سیستم های مدیریت دانش و جستجو برای تمامیت (مدیریت)

دسته بندیمدیریت
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات36
حجم فایل35 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

سیستم های مدیریت دانش و جستجو برای تمامیت

 

چکیده:

این مقاله اشاره میکند که نارضایتی از سیستمهای مدیریت دانش بازتاب مشکلات اساسی از جمله نقص تحلیل سیستم هاست. طیفی از نرم افزارهایی که بعنوان سیستمهای مدیریت دانش عرضه شده اند مورد بررسی قرار گرفته و استدلال میشود که بیشتر آنها بواقع ابزارهای مدیریت اطلاعات هستند که هرگز برای برآوردن نیازهای سازمانهای معروف به سازمانهای یادگیرنده طراحی نشده اند. در خاتمه نتیجه گیری میشود که خطر توسعه های تکنولوژیکی کاملا" در این حیطه محسوس است که در آن دریافت نادرست تئوریها بطور مداوم رخ میدهد  و رهیافت کلی برای سرمایه فکری سازمان جانشنین رهیافت بالا به پایین طراحی سیستمهای سنتی  میشود.

 
مقدمه:

 مدیریت دانش در شکل کنونی اش تقریبا" یک دهه با ما بوده است و تاکنون بیش از آنی عمر کرده است که بگوییم تبی زودگذر است. گرچه در کنار ادعاهای بزرگی که برای مدیریت دانش و سیستمهای مدیریت دانش اظهار شده، برخی نارضایتی ها نیز مبنی بر اینکه سیستمها همیشه با نیازها منطبق نیستند، وجود داشته است. این مسأله تا حدی باید قابل انتظار باشد. در کنفرانس 2004 آلیا  گارتنر باب هیواردادعا کرد که فن آوریهای جدید چرخه محبوبیت را طی میکنند. در ابتدا فن آوری راه میافتد و استفاده از آن در پروژه ها افزایش می یابد بعد واقعیت خودش را نشان میدهد و با توجه به این نكته كه فن‌آوری مورد نظر در زمان اوج خود نمی‌تواند پاسخگوی كلیه انتظارات موجود از آن باشد، به سرعت از میزان علاقه بدان كاسته می‌شود و سرانجام مزایای فن‌آوری در دنیای واقعی شناخته و پذیرفته می‌شود. فن‌آوری جای‌گاه واقعی خود را یافته و به سمت تولید سومین و چهارمین نسل خود پیش می‌روند.
در این مقاله ما برخی از ادعاهایی را که درباره سیستمهای مدیریت دانش شده می آزماییم. مخصوصا" نظریه اغراق آمیزی که ادعا میکند این سیستمها موجبات ارتقای سرمایه فکری کل سازمان را فراهم می آورند. سپس اجزای اصلی یک سیستم دانش را شناسایی می کنیم و بحث میکنیم که ایا یک بازار خاص سیستم های مدیریت دانش تاکنون پدید آمده است یا اینکه بسیاری سیستمهای معروف به مدیریت دانش همچنانکه تام ویلسون در سال 2002 ادعا نمود همان سیستمهای مدیریت اطلاعات هستند که تغییر نام داده اند. سرانجام بررسی می کنیم که چرا از سیستمها اظهار نارضایتی شده است. بطور خاص، ما بر این عقیده ایم که اگر واقعا" نارضایتی از سیستمهای مدیریت دانش وجود داشته است، منبع نارضایتی عمدتا" بدلیل نقص بکارگیری یک رهیافت مناسب برای توسعه سیستم هاست و نه خود سیستمها. منابع عمده  ما در این بررسی، متون، وب سایتها و مخصوصا" فروشندگان سیستمهای مدیریت دانش و اجزای اصلی سیستمهای مدیریت دانش بوده اند.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ شنبه 25 آذر 1396 ] [ 9:07 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

سیستم انگیزش و پاداش منابع انسانی (مدیریت)

دسته بندیمدیریت
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات17
حجم فایل18 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

سیستم انگیزش و پاداش منابع انسانی

 

طراحی اقتضایی سیستم انگیزش و پاداش منابع انسانی

مقدمه:
سیستم انگیزش و پاداش باید كار‌آمد و اثربخش باشد. به عبارت دیگر انگیزش افراد
در سازمان باید به گونه‌ای باشد كه سازمان را به كارایی و اثر بخشی بالا
برساند. به عنوان اولین قدم در این راستا، سیستم باید طوری طراحی شود كه متناسب
با عوامل اقتضایی سازمان باشد. طبیعی است كه سیستم انگیزش یك سازمان بزرگ با
سیستم انگیزش سازمان كوچك متفاوت خواهد بود و یا سیستم انگیزشی كه در یك محیط
متلاطم مفید است به طور حتم در یك محیط ساده مفید نخواهد بود. قدم بعدی بررسی
ویژگی‌های یك سیستم انگیزش اثربخش است. بر اساس عوامل اقتضایی این ویژگی‌های
اولویت‌بندی خواهند شد.

نكته‌ی مهم در بیان ویژگی‌های این است كه اگر این
ویژگی‌ها بدون كمی شدن بیان شود، تنها نصحیت اخلاقی خواهد بود. برای مثال
جمله‌ی «سیستم انگیزش باید منعطف باشد» بسیار كلی و مبهم است. منظور از انعطاف
چیست؟ انعطاف چگونه اندازه‌گیری می‌شود؟ یك سیستم انگیزش چه‌قدر باید منعطف
باشد؟ پاسخ این سوالات می‌تواند به طراحی سیستمی اثربخش منجر شود. این نوشتار
به بررسی طراحی سیستم انگیزش و پاداش با دیدگاهی اقتضایی می‌پردازد.

نظریه‌های‌ انگیزش‌:
برای‌ انگیزش‌ نظریه‌های‌ گوناگونی‌ مطرح‌ شده‌ است كه‌ می‌توان‌ آن‌ها را در
سه‌ دسته‌ طبقه‌بندی ‌كرد. نظریه‌های‌ محتوایی‌ كه‌ بر چیستی‌ انگیزش‌ تاكید
دارند، نظریه‌های‌ فرایندی‌ كه‌ چگونگی ‌انگیزش‌ را بیان‌ می‌كنند و نظریه‌های‌
تقویتی‌ یا تعدیل‌ رفتار كه‌ بر راه‌های‌ آموزش یك‌ رفتار آموخته می‌شود،
متمركز هستند.
یکی از مهم‌ترین نظریه‌های محتوایی انگیزش، نظریه‌ی "آبراهام مازلو" است.
مازلو، تمامی نیازهای انسان را به صورت یک مثلث که معروف به "هرم شناختی" بوده،
از پایین‌ترین تا بالاترین سطح تقسیم‌بندی می‌کند.
انگیزه‌های اصلی انسان مشتمل بر پنج طبقه از هرم است و سایر انگیزه‌ها هم مربوط به پنج طبقه کلی است.
سطح پایین هرم، شامل نیازهای زیستی مانند گرسنگی و تشنگی است که از آن‌ها با عنوان انگیزه‌های فیزیولوژیک. ما در درجه اول باید نیازهای فیزیولوژیک را تامین کنیم، بعد از برطرف شدن نیازهای زیستی، نیازهای ایمنی که شامل غذا و پوشاک هستند، مطرح می‌شود، اما برای تامین آن‌ها در روزهای دیگر هم باید امنیت داشته باشیم.
در مرحله بعد، نیازهایی مانند تعلق و عشق وجود دارد که برای مثال می‌توان از
پیوند خوردن با دیگران و مورد قبول آن‌ها واقع شدن نام برد؛ از این رو پس از
این که انسان احساس امنیت می‌کند، به تعلق و عشق نیاز دارد .
نیازهای مربوط به عزت نفس شامل تحقق یافتن ، کسب شایستگی ، برتری و مورد تأئید
قرار گرفتن است .
به این ترتیب، انسان با داشتن امنیت دست به انجام کارهایی می‌زند که مورد تعریف
و تمجید دیگران قرار بگیرد.
در نهایت، نیازهای مربوط به خود شکوفایی نیز وجود دارد تا افراد بتوانند به
کمال دست یابند.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ شنبه 25 آذر 1396 ] [ 9:06 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

یکجانبه نگری و تک بعدی اندیشیدن در مدیریت (مدیریت)

دسته بندیمدیریت
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات4
حجم فایل6 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

یکجانبه نگری و تک بعدی اندیشیدن در مدیریت

 

یکی از آفات مدیریت و برنامه ریزی در هر سطحی یکجانبه نگری و تک بعدی اندیشیدن و آینده نزدیک را مدنظر قرار دادن است.

چه بسا یک برنامه یا قانونی که در جای خودش صحیح و درست به نظر می رسد، سازگاری با دیگر قوانین و برنامه ها یا ضرورت ها را نداشته باشد و چه بسیار برنامه های صحیحی که عواقب ناگواری به دنبال دارند.

یکی از همین برنامه ها که به تازگی ذهن صاحب نظران را به خود مشغول کرده است مساله افزایش تعداد دختران پذیرفته شده در دانشگاه ها نسبت به پسران است. این موضوع از یک وجوه امیدوارکننده است اما از جنبه هایی دیگر چندان مثبت به نظر نمی رسد

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ شنبه 25 آذر 1396 ] [ 9:06 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

هزینه یابی كیفیت در پروژه ها (مدیریت)

دسته بندیمدیریت
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات19
حجم فایل78 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

هزینه یابی كیفیت در پروژه ها

 

چكیده
با پیشرفت روشهای مدیریتی و نیز افزایش رقابت در بازار سیستم های حسابداری قیمت تمام شده و هزینه یابی استاندارد، پاسخگوی نیازهای روز جهت سنجش و كنترل هزینه های فرایندهای ساخت و تولید نیستند. بنابراین، برای كنترل بهتر و دقیق تر هزینه ها به روشهای بهتری نیــــاز است. در همین راستا روشهایی مثل هزینه یابـی مبتنی بر فعالیت، مطرح شده اند.

هزینه یابی كیفیت نوعی روش هزینه یابی مبتنی بر فرایند است كه در آن هزینه های فعالیتها با دیدگاه میزان تاثیر آنها بر كیفیت، دسته بندی و مقایسه می شوند. حسابداری كیفیت امكان كنترل بهتر هزینه ها را فراهم كرده و با ارائه اطلاعات تفصیلی در رابطه با انجام عملیات پیشگیرانه از بدی كیفیت و نتایج حاصل از آن در كیفیت خروجیها، امكان تصمیم سازی استراتژیك را برای مدیران فراهم می سازد. مدیریت پروژه زمینه ای است كه در آن به دلیل ریسك بالا و ماهیت احتمالی فعالیتها و نتایج خروجی آنها، نیاز به روشهای دقیقتر و نوین احساس می شود

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ شنبه 25 آذر 1396 ] [ 9:06 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

واکنش در برابر ناکامی (مدیریت)

دسته بندیمدیریت
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات15
حجم فایل29 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

واکنش در برابر ناکامی

 

هنگامی که راه دستیابی به یک هدف خواستنی بسته می‌شود یا دستیابی به آن به تأخیر می‌افتد، ناکامی روی می‌دهد، سده‌های گوناگونی، چه درونی و چه برونی، بر سر راه کوشش‌های فرد برای دستیابی به هدف قرار می‌گیرد. در محیط فیزیکی سدهائی وجود دارد مانند راهبندان در خیابان‌ها، و صف‌های دراز برای خرید از فروشگاه‌ها، خشکسالی‌هائی که محصولات کشاورزی را از بین می‌برد و سروصدا که راه بر تمرکز فکر می‌بندد.

سدهای محیط اجتماعی به‌صورت محدودیت‌هائی است که مردم بر آدمی تحمیل می‌کنند؛ از امر و نهی پدر و مادر گرفته (”بچه‌تر از آن است که بتواند زندگی مستقلی داشته باشد“) تا مسائل گسترده‌تر تبعیض‌ نژادی یا جنسیتی، همه در زمرهٔ همین محدودیت‌ها است

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ شنبه 25 آذر 1396 ] [ 9:06 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

الگو ارتباطی و تعارض در ترویج کشاورزی (مقالات آموزشی و کمک آموزشی)

دسته بندیمقالات آموزشی و کمک آموزشی
فرمت فایلdocx
تعداد صفحات18
حجم فایل162 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

نمونه ترجمه
چکیده
این مقاله با الگوهای ارتباطی و تعارض در ترویج کشاورزی سرو کار دارد. یک فرض قوی این است که، ترویج، افزایش توسعه کشاورزی و روستایی را به همراه دارد اما یک الگوی ارتباطی مناسب و تعارض در ترویج، به صورت حل نشده باقی مانده است. بنابراین، هدف از این مقاله سه مقوله، یعنی (یک) شناسایی فرایندهای اجتماعی میان بازیگران در اجرای ترویج مبتنی بر مهندسی اجتماعی و ترویج مبتنی بر یادگیری اجتماعی، (ب) برای نقشه الگوهای ارتباطی در ترویج کشاورزی و (ج) برای تجزیه و تحلیل وظایف متناقض در ترویج کشاورزی است.
این مطالعه با استفاده از روش مطالعات موردی مقایسه ای با تمرکز بر مهندسی اجتماعی و یادگیری اجتماعی در ترویج کشاورزی، با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انجام گرفت. نمونه شامل اداره دولتی (از جمله کارمند)، بخش خصوصی، محقق و گروه کشاورزی است. نتایج نشان می دهد که ............

کلمات کلیدی: ارتباطات ، ترویج کشاورزی ، یادگیری اجتماعی ، مهندسی اجتماعی

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ شنبه 25 آذر 1396 ] [ 9:06 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

تعریف و ویژگی های اصلی داروهای گیاهی (عوامل فیتوتراپوتیک) (مقالات آموزشی و کمک آموزشی)

دسته بندیمقالات آموزشی و کمک آموزشی
فرمت فایلdocx
تعداد صفحات11
حجم فایل141 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

نمونه ترجمه
مقدمه
داروهای گیاهی از زمانهای قدیم به عنوان دارو برای درمان طیف وسیعی از بیماریها استفاده میشد. گیاهان دارویی نقش کلیدی در بهداشت جهانی بازی می کند. با وجود پیشرفتهای بزرگ در پزشکی مدرن در دهه های اخیر، گیاهان هنوز سهم مهمی در مراقبتهای بهداشتی ایفا می کنند. گیاهان دارویی در سراسر جهان توزیع شده، اما آنها بیشتر در کشورهای گرمسیری به صورت فراوان وجود دارند.
در طول دهه گذشته، علاقه به داروهای به دست آمده از گیاهان عالی، به خصوص آنهایی که فیتوتراپوتیک (گیاه درمانی) دارند، تا حد زیادی افزایش یافته است. تخمین زده شده که حدود 25 درصد از تمام داروهای مدرن به طور مستقیم یا غیر مستقیم از گیاهان عالی (1-4) مشتق شده است. در برخی از موارد خاص، مانند داروهای ضد تورمو  و ضد میکروبی ، حدود 60 درصد از داروهای موجود در بازار و بیشتر آنهایی که در مراحل آخر آزمایشات بالینی هستند، مشتقی از محصولات طبیعی، به طور عمده گیاهان عالی می باشند (3).

به گفته سازمان بهداشت جهانی(WHO) (5)، به دلیل فقر و عدم دسترسی به طب مدرن، در حدود 65-80٪ از جمعیت کشورهای در حال توسعه، اساسا از گیاهان برای مراقبت های بهداشتی اولیه استفاده می کنند.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ شنبه 25 آذر 1396 ] [ 9:06 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

صدف های دو کپه ای پخته و خام (مقالات آموزشی و کمک آموزشی)

دسته بندیمقالات آموزشی و کمک آموزشی
فرمت فایلdocx
تعداد صفحات9
حجم فایل471 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

نمونه

 پایداری و ثبات صدف دو کفه ای خام دارای پوسته (Mytilus galloprovincialis)، به صورت بسته بندی در هوای معین با غلظت بالای دی اکسیدکربن در مخلوط گاز، افزایش می یابد (کاگلاک و همکاران، 2008؛ گولاس، 2008؛ گولاس و همکاران، 2005). این نویسندگان، ماندگاری گوشت صدف دو کفه ای انبارشده در شرایط یخچالی (2-4 درجه سانتی گراد) در هوا،  VP و MAP  را مقایسه نمودند. بر اساس ارزیابی مزه و طعم، گولاس و همکاران (2005) یک دوره قابل فروش 14-15 روزه با 80% دی اکسیدکربن، 11-12 روزه با 40-50% دی اکسیدکربن، 10-11 روزه برای VP و 8-9 روزه برای تیمار شاهد را در هوای آزاد بررسی و نتیجه گرفتند که MAP، مدت زمان نگهداری  محصولات را تا 5 روز در مقایسه با نمونه های بسته بندی شده در هوا، افزایش داد. علاوه بر این، کاگلاک و همکاران (2008) و گولاس (2008)، مدت زمان برای نگهداری طولانی تر با MAP را نسبت به VP برای گوشت صدف دو کفه ای تازه گزارش نمودند.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ شنبه 25 آذر 1396 ] [ 9:06 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

بررسی و تحقیق-ایمنی و سلامت شغلی کارکنان (پزشکی)

دسته بندیپزشکی
فرمت فایلdocx
تعداد صفحات75
حجم فایل724 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

بهداشت حرفه ای، ابزاری است كه به كمك آن می توان در راستای فراهم آوری، نگهداری و بالا بردن سطح سلامت نیروی كار گام برداشتبهداشت حرفه ای، بر پیش بینی، تشخیص، ارزشیابی و كنترل عوامل محیطی یا فشارهای محیط كار متمركز است كه می توانند آسیب یا بیماری را سبب شوند و یا بر تندرستی كاركنان اثر سوء بگذارندبهداشت حرفه ای دانشی است كه ریشه در بسیاری از علوم مانند شیمی، فیزیك، مهندسی، ریاضیات، پزشكی، فیزیولوژی،آمار و... و نیز، علوم انسانی دارد.

یكی از رسالت‌های اساسی مدیریت منابع انسانی نگهداری كاركنان توانمند می‌باشد. از آنجا كه اقدامات نگهداری، مكملی بر سایر اقدامات و فرایند‌های مدیریت منابع انسانی است، حتی اگر عملیات كارمندیابی، انتخاب، انتصاب و سایر اقدامات پرسنلی به نحو بایسته انجام شود بدون توجه كافی به امر نگهداری نتایج حاصل از اعمال مدیریت چندان چشمگیر نخواهد بود.

نظام نگهداری منابع انسانی ابعاد متعددی را شامل می‌شود كه می‌توان آنها را به دو دسته تقسیم نمود:

  • دسته اول: در رابطه با حفظ و تقویت جسم كاركنان است مانند برقراری بهداشت و ایمنی در محیط كار، اجرای برانامه‌های ورزش و تندرستی و بعضی خدمات مشابه.
  • دسته دوم: شامل مواردی است كه تقویت‌كننده روحیه علاقمندی كاركنان به كار و محیط كار می‌باشد مانند خدمات بیمه و بازنشستگی و خدمات پرسنلی.

در صورت داشتن توجه و بكارگیری این موارد امنیت شغلی در كاركنان ایجاد شده و به رضایت شغلی آنها منتهی می‌شود كه این امر خود از اهمیت بسزایی برخوردار است.

در ذیل تأكید اصلی بر روی موارد "دسته اول" است به این صورت كه در ابتدا در مورد اصطلاحات ایمنی و سلامت و جنبه‌های قانونی آن بحث می‌شود و در ادامه به برنامه‌ها و راهكار‌های مدیریت ایمنی و سلامت حرفه‌ای پرداخته می‌شود. سپس بحث سلامت كاركنان با توجه به عامل كلیدی استرس در محیط كار با تمركز بر روی شناخت و بهینه سازی میزان استرس بررسی می‌شود. در پایان امید است كه توجه و بكارگیری مطالب و راهكار‌های این مقاله در افزایش ایمنی و سلامت محیط كار، بهینه سازی سطح استرس و ایجاد امنیت شغلی مناسب و در نهایت ایجاد رضایت شغلی موثر باشد كه این نیز یكی از عواملی است كه در بهبود مستمر و تعالی سازمان‌ها باید در نظر گرفته شود.

 

امنیت شغلی در آینده

در آینده و در تجارت تغییرات سریع باعث كوچك‌تر شدن سازمان‌ها می‌شود و سازمان‌ها به سمت مجازی شدن پیش می‌روند. سازمان‌ها به صورت یك هسته مركزی در می‌آیند و سایر قسمت‌ها و كاركنان به صورت موقت در اطراف آنها قرار می‌گیرند و اكثر مردم برای خود كار خواهند كرد. پرداخت‌ها به صورت قسمتی از سود خواهد شد و جای دستمزد‌های ثابت را می‌گیرد. كاركنان خود را باید با قرارداد‌های نامعین و مستقل وفق دهند. در این شرایط كاركنان مجبورند همواره در حال یادگیری باشند كه دلیل این وضعیت افزایش روزافزون رقابت است. در آینده امنیت استخدام بر مبنای توانایی كاركنان در ایجاد ارزش افزوده می‌باشد. با توجه به این عوامل می‌توان نتیجه گرفت كه در آینده عمده مسئولیت ایمنی و سلامت به عهده كاركنان است .

 

تعاریف و مفاهیم ایمنی و بهداشت كار

  • ایمنی: ایمنی میزان دوری ازخطر تعریف شده است.ایمنی یك موضوع حفاظت نسبی ازبرخورد باخطرات است وكمیتی نسبی می‌باشد.
  • خطر بالقوه: شرایطی كه دارای پتانسیل صدمه به افراد، خسارت به تجهیزات و ساختمان‌ها، از بین بردن مواد و ... باشد.
  • خطر بالفعل: واژه خطر بالفعل بیان كننده قرارگرفتن نسبی در معرض یك خطر بالقوه می‌باشد ولی وقتی كه یك خطر بالقوه وجود داشته باشد الزاماً یك خطر بالفعل را به همراه نخواهد داشت.
  • حادثه ناشی از كار: حادثه یك رویداد یا واقعه برنامه ریزی نشده و بعضاً آسیب‌رسان و خسارت‌آور است كه انجام، پیشرفت، یا ادامه كار را به صورت طبیعی مختل ساخته و همواره در اثر یك عمل یا انجام یك كار غیرایمن یا در اثر شرایط غیرایمن یا در اثر تركیبی از این دو به وقوع می‌پیوندد.
  • ریسك: ریسك عبارت است از امكان وارد آمدن آسیب به انسان یا دارائی او.

روش‌های متداول بررسی و اقدام در زمینه بهداشت و ایمنی محیط كار

 

  1. روش‌های تامین سلامت كاركنان در محل كارشامل روش‌های طبی، روش‌های كنترل محیط  و روش‌های روانشناسی است.
  2. ارگونومیبه مطالعاتی اطلاق می‌شود كه در آن ساخت تركیب و سازمان كار طراحی تجهیزات شغل و محل كار در رابطه با عامل انسانی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در این روش‌ها به مسائل فیزیولوژیكی، ادراكی و تاحدی رفتاری انسان توجه می‌گردد.
  3. روش‌های بیومكانیكیاین روش‌ها تعامل فیزیكی بین انسان و سیستم مكانیكی اطراف او را مورد نظر داشته، ابزار، تجهیزات و تسهیلات محل كار را در این رابطه مورد مطالعه قرار می‌دهد.
  4. مهندسی سیستم هادر این روش با توجه به اصول سیستم‌ها تمامی اجزای موجود شناسائی شده و با استفاده از روش‌های تجزیه و تحلیل كمی مسائل ایمنی را مورد مطالعه قرار می‌دهد و معمولا شامل چهار گروه اصلی به شرح زیر را در بر می گیرد:
  • تجزیه و تحلیل ضایعات
  • تحلیل های شاخه ای (صحیح-غلط)
  • جزیه و تحلیل خطاهای انسان
  • اندازه گیری میزان ایمنی
  1. روش‌های اكتشافیدر این روش‌ها با مطاله در نحوه توزیع و تشخیص بیماری‌ها و روش‌های آماری و مقایسه میزان سلامت و ایمنی مورد تحلیل قرار می‌گیرند. روشهای اکتشافی در قلمرو مسائل بهداشت و ایمنی معمولا به دو دسته عمده به شرح زیر تقسیم میشود:

الف:اپیدمولوژی یا مطالعه در نحوه توزیع و تشخیص بیماری ها که درآن از روشهای مختلف تحقیق ازجمله روشهای زیر استفاده می شود:  1.اپیدمولوژی توصیفی   2.اپیدمولوژی از طریق آزمون و فرضیه   3.اپیدمولوژی تحلیلی   4.اپیدمولوژی تجربی

ب:روشهای آماری:

در این روشها معمولا اطلاعات کافی در زمینه تعداد سوانح و بیماری ها و علل آن جمع آوری، طبقه بندی و تجزیه وتحلیل می شود. نتایج حاصل از این تحلیل ها با استانداردهای متداول مثل:ضریب استاندارد تکرار سوانح ضایعه زا و یا ضریب شدت سانحه، مقایسه و از این طریق میزان ایمنی و بهداشت محیط کار مشخص می شود.

  1. روش‌های رفتاریدر این روش‌ها برای بررسی ایمنی و سلامت از متغیر هایی نظیر رضایت از كار ، انگیزش، مشاركت و عواملی از این دست پرداخته می‌شود. روشهای رفتاری ، پنج زمینه زیر را مورد تاکید قرار می دهند:
  • انتخاب و به کار گماردن صحیح کارکنان
  • آموزش
  • طرز برخورد و تلقی کارکنان با مسائل ایمنی
  • تغییر رفتار کارکنان
  • روانشناسی سازمان

 

قوانین دولتی و ایمنی و سلامت حرفه‌ای

با توجه به اهمیت ایمنی و سلامت، كارفرمایان همواره از طرف افراد جامعه، كارگران و كارمندان و گروه‌ها و اتحادیه‌های كارگری به منظور پذیرفتن مسئولیت بیشتر در مورد ایمنی و سلامت كاركنان تحت فشار بوده‌اند. این فشار‌ها باعث شده تا دولت‌ها به ایجاد قوانین پوشش‌دهنده ایمنی و سلامت اقدام كنند كه به دلیل عدم توجه كافی و وجود مشكلات بنیادی در اغلب موارد منجر به پیچیدگی فرایند تولید و عدم شمول برخی افراد در بعضی زمینه‌ها می‌شوند.

قوانین ایمنی و سلامت حرفه‌ای در ایران

در هر یك از كشور‌ها برای ایمنی و سلامت محیط كار قوانینی وجود دارد كه البته شدت و ضعف آن با توجه به میزان توسعه یافتگی كشور‌ها متفاوت است. در كشور ایران نیز قوانینی برای این منظور پیش بینی شده است و بعد از انقلاب نیز توجه ویژه‌ای به این امر شده است. برای صیانت از نیروی انسانی و منابع مادی كشور رعایت دستورالعمل‌هایی از سوی شورای عالی حفاظت فنی جهت تأمین ایمنی و وزارت بهداشت جهت سلامتی تدوین می‌شود كه برای كلیه كارگاه‌ها، كارفرمایان و كارآموزان الزامی است (ماده 85 قانون كار). شورای عالی حفاظت فنی مسئول تهیه آیین‌نامه‌های حفاظت فنی می‌باشد ( ماده 86 قانون كار)

در ایران اشخاص حقیقی و حقوقی كه قصد تأسیس كارخانه داشته باشند باید طرح‌های خود را از نظر ایمنی به تأیید وزارت كار (شورای عالی حفاظت فنی) و از نظر سلامت به تأیید وزارت بهداشت برسانند. این موارد در خصوص واردات ماشین آلات  هم صادق است ( مواد 87 الی 90 قانون كار).

در مورد كاركنان نیز كارفرمایان برای حفاظت از ایمنی و سلامت كاركنان در محیط كار مكلف به تهیه تمامی وسایل ایمنی و ارائه آموزش‌های لازم می‌باشند. همچنین كاركنانی كه در معرض بیماری‌های ناشی از كار هستند باید پرونده پزشكی داشته باشند و هر سال یكبار توسط مراكز درمانی مورد تأیید، معاینه شده و نتیجه در پرونده آنها ثبت شود. چنانچه بیماری ناشی از كار در فرد تشخیص داده شود كارفرما مكلف است این فرد را بدون كاهش حق‌السعی در قسمت مناسب دیگری به كار گمارد. در صورت تعدد این بیماران وزارت كار مكلف است تا از محیط كار برای كنترل موارد ایمنی و سلامت بازدید به عمل آورد و با بررسی شرایط  و در صورت لزوم برای پیشگیری از بیماری‌های محیط كار كمیته حفاظت فنی و بهداشت كار توسط وزارتخانه‌های كار و بهداشت تشكیل خواهد شدوظیفه كمیته مذكور برقراری ارتباط میان وزارتخانه‌های مسئول و كارفرما می‌باشد و این كمیته از افراد متخصص با تأیید وزارتخانه‌های مسئول تشكیل می‌شود (ماده 91 الی 93 قانون كار)

در صورتی كه كارفرما در مورد ایمنی و سلامت حرفه‌ای قصور كند برطبق قانون ملزم به جبران خسارت و مجازات خواهد بود و در صورت قصور كارگر، كارفرما مسئولیتی نخواهد داشت (ماده 94 و 95 قانون كار). به منظور اجرای صحیح این قوانین و ضوابط حفاظت فنی و سلامت كاركنان اداره بازرسی وزارت كار تشكیل شده كه وظایفی از قبیل نظارت براجرای قوانین، آموزش مسائل ایمنی و سلامت، بررسی اشكالات قوانین، رسیدگی به حوادث كاری و بازرسی‌های منظم بر طبق فانون دارد. نحوه بازرسی و شرایط بازرسان نیز در قانون پیش بینی شده است ( قانون كار مواد 96 الی 106)

مهندسی بهداشت حرفه‌ای (به انگلیسی

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ شنبه 25 آذر 1396 ] [ 9:05 ] [ آریا برومندی ]
[ ]

پروژه و تحقیق-بهداشت درمحیط جامعه و بهداشت حرفه ای (پزشکی)

دسته بندیپزشکی
فرمت فایلdocx
تعداد صفحات68
حجم فایل531 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

 

انسان، از آغاز آفرینش، برای پویایی زندگی خود، به كار و كوشش مجبور بوده و در این راه، سختی های بسیار متحمل شده استنیروی كار هر كشور، به ویژه كشورهای در حال توسعه، بخشی از پر اهمیت از سرمایه های ملی دانسته شده و از پایه های توسعه ی اقتصادی و اجتماعی انگاشته می شوداز این رو، حفاظت از تندرستی نیروی كار و بهسازی محیط كار، از اهمیتی شایان توجه برخوردار است.

           توسعه پایدار بعنوان یک استراتژی برای تامین نیازهای جامعه ، بدون ایجاد اثر سوء بر بهداشت وسلامت ومحیط زیست وبدون به خطر انداختن منابع پایه جهانی وبالاخره بدون به خطرانداختن قابلیتهای تولید در آینده به شمار می آید ( اعلامیه کنفرانس بین المللی عالی ریو سال ۱۹۹۲)

بنابراین اعلامیه ، انسان نقش محوری در توسعه پایدار را داشته ومستحق برخورداری از یک زندگی بارور و سالم وهماهنگ با طبیعت است وبهداشت حرفه ای به عنوان عنصری پایه ، از اصول توسعه پایدار می باشد که  افرد شاغل در واحدهای شغلی را که  ممکن است در مواجهه با عوامل زیان آور تهدید کننده سلامتی قرار گیرند ، تحت پوشش قرار داده تا از آسیب دیدن سلامتی آنها پیشگیری نماید .

 

 نقش محوری بهداشت حرفه ای در توسعه پایدار

۱) پیشگیری از حوادث ،آسیب های و بیماریهای شغلی و حفاظت كارگران در مقابل فشارهای بیش از حد جسمی و روانی بر استفاده بهینه از منابع محدود موجود و به حداقل رساندن كاهش غیر ضروری منابع مادی و انسانی دلالت دارد.

۲) هدف از محیط كار ایمن و سالم ، بكارگیری ایمن ترین تكنولوژی همراه با مصرف انرژی كم ، ایجاد آلودگی كمتر و تولید مواد زائد كم می باشد و در اغلب كشورها قوانین مربوط به بهداشت حرفه ای بر استفاده از بهترین تكنولوژی كه دسترسی به آن نیز ممكن باشد ، تاكید دارد .

۳) بكارگیری اصول بهداشت حرفه ای موجب افزایش كیفیت محصولات ، بهره وری و فرآیند مدیریت گردیده و بنابراین در ممانعت از افت غیر ضروری انرژی و مواد و همچنین پیشگیری از اثرات ناخواسته بر روی محیط زیست نقش موثری خواهد داشت .

۴) اغلب مخاطرات محیط از محیط های كاری همچون صنعت ، كشاورزی ، حمل و نقل و خدمات ، ناشی می شوند. كارشناسان و دیگر افراد مسئول در امر بهداشت حرفه ای به خوبی از فرآیندها و عواملی كه ممكن است برای محیط زیست مخاطره آمیز باشد ، آگاهی دارند و اغلب این اطلاعات در مراحل اولیه بروز مشكل در اختیار آن ها قرار می گیرد و بنابراین قادرند پیشگیری های اولیه را انجام دهند در غیر این صورت عناصر مخاطره آمیز در محیط پراكنده خواهند شد .

در مورد حفاظت محیط زیست وقتی كه مشكلات ناشی از سیستم های تولیدی مطرح می شود ، انتظار می رود كه عملكرد بهداشت حرفه ای از نظر كارایی و صرف هزینه مورد تایید قرار گیرد . به همین منظور در برخی كشورهای صنعتی فعالیت هایی را برای برقراری ارتباط نزدیكتر بین بهداشت حرفه ای و بهداشت محیط زیست آغاز نموده اند.

۵) هدف از خدمات بهداشت حرفه ای تامین سلامت و استفاده بهینه از توان كاری و رفاه كارگران می باشد . وجود نیروی كار سالم ، بارور و باانگیزه عامل كلیدی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی محسوب می شود . بعلاوه بهره وری و كیفیت بالای كار می تواند تولید سالم مواد و كالاهاو همچنین اقدام عملی دستیابی به اصول توسعه پایدار را تضمین نماید .

۶) اكثر مخاطرات زیست محیطی ابتدا در محیط های كاری و یا جمعیت های كارگری مورد شناسایی قرار می گیرند . بنابراین بهداشت حرفه ای در همان نقطه شروع یك سیستم ، اعلام خطر برای تعیین مخاطرات زیست محیطی را فراهم می كند كه می توان بر اساس آن مدل های موثری برای فعالیت های پیشگیری ارائه نمود .

۷) بیش از ۵۰% افراد بزرگسال در محیط كار در معرض عوامل زیان آور شیمیایی ، فیزیكی ، بیولوژیكی ،ارگونومیكی یا استرس های روانی و فشار كاری بیش از حد قرار می گیرند . در این مورد برای دستیابی به یك زندگی سالم و بارور می توان از بهداشت حرفه ای به عنوان ابزاری مناسب بهره گرفت.

۸) وضعیت كلی محیط زیست و اكوسیستم به طور مستقیم و غیر مستقیم بر روی بهداشت كارگران در مشاغل مختلف كشاورزی ، معدن و ماهیگیری و تولید تاثیر می گذارد . بنابراین یك ارتباط دوجانبه بین ایمنی و بهداشت حرفه ای از یك طرف و توسعه پایدار توام با محیط سالم از طرف دیگر وجود دارد .

۹) با توجه به اهمیت رفاه افراد و برای توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع و كشورها ، خط مشی وجود دارد كه دستیابی هر فرد را به كار امكان پذیر ساخته و آن ها را قادر می سازد كه هزینه زندگی خود و خانواده شان را تامین نمایند . بالا بودن آمار شاغلین ، یك عامل كلیدی در توسعه پایدار و ایمن كشورها محسوب می شود ، در حالی كه افزایش نرخ بیكاری و تبعات منفی آن عاملی تهدید كننده برای این توسعه به شمار می رود .

۱۰) اختصاصا در كشورهای در حال توسعه بهداشت و رفاه خانواده در گرو سلامتی و بهره وری نیروی كار آن خواهد بود بنابراین وضعیت زندگی اعضای آن متاثر از اقدامات بهداشت حرفه ای خواهد بود در غیر این صورت با توجه به پایین بودن سطح بهداشت و كاهش توان كاری ، بحران شدیدی در خانواده بوجود آورده و به طور غیر مستقیم بهداشت، رفاه و اقتصاد جوامع را تحت تاثیر قرار می دهند .  

 

 بیان مأموریت بهداشت حرفه ای:

*حفظ و ارتقاء سطح سلامت نیروی کار از طریق شناسایی و ارزشیابی عوامل زیان آور محیط کار به منظور اطمینان از عدم وجود و یا زیر حد آسیب رسانی مخاطرات محیط کار و نیز انطباق محیط کار و کارگر و نیز بررسی سلامت شاغلین در حین کار.

 

اهداف کمی کلان بهداشت حرفه ای

 *حفاظت و ارتقاء هر چه بیشتر سلامت جسمی و روانی در مشاغل مختلف.

*پیشگیری از حوادث و بیماریهای ناشی از کار.

*حفظ سلامتی کارگران در برابر کلیه عوامل زیان آور که در نوع و خصلت یک شغل وجود دارد.

*انتخاب فرد مناسب برای کار مناسب و تشخیص زودرس بیماریها و عوارض کاری.

 

اهداف کمی استانی در راستای دستیابی به اهداف کشوری

۱شرح وظایف واحد بهداشت حرفه ای مركز بهداشت استان:
سیاستگزاری ،نظارت وبرنامه ریزی در زمینه امور بهداشت حرفه ای استان
انجام مطالعات و بررسی های لازمبمنظور آگاهی از وضعیت بهداشت حرفه ای كارگاهها و كارخانجات , معادن , مشاغلكشاورزی و خدمات در سطح استان
تشكیل جلسات با سازمانها و ارگانهای ذیربط درزمینه جلب هماهنگیهای بین بخشی بمنظور ارائه موثر خدمات بهداشت حرفه ای
برنامهریزی و پیگیری در جهت رعایت حدود ملی تماس شغلی عوامل زیان آور و كنترل عوامل زیانآور محیط های كاری با توجه به استانداردهای موجود
عضویت در كمیته های بدوی وتجدید نظر بررسی مشاغل سخت و زیان آور استان
صدور مجوز فعالیت و نظارت برشركت های و مراكز مجاز ارائه دهنده خدمات مهندسی بهداشت حرفه ای در سطح استان
صدور مجوز فعالیت و نظارت بر شركت های و مراكز مجاز ارائه دهنده خدمات طبكار در سطح استان

برنامه ریزی در زمینه بهبود شرایط كار و انجام معایناتدوره ای در مشاغل سخت و زیان آور
همكاری در سایر واحد ها در اجرای مراقبتهایاولیه بهداشتی
( P.H.C )
فعالیت و نظارت در زمینه اجرای برنامه های بهداشت حرفهای در قالب سیستم های شبكه بهداشتی و درمانی كشور و پزشك خانواده
برنامه ریزی درزمینه توسعه , تاسیس , تجهیز و راه اندازی ایستگاههای بهگر ،خانه های بهداشت كارگریو مراكز بهداشت كار
پیگیری و نظارت بر اجرای طرحها و برنامه هایبهداشت حرفه ای ابلاغی از سوی مركز سلامت محیط و كار ( سامانه جامع بازرسی بهداشت حرفه ای، برنامه بهداشت كشاورزی ،طرح بقا , برنامه تربیت بهگر , برنامه ارگونومی ،برنامه كنترل صدا،برنامه روشنایی محیط كار ، برنامه كنترل سیلیس،برنامه حذفآزبست،برنامه كنترل مواجهه با جیوه،طرح خانه های بهداشت كارگری،ایمنیشیمیایی،معاینات كارگری ، تشدید و هدفمند نمودن بازدیدكارگاهی ،
 ... )
برنامهریزی , هماهنگی و پیگیری در زمینه تشكیل و ارتقا كارایی كمیته های حفاظت فنی وبهداشت كار
نظارت بر عملكرد دانش آموختگان بهداشت حرفه ای شاغل در مراكز بهداشتو كارگاهها و كارخانجات استان
برنامه ریزی در زمینه تشكیل دوره های آموزشی وبازآموزی بهداشتیاران كار , بهورزان , كاردانهای بهداشتی , اعضاء كمیته های حفاظتفنی و بهداشت كار و بازآموزی طب كار
هماهنگی و همكاری با كارشناسان آموزش بهداشتبمنظور ارائه برنامه های آموزشی بهداشت عمومی و حرفه ای
اجرای طرحهای تحقیقاتی وهمكاری با موسسات و مجریان طرحهای تحقیقاتی در زمینه مسائل مرتبط با سلامت شغلی

فعالیت های اجرائی بهداشت حرفهای

 

۱ -  بازرسی وپایش ونظارت محیط های کار:

به منظور بررسی مستمر وضعیت بهداشت محیط کار و آگاهی از چگونگی اجرای قوانین و دستور العمل ها مهمترین وظیفه بازرسان بهداشت حرفه ای بازرسی و پایش از محیط های کاری خصوصاً کارگاهها و کارخانجات است.     

 

۱-    برنامه طب کار وتیم سلامت شغل

اهمیت حفظ و ارتقاء سلامت کارگران مسبب تشکیل تیم سلامت استان متشکل از کارشناس بهداشت حرفه ای وپزشک متخصص طب کار گردیده که با فعالیتهائی مانند ارائه مجوز به بخش خصوصی ودولتی وآگاه نمودن جامعه ذی نفع از مقررات ، قوانین ودستورالعملها در واحد بهداشت حرفه ای مشغول فعالیت اند .

هدف اصلی : حفظ و ارتقاء سلامتی کارگران کلیه مشاغل

فعالیتها :

۱-نظارت

الف- نظارت بر شرکتهای خصوصی ارائه کننده خدمات طب کاربصورت :

-    بازدید از محل کارخانه ومحل فعالیت

-    بازبینی پرونده بهداشتی کارگران

-    معاینه مجدد کارگران توسط پزشک مرکز وارزیابی آن با مواجهات وعوامل آسیب رسان شغلی

ب - نظارت بر فعالیت طب کار مراکز بهداشت شهرستانها در زمینه بهبود وتقویت سیستم نظارتی واجرایی دولتی

ج  نظارت برنحوه ارائه خدمات طب کاروبهداشت حرفه ای در کارخانجات توسط پزشکان شاغل در صنعت وکارشناسان بهداشت حرفه ای مشاور به صورت مراجعات حضوری و ارزیابی پرونده بهداشتی کارگران وفعالیت های بهداشتی محیط کار به نحوه انجام معاینات وآزمایشات مورد نیاز

۲- ارزشیابی

-     ارزشیابی خدمات ارئه شده توسط بخش خصوصی

۳-آموزش

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ شنبه 25 آذر 1396 ] [ 9:05 ] [ آریا برومندی ]
[ ]
صفحه قبل 1 ... 1016 1017 1018 1019 1020 1021 1022 1023 1024 1025 1026 1027 1028 1029 1030 1031 1032 1033 1034 1035 1036 1037 1038 1039 1040 1041 1042 1043 1044 1045 1046 1047 1048 1049 1050 1051 1052 1053 1054 1055 1056 1057 1058 1059 1060 1061 1062 1063 1064 1065 1066 صفحه بعد

دیگر امکانات