد. ضرایب همبستگی بین زیرمقیاس­های نارسایی هیجانی و متغیرهای فوق نیز معنادار بود. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نیز وجود سه عامل دشواری در شناسایی احساسات، دشواری در توصیف احساسات و تفکر عینی را در سه نسخه فارسی مقیاس نارسایی هیجانی تأیید کردند (بشارت، 2007).

ضریب آلفای کرونباخ این مقیاس 75/0 بدست آمده است.ضریب همبستگی خرده مقیاس این آزمون با چک لیست نشانه های روانی از 07/0 تا 48/0 گزارش شده است. ابوالقاسمی، حرفتی و رضایی (1390) در پژوهشی همبستگی مقیاس نارسایی هیجانی را با مقیاس آزار روانی (34/0-=r) و غفلت روانی (20/0-=r) معنی دار بدست آوردند (01/0>p). پژوهشگر پایایی پرسشنامه را با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 83/0 بدست آورده است.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ پنجشنبه 14 دی 1396 ] [ 20:24 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

پرسشنامه احساس پیوستگی آنتونوسکی (1987)

دسته بندیعلوم انسانی
فرمت فایلdocx
حجم فایل10 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

پرسشنامه احساس پیوستگی آنتونوسکی (1987)

پرسشنامه احساس پیوستگی آنتونوسکی (1987) حاوی 29 سؤال 5 گزینه ای است که از 1 تا 5 درجه بندی شده است. روش نمره­گذاری به صورت لیکرت و در 13 سؤال به صورت معکوس است. تکمیل­کننده پرسشنامه احساس پیوستگی میزان توافق خود را با هر ماده از طریق تأیید یکی از 5 درجه، مشخص می سازد. ضمناً هر شماره انتخاب شده، نمره همان سؤال محسوب می­شود با این تفاوت که 13 سؤال از این پرسشنامه (1، 4، 5، 6، 7، 11، 13، 14، 16، 20، 23، 25، 27) به صورت معکوس نمره گذاری می­شود و در نهایت مجموع اعداد انتخاب شده به عنوان نمره فرد در آزمون تلقی می­شود. در این پرسشنامه حداقل و حداکثر نمره قابل اخذ برای مشارکت کننده بین 230-29 است. پرسشنامه احساس پیوستگی شامل سه بعد می­باشد که در زیر به تفکیک گویه­های مربوط به انها آمده است:

قابل درک بودن: 1، 3، 5، 10، 12، 15، 17، 19، 21، 24، 26  نمره این خرده مقیاس بین 55-11 می­باشد.

کنترل پذیری: 2، 6، 9، 13، 18، 20، 23، 25، 27، 29 نمره این خرده مقیاس بین 50-10 می­باشد.

معنی دار بودن: 4، 7، 11، 14، 16، 22، 28 نمره این خرده مقیاس بین 35-7 می­باشد.

پایایی و روایی

روایی این پرسشنامه در پژوهش آقایوسفی و شریف (1389) به صورت محتوایی مورد تأیید قرار گرفته است. در ارتباط با پایایی و اعتبار پرسشنامه 29 ماده­ای احساس پیوستگی آنتونوسکی (1993) در یک بررسی در مورد روایی و پایایی پرسشنامه 29 سؤالی با داده­های بدست آمده از بررسی در 20 کشور مختلف نتایج زیر بدست آمد:

در 26 مطالعه با استفاده از آزمون 29 سؤالی، اندازه آلفای کرونباخ بدست آمده برای ثبات درونی، از 82/0 الی 95/0 را شامل می­شد. همبستگی بدست آمده از آزمون – بازآزمون، ثبات قابل توجه 54 درصد در فاصله 2 سال را نشان می­داد. همچنین اریکسون و لینداستروم (2007) در یک بررسی سیستمی روی مجموعه 458 مقاله علمی در 13 پایان نامه دوره دکتری که بین سال­های 1992 و 2003 منتشر شده بودند، نتیجه گیری کردند که پرسشنامه­های احساس پیوستگی (29 سؤالی و 13 سؤالی آن) پایا و معتبر هستند و قابلیت کاربرد بین فرهنگی را دارند. آلفای بدست آمده برای پرسشنامه 29 ماده­ای در 124 پژوهش، رقم 70/0 الی 95/0 را نشان داد. آزمون – بازآزمون بیانگر ثبات پرسشنامه ها بود و نشان دهنده همبستگی 69/0 تا 78/0 در فاصله یک سال، 64/0 برای دو سال، 42/0 تا 45/0 برای 4 سال، 59/0 تا 67/0 برای 5 سال و 54/0 برای 10 سال بود. در پژوهش­های جدیدتر، آلفای پرسشنامه 29 ماده­ای، 84/0 و 86/0 برآورد شده است. مجموعاً شواهد پژوهشی نشان می­دهد پرسشنامه 29 ماده­ای احساس پیوستگی از اعتبار پژوهشی در حوزه تحقیقات روانشناختی و علوم سلامت برخوردار است. در این پژوهش پژوهشگر با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامه را 79/0 برآورد کرده است. 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ پنجشنبه 14 دی 1396 ] [ 20:24 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

مقیاس شادکامی آکسفورد (OHI)

دسته بندیعلوم انسانی
فرمت فایلdocx
حجم فایل10 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

مقیاس شادکامی  آکسفورد (OHI)

مقیاس شادکامی  آکسفورد (OHI)یکی از ابزارهای خودسنجی معروفی است که در اکثر پژوهش­های مربوط به شادکامی و نیز در تحقیق حاضر مورد استفاده قرارگرفته است.این مقیاس دارای 29 ماده است و براساس دیدگاه آرگیل، مارتین و کراسلند[1] (1989به نقل از آرگیل،2001)درباره احساس شادکامی و نیز نظر بک درباره افسردگی تهیه شده است. آرگیل و همکاران (1989)پایایی این ابزار را به روش آلفای کرونباخ 90/0و پایایی بازآزمایی آن را پس از 7 هفته 78/0 گزارش کرده­اند. همچنین، علی پورونور بالا (1999) نیز ضریب اعتبار آن را با استفاده از آلفای کرونباخ روی 132نفرنمونه ایرانی معادل93/0 و پایایی آن را 92/0 گزارش کرده اند.

این مقیاس دارای 29 ماده 4 گزینه ای دارد که گزینه­های آن به ترتیب از صفر تا 3 نمره­گذاری می شوند بدین صورت که به گزینه اضلاً نمره صفر، گزینه کم نمره1، گزینه متوسط نمره2 و گزینه زیاد نمره3 تعلق می گیرد و جمع نمرات 29 گانه نمره مقیاس تشکیل می دهد. 

 

 

اعتبار و روایی پرسشنامه شادکامی آکسفورد :

پرسشنامه شادکامی آکسفورد که توسط علی پور و نوربالا (1378)، به فارسی ترجمه شده با روش دو نیمه کردن به روش اسپیرمن براون مقدار 92/0 و به روش گوتمن 91/0 گزارش شده است (علی پور و نوربالا ، 1378 ).

برای بررسی اعتیار و روایی فهرست شادکامی آکسفورد از نظر همسانی درونی نشان داد که تمام گزاره های این فهرست با نمره کل همبستگی بالایی داشتند . آلفای کرونباخ برای کل فهرست برابر 91/0 بود. همبستگی پیرسون بین فهرست شادکامی آکسفورد با فهرست افسردگی بک و زیر مقیاس های برونگردی و نوروزگرایی [2] به ترتیب برابر با 48/0 ، 45/0 ، 39/0 بود که روایی همگرا و واگرای فهرست شادکامی آکسفورد را تأیید کرد. نتایج تحلیل عاملی با استخراج 5 عامل رضایت از زندگی، حرمت خود ، بهزیستی فاعلی، رضایت خاطر و خلق مثبت توانستند با ارزش ویژه بزرگ تر از یک در مجموع 7/49 درصد واریانس کل را تبیین کنند. بنابراین یافته های پژوهش نشان داده است که فهرست شادکامی آکسفورد [3] برای اندازه گیری شادکامی در جامعه ایرانی از اعتبار و روایی مناسب برخوردار است (علی پور و آگاه هریس، 1386). پژوهش ابراهیمی (1392) پایایی پرسشنامه را با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 82/0 به دست آورده است پژوهشگر با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامه را 84/0 بدست آورده است.

 


[1] - Kraslnd

[2]  - EPQ

[3]  - OHI

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ پنجشنبه 14 دی 1396 ] [ 20:24 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

پرسشنامه مربوط به اضطراب رایانه ای

دسته بندیعلوم انسانی
فرمت فایلdocx
حجم فایل13 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

پرسشنامه مربوط به اضطراب رایانه ای

پرسشنامه مربوط به اضطراب رایانه ای

این مقیاس در سال 1987 توسط هنسن ، گلاس و نایت تهیه شد. مقیاس مذکور 19 گویه دارد، گویه های مقیاس بسته پاسخ و در مقیاس 5 درجه ای از کاملاَ مخالفم تا کاملاَ موافقم درجه بندی شده اند که از نمره 1 الی 5 به هر گزینه تعلق می گیرد. از همبن رو دامنه نمرات بین 19 تا 95 می باشد. لازم به ذکر است گویه های 2- 4- 5- 6- 7 9- 10 17 19به صورت معکوس نمره گذاری می شود. هنسن و همکاران (1987) مقیاس را بر روی 272 نفر از دانشجویان روانشناسی با میانگین سنی 5/19 سال اجرا کردند. میانگین اضطراب رایانه برابر با 58/43 ، انحراف معیار 73/11 و دامنه نمرات بین (21-89) بود. آنها نمرات بالای 31/55 را بیانگر اضطراب رایانه بالا و نمرات پایین تر از 85/31 را حاکی از اضطراب خفیف و نمرات بین 85/31 و 31/55 را اضطراب کم محسوب کردند و همینطور معتقدند که مقیاس همسانی درونی بالا دارند. آنها برای این مقیاس ضریب آلفا را برابر 87/0 گزارش کردند آنها همینطور برای مشخص کردن روایی مقیاس، همزمان از یک مقیاس دیگر اضطراب رایانه استفاده کرده و نشان دادند که مواد مقیاس درجه بندی با خرده مقیاس های اضطراب یعنی، علاقه، اعتماد و اضطراب رایانه همبستگی بالایی دارد. همینطور مواد مقیاس ضرایب همبستگی بالایی را با مقیاس ریاضی نشان داد.

 

روایی و پایایی

روایی  پرسشنامه

منظور از روایی این است که مقیاس و محتوای ابزار یا سوالات مندرج در ابزار دقیقا متغیر ها در موضوع مورد مطالعه را بسنجد. یعنی که هم داده های گرد آوری شده از طریق ابزار مازاد بر نیاز تحقیق نباشد و هم اینکه بخشی از داده های مورد نیاز در رابطه با سنجش متغیر ها در محتوای ابزار حذف نشده باشد یا به عبارت دیگر ، عین واقعیت را به خوبی نشان دهد. مثلا آزمون هایی همچون تست هوش یا آزمون پیشرفت تحصیلی اگر نتوان بهره هوش و میزان معلومات دانش آموزان را اندازه گیری کند، روایی نخواهد داشت (حافظ نیا ، 1386 ، ص 155).

 پایایی  پرسشنامه

پایایی ابزار که از آن به اعتبار ، دقت و اعتماد پذیری نیز تعبییر می شود ، عبارت است از اینکه اگر یک وسیله اندازه گیری که برای سنجش متغییر و صفت ساخته شده در شرایط مشابه در زمان یا مکان دیگر مورد استفاده قرار گیرد، نتایج مشابهی از آن حاصل شود. به عبارت دیگر ابزار پایا ابزاری است که از خاصیت تکرار پذیری و سنجش نتایج یکسان برخوردار باشد (حافظ نیا ، 1386 ، ص 155).

بازیونلوس  (1996،به نقل از لواسانی،1382) در پژوهشی با نمونه ای شامل 196 نفر مرد و 36 زن از مدیران انگلیسی، برای مقیاس درجه بندی اضطراب رایانه ضریب آلفای برابر با 87/0 را به دست آورد که با ضریب به دست آمده توسط تهیه کنندگان مقیاس برابر است.

لواسانی (1382) برای بررسی قابلیت اعتماد مقیاس درجه بندی اضطراب رایانه مشخصه-های توصیفی آماری، ضریب همبستگی هر گویه یا نمره کل مقیاس و ضریب آلفای کرانباخ برای 19 گویه برابر با 80/0 و بر اساس روش دو نیمه کردن گاتمن  برابر با 68/0 به دست آمد. قمی (1387)نیز در پژوهش خود پایایی این پرسشنامه را با آلفای کرانباخ 83/0 گزارش کرده است.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ پنجشنبه 14 دی 1396 ] [ 20:24 ] [ آریا برومندی ]
[ ]
صفحه قبل 1 ... 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 840 841 842 843 844 845 846 847 848 849 850 851 852 853 854 855 856 857 858 859 860 861 862 863 864 865 866 867 868 869 870 871 872 873 874 875 876 877 878 879 880 881 882 883 884 885 886 887 888 889 890 891 892 893 894 895 896 897 898 899 900 901 902 903 904 905 906 907 908 909 910 911 912 913 914 915 916 917 918 919 920 921 922 923 924 925 926 927 928 929 930 931 932 933 934 935 936 937 938 939 940 941 942 943 944 945 946 947 948 949 950 951 952 953 954 955 956 957 958 959 960 961 962 963 964 965 966 967 968 969 970 971 972 973 974 975 976 977 978 979 980 981 982 983 984 985 986 987 988 989 990 991 992 993 994 995 996 997 998 999 1000 1001 1002 1003 1004 1005 1006 1007 1008 1009 1010 1011 1012 1013 1014 1015 1016 1017 1018 1019 1020 1021 1022 1023 1024 1025 1026 1027 1028 1029 1030 1031 1032 1033 1034 1035 1036 1037 1038 1039 1040 1041 1042 1043 1044 1045 1046 1047 1048 1049 1050 1051 1052 1053 1054 1055 1056 1057 1058 1059 1060 1061 1062 1063 1064 1065 1066 صفحه بعد

دیگر امکانات